کد خبر : 9296
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 - 11:23

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با «انرژی پرس»:

سقف حقوق پرداختی مناطق عملیاتی نفتی برداشته می‌شود/ ۷۰ درصد بودجه کشور را صنعت نفت تامین می‌کند

سقف حقوق پرداختی مناطق عملیاتی نفتی برداشته می‌شود/ ۷۰ درصد بودجه کشور را صنعت نفت تامین می‌کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به خبر مهاجرت متخصصان نفتی گفت: اگر نسبت به متخصصان نفتی بی توجه باشیم و حقوقشان را متناسب با وضعیت و شرایط کاری آنها پرداخت نکنیم قطعا از کشور مهاجرت می کنند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، سال گذشته ده تن از کارکنان صنعت نفت در حین کار کشته شدند. کارکنانی که باوجود سختی کار یک سوم کارکنان نفتی کشورهای همسایه دستمزد دریافت می‌کنند. رمضان‌علی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به افزایش مهاجرت متخصصان نفتی به سایر کشورها و نادیده گرفتن این سرمایه ملی، به «انرژی پرس» گفت: صنعت نفت کشور بالای ۶۵ تا ۷۰ درصد بودجه کشور را تامین می کند، حتی از وزیر نفت سوال کردم و گفت که امسال ۶۵ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم پرداخته اند. بنابراین انتظار می رود به متخصصان این حوزه توجه بیشتری شود.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس افزود: حتی می توان گفت که صنعت نفت ۱۲۰ میلیون لیتر  بنزین تولید و به کشور عرضه می کند و یک میلیارد متر مکعب گاز تولید می کنند و کل کشور اعم از صنعت و نیروگاه و فولاد و گاز خانگی و تجاری را گاز رسانی می کند. 

او اضافه کرد: همچنین ۹۰ میلیون لیتر گازوئیل تولید می کند و در حمل و نقل سبک و CNG هم تولیداتی دارد. بنابراین تاکید من بر این است که صنعت کشور و نیروی کشور برپایه و محور صنعت نفت می چرخد ؛ به همین دلیل باید به کارکنان و متخصصان این حوزه توجه ویژه تری شود.

سنگدوینی ادامه داد: از ابتدا هم نسبت به تعیین سقف حقوق و دریافتی متخصصان صنعت نفت شدیدا مخالف بودم و طی حدود چهار سال گذشته در این باره تلاش هایی داشته ام.

عضو هیأت ‌رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس ادامه داد: بالاخره امسال در لایحه برنامه هفتم توسعه این پیشنهاد را مطرح کردیم که قضات، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و کارکنان همه وزارت خانه ها سقف حقوقی نداشته باشند. اما وقتی نوبت به کارکنان صنعت نفت رسید نمایندگان به آن رای ندادند. به همین دلیل پیشنهاد دادیم که از طریق شورای حقوق و دستمزد این اتفاق بیفتد که در برنامه هفتم این امر تصویب شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم افزود: البته این موضوع در بودجه ۱۴۰۳ به تصویب نمایندگان رسید تا از طریق شورای عالی حقوق و دستمزد این موضوع تصویب شود. اما باز به جای همه کارکنان صنعت نفت و متخصصان، کارکنان مناطق عملیاتی آورده شد نه همه کارکنان و متخصصان صنعت نفت.

بیشتر بخوانید:  درآمد یک میلیارد دلاری صندوق بازنشستگی نفت

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر نسبت به کارکنان صنعت نفت و متخصصان این حوزه بی توجه باشیم و حقوقشان را متناسب با وضعیت و شرایط کاری آنها پرداخت نکنیم قطعا از کشور مهاجرت می کنند. حتی شنیده ام بسیاری از آنها درخواست مرخصی بدون حقوق داده اند و در حال برنامه ریزی برای مهاجرت هستند.

سنگدوینی همچنین تاکید کرد: حتی برخی متخصصان نفتی و باتجربه های این حوزه به مناطق عملیاتی رفته اند،  گروهی مهاجرت کرده اند و گروه دیگر از بخش دولتی به بخش خصوصی رفته اند تا شرایط حقوقی بهتری داشته باشند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه بی توجهی به شرایط حقوق و دستمزد متخصصان نفتی کار درستی نیست، افزود: رقم حقوق کسانی که به سقف می رسد در کل برای وزارت نفت رقمی نیست؛ اما وقتی این حق داده نمی شود انگیزه و توان ادامه مسیر در داخل کشور از کارکنان و متخصصان نفتی گرفته می شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس تاکید کرد: اما خوشبختانه در خصوص حقوق مناطق عملیاتی پیشنهادی که مطرح بود در مجلس به تصوب رسید تا شورای عالی حقوق و دستمزد سقف حقوق مناطق عملیاتی را بردارد و این مشکل را حل کند.

سنگدوینی تاکید کرد:  امار دقیقی از میزان مهاجرت متخصصان نفتی به خارج از کشور ندارم، اما می دانم که این تعداد بسیار زیاد است و طبق آمار محرمانه ای که یکی از معاونان صنعت نفت داد، تعداد قابل توجهی یا مرخصی بدون حقوق می گیرند تا مهاجرت کنند یا بدون توجه به مرخصی از کشور مهاجرت کرده اند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در پایان اظهار کرد: باید متخصصان نفتی را حفظ کنیم چرا که سرمایه های این کشورند و سال های سال برای این تخصص و تجربه آنها هزینه صرف شده است. پس نباید به این سادگی زمینه مهاجرت آنها را از کشور فراهم کنیم تا این تخصص و تجربه را از کشور خارج کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.