کد خبر : 8146
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 15:10

قطرانرژی در بحبوحه حملات، حمل و نقل LNG دریای سرخ را متوقف کرد

قطرانرژی در بحبوحه حملات، حمل و نقل LNG دریای سرخ را متوقف کرد
یک منبع ارشد با آگاهی مستقیم از این موضوع روز دوشنبه به رویترز گفت: قطر انرژی، دومین صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع در جهان، ارسال نفتکش ها از طریق دریای سرخ را متوقف کرده است، اگرچه تولید همچنان ادامه دارد.

به گزارش انرژی پرس، از ماه نوامبر به کشتی‌های نفتکش در دریای سرخ حمله می‌شود. دست‌کم چهار تانکر مورد استفاده برای حمل LNG قطر در آخر هفته پس از واکنش نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با انجام ده‌ها حمله هوایی و دریایی به اهداف حوثی‌ها در یمن، توقیف شدند.

بر اساس داده های ردیابی کشتی LSEG، الغاریه، الحویله و النعمان LNG را در راس لافان قطر بارگیری کرده بودند و به سمت کانال سوئز حرکت کردند اما در ۱۴ ژانویه در سواحل عمان متوقف شدند. کشتی الرکایات که در حال بازگشت به قطر بود، در طول مسیر خود در ۱۳ ژانویه در دریای سرخ توقف کرد.

این منبع گفت: “این یک مکث برای دریافت توصیه های امنیتی است، اگر عبور از دریای سرخ ناامن بماند، ما از کیپ خواهیم رفت.” “این توقف تولید نیست.”

دفتر رسانه های بین المللی دولت قطر و قطر انرژی بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

الکس فرولی، تحلیلگر ICIS LNG، گفت: مسیر جایگزین اروپا در اطراف دماغه امید می تواند حدود ۹ روز به سفر ۱۸ روزه قطر اضافه کند.

یک تاجر محاسبه کرد که می تواند حدود ۱ تا ۱.۳۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت (MWh) به قیمت محموله اضافه کند، اگرچه تا حدی با پرداخت نکردن هزینه های کانال سوئز جبران می شود.

یکی دیگر از منابع تجاری روز دوشنبه گفت: «قطر فقط مسیر طولانی را از دماغه امید طی خواهد کرد، که منجر به تاخیر در تحویل خواهد شد، اما هیچ چیز چشمگیری برای موازنه اروپا نخواهد داشت.»

بیشتر بخوانید:  وضعیت تامین گاز بعد از حادثه انفجار خط لوله انتقال سراسری

مالکان و مدیران چهار کشتی از جمله Teekay Shipping Glasgow، Pronav Ship Management، Nakilat Shipping Qatar Ltd و بازوی حمل و نقل و اجاره Shell STASCO نیز بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

براساس داده‌های LSEG، قطر بیش از ۷۵ میلیون تن (MMt) LNG در سال ۲۰۲۳ ارسال کرده است که ۱۴ میلیون تن به خریداران در اروپا و ۵۶.۴ میلیون تن به آسیا می‌رسد.

در حالی که چندین کشتی LNG مسیر خود را تغییر داده‌اند، برخی دیگر به عبور از یمن از طریق دریای سرخ و کانال سوئز ادامه داده‌اند که از طریق آن‌ها قطر، ایالات متحده و روسیه فعال‌ترین ارسال‌کنندگان سوخت هستند.

S&P محموله LNG قطر از طریق کانال را ۱۴.۸ میلیون تن در سال، محموله های ایالات متحده را ۸.۸ میلیون تن و محموله های روسیه را ۳.۷ میلیون تن در سال تخمین می زند.

داده های LSEG نشان می دهد که قیمت بنچمارک اروپایی ماه اول در هاب TTF هلند تا ساعت ۰۸۴۲ GMT با ۱.۲۰ یورو به ۳۰.۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت (MWh) کاهش یافت.

قیمت‌های لحظه‌ای LNG آسیا در روز جمعه به پایین‌ترین سطح هفت ماهه ۱۰.۱۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) سقوط کرد که با حمایت سطوح ذخیره‌سازی سالم در اروپا و شمال شرق آسیا بود.

قیمت نفت پس از افزایش ۱ درصدی در روز جمعه به دلیل نگرانی از اینکه جنگ ممکن است عرضه را مختل کند، کاهش یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.