کد خبر : 11068
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اسفند 1402 - 15:48

فرابورس در کما/ کلیه نمادهای بورسی متوقف شدند

فرابورس در کما/ کلیه نمادهای بورسی متوقف شدند
بازار سرمایه در آغاز چهارمین هفته اسفند‌ماه، با مشکل فنی هسته معاملات فرابورس مواجه بوده است. ارزش و حجم معاملات طی روزهای شنبه و یکشنبه، به واسطه متوقف بودن معاملات نمادهای فرابورسی کاهش چشمگیری داشت.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بازار فرابورس به علت آنچه بروز اشکال فنی در زیرساخت فنی سامانه معاملات بیان شده است، دو روز معاملاتی به کما رفت. سهامداران در این بین تنها شاهد پیام‌های اطلاع رسانی ناظر بودند و عملا برنامه و تصمیمات اهالی تالار شیشه‌ای مختل شده بود. فارغ از موضوع توقف معاملات نمادها، این نوع از ریسک‌های بازار، مجددا به بی‌اعتمادی نسبت به بازار سهام دامن می‌زند که اتفاق خوبی برای بازار نیست.

روز شنبه، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و عملیات بازار فرابورس ایران اعلام کرد، ساعت شروع سفارش گیری و انجام معاملات بازارهای فرابورس متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. با این وجود تابلو معاملات نمادهای فرابورسی تا پایان روز تغییری نکرد!

از نکات عجیب این ماجرا این است که همچنان پس از دو روز توقف کلیه نمادها، پاسخ سوالات سهامداران مشخص نیست. سوالاتی از این دست که قطعی هسته معاملات فرابورس به چه دلیل بود و وضعیت سهامدارانی که می‌خواهند دارایی خود را نقد کنند چه می‌شود؟

بیشتر بخوانید:  شاخص کل در آستانه بازپس‌گیری ابرکانال ۲ میلیونی/ تداوم رشد آرام پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها

در این بین هیچ اطلاعیه رسمی از سوی سازمان بورس در رابطه با توضیح علت قطعی منتشر نشده است. با این وجود پس از دو روز، در پیام ناظر حساب‌های سهامداران اطلاعیه زیر منتشر شده است:

«به اطلاع می رساند، با عنایت به رفع اختلال فنی پیش آمده در بازارهای فرابورس ایران، امروز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ دوره سفارشگیری در کلیه بازارها از ساعت ۱۳:۴۵ لغایت ۱۴:۰۰ بوده که در این بازه ایجاد، حذف یا ویرایش سفارشات امکان پذیر است و پس از آن، معاملات به صورت حراج پیوسته از ساعت ۱۴:۰۰ لغایت ۱۷:۳۰ برای تمامی بازارها ادامه خواهد داشت.»

با این وجود، در برخی از سامانه‌های معاملاتی همچنان فرآیند ارسال و ثبت سفارش به درستی انجام نمی‌شود. از سوی دیگر مجموعه این اتفاقات، منجر به این شده است که آمار و اطلاعات بازار سهام با نقصی مواجه و از همین روی، انرژی‌پرس در روز جاری، گزارش روز بورس را منتشر نخواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.