کد خبر : 4415
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 - 15:23

رشد شاخص کل برای سومین روز متوالی؛

صعود بورس به لطف پالایشی‌ها/ ارزش معاملات جان نمی‌گیرد!

صعود بورس به لطف پالایشی‌ها/ ارزش معاملات جان نمی‌گیرد!
بازار سهام در ادامه روند صعودی خود در روز گذشته، در معاملات روز جاری نیز صعودی بود و نماگر اصلی بازار با رشدی 0.65 درصدی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفت.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران در چهارمین روز معاملاتی هفته، بار دیگر تحت تاثیر فضای مثبت بازار ناشی از اخبار مثبت، به روند صعودی خود ادامه داد. این رشد در حالی رخ داد که صنعت پالایشی، اثری مهم بر صعود بازار امروز داشت و نماد پالایشگاه‌های نفت اصفهان، تهران و بندرعباس از موثرترین نمادها بر رشد شاخص کل بودند.

امروز علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، به اخبار روز گذشته مبنی بر احتمال حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، واکنش نشان داد و گفت: «شورای رقابت مصوب مجلس است و قانون آن را تشکیل داده و صلاحیت‌هایش را مجلس به شورای رقابت واگذار کرده است. طبیعتا دولت هم باید مجری قانون باشد و اگر تصیمی بخواهد گرفته شود، مجلس باید تصمیم بگیرد.»

وی همچنین تاکید کرد: «نگاه دولت در بازارهای مختلف این است که با افزایش تولید و فراهم شدن شرایط واردات، بازار به سمت رقابت پیش برود.»

به علاوه، بازارگردان‌ها در کلیه نمادهای معاملاتی برای سومین روز متوالی از ایفای تعهدات خود در ثبت سفارش در سمت فروش معاف شدند. 

به این ترتیب، تقویت سیگنال‌های مثبت سبب شد که شاخص کل بورس در بازار امروز حدود ۱۳ هزار و ۱۰۰ واحد معادل ۰.۶۵ درصد رشد کند و معاملات را در پله دو میلیون و ۳۱ هزار واحدی به پایان ببرد. شاخص هم‌وزن بورس نیز به روند صعودی خود ادامه داد و با رشد ۰.۴۶ درصدی به استقبال معاملات روز آینده رفت.

از سوی دیگر ارزش معاملات خرد نیز در بازار امروز معادل سه هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان ثبت شد اما بر خلاف روز گذشته، بازار شاهد خالص خروج پول حقیقی با مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان بود.

پشتازی «دهدشت» در گروه پتروشیمی

معاملات امروز نمادهای صنعت پتروشیمی درحالی به پایان رسید که ۲۱ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و هفت نماد نیز منفی خوردند. در این میان، بیشترین بازدهی مثبت مربوط به سه نماد پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۹۷ درصد، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۲.۹۶ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۹۱ درصد افزایش قیمت پایانی بود.

در طرف دیگر اما سهام سه شرکت پتروشیمی ارومیه (شاروم)، پتروشیمی ممسنی (ممسنی) و پتروشیمی آبادان (شپترو) با افت به ترتیب ۱.۳۵ درصد، ۱.۳۱ درصد و ۰.۶۹ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

همچنین در معاملات روز جاری سهام پتروشیمی نوری (نوری) بار دیگر بیشترین خروج پول حقیقی از گروه پتروشیمی‌ها را به نام خود زد و حقیقی‌های این نماد بیش از ۳.۲ میلیارد تومان پول از آن خارج کردند.

رشد قابل توجه شاخص گروه پالایشی

تابلوی بازار نشان می‌دهد که وضعیت سهام شرکت‌های پالایشی نیز همچنان خوب است و بخش عمده آنها، امروز هم حرکت رو به بالای خود را دنبال کردند. امروز تنها چهار نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۳.۶۹ درصد، نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۱۳ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۱۲ درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۰۲ افت قیمت، شاهد حرکتی نزولی بودند و هشت نماد این گروه در مدار صعودی قرار گرفتند. در این بین، سهام سه شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با رشد به ترتیب ۴.۶ درصد، ۴.۵ درصد و ۳.۱۴ درصد نیز قدرتمندترین صعود را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید:  سازمان بورس جلوی ریزش بازار سهام را گرفت/ پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها یک‌دست نزولی شدند

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی با رشد قابل توجه ۲.۶۷ درصدی همراه شد. همچنین با ثبت ارزش معاملات ۱۷۴ میلیارد تومانی، حقیقی‌ها حدود هفت میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

سهامداران حقیقی در بازار امروز توجه ویژه‌ای به نماد پالایش نفت بندعباس (شبندر) نشان دادند و با تزریق حدود ۶ میلیارد تومان پول تازه نفس به استقبال این نماد رفتند. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول، باز هم به نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) رسید که با خروج پول حقیقی ۸.۹ میلیارد تومانی مواجه شد.

استقبال ۹.۳ میلیاردی حقیقی‌ها از سهام «شیران»

شاخص گروه محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز به صعود خود ادامه داد و رشد ۰.۳۹ درصدی را رقم زد. این رشد در حالی رقم خورد که معامله‌گران حدود ۲۲۳ میلیارد تومان سهام شیمیایی در بازار امروز رد و بدل کردند و خالص خروج پول سهامداران حقیقی از این صنعت نیز معادل ۹.۴ میلیارد تومان بود.

در بورس امروز، ۴۲ نماد شیمیایی با افزایش قیمت پایانی به کار خود پایان دادند و ۱۶ نماد بازدهی منفی داشتند و هشت نماد نیز روی صفر تابلو به استقبال معاملات روز آتی رفتند.

بیشترین رشد قیمت به سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۶.۵۴ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۴.۲۵ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۳.۷۴ درصد اختصاص یافت. این در حالیست که سهام مدیریت صنعت شوینده (شوینده) با افتی ۲.۵۶ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت بود. نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۱.۸۶ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۰.۷۴ درصد افت قیمت نیز در ادامه این فهرست قرار می‌گیرند.

نماد شیران علاوه بر اینکه قدرتمندترین رشد قیمت در بازار امروز شیمیایی‌ها را تجربه کرد، در میان ‌هم‌گروهی‌های خود شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۹.۳ میلیارد تومان نیز بود. در طرف دیگر اما بیشترین خروج پول به سهام کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۲.۹ میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.