کد خبر : 6674
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 10:52

دستان خالی وزیر نفت در آغاز زمستان سخت؛

دستاورد سازی‌های جواد اوجی، برای پتروشیمی‌ ها گاز نشد+فیلم

دستاورد سازی‌های جواد اوجی، برای پتروشیمی‌ ها گاز نشد+فیلم
قطع زود هنگام گاز پتروشیمی‌ها نشان داده که دستان جواد اوجی در آستانه زمستان برای رئیسی و مردم خالی است.

به گزارش انرژی پرس، زمستان سخت جواد اوجی با قطع زود هنگام گاز پتروشیمی‌ها در گرم‌ترین پاییز سالهای اخیر آغاز شده است. هنوز با سرد نشدن هوا پتروشیمی‌های بسیاری از جمله زاگرس ، لردگان و مسجد سلیمان از کاهش و یا قطع گاز خود خبر دادند!

تامین گاز بخش خانگی مهمترین اولویت شرکت ملی گاز است.اما برای تامین گاز بخش خانگی راحت‌ترین کار برای وزارت نفت قطع گاز پتروشیمی‌هاست، قطع گازی که گاهی تا ۴۵ روز نیز به طول می‌انجامد.

سال گذشته،  بیش از ۲۴۲ میلیارد مترمکعب گاز در کشور سوخته شد که از این میزان  ۱۲۳ میلیارد سهم بخش خانگی و تجاری،۴۸ میلیارد سهم صنایع عمده ‌ و۷۱ میلیارد مترمکعب سهم نیروگاه‌ها بود.

اما پتروشیمی‌ها چند درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند که در زمان اوج مصرف، گاز آن‌ها ابتدا قطع می‌شود؟ براساس آمار، سال گذشته، مجموع گازی که به‌عنوان خوراک و سوخت در اختیار  پتروشیمی‌های قرار گرفت حدود ۸ درصد ‌مصرف روزانه کشور، و معادل روزانه ۶۲ میلیون مترمکعب بوده است.

پتروشیمی‌ها به ازای مصرف ۸ درصد از گاز کشور حدود نیمی از ارز کشور را تامین می‌کنند. با توجه به انکه پتروشیمی ها یکی از مهمترین تامین کننده های ارزی کشور هستند قطع گاز آنها از یک سو موجب کاهش منابع ارزی و بالا رفتن نرخ ارز در کشور می‌شود از سوی دیگر به‌دلیل توقف تولید،موجب ایجاد موج جدیدی از گرانی محصولات پتروشیمی می‌شود. سال گذشته عدم النفع قطع گاز پتروشیمی‌ها ۷۰۰ میلیون دلار بود.

حال این پرسش مطرح است که مقصر کمبود گاز  کشور کیست؟ وزیر نفت سال گذشته کمبود و قطع گاز پتروشیمی‌ها را به گردن دولت روحانی انداخت. این درحالی است که دولت پیشین پارس جنوبی را با تولید روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب تحویل گرفت و این عدد را به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رساند. اما جواد اوجی، وزیر نفت مدعی شده که تولید پارس جنوبی در دولت رئیسی ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته اما از بیان جزئیات خودداری کرده است. اگر حرف‌های اوجی را بپذیریم باید میزان تولید از پارس جنوبی به ۷۵۰ میلیون مترمکعب  رسیده باشد. اما شواهد حاکی از آن است که آمار آقای وزیر از حقیقت به دور بوده و عدد واقعی افزایش تولید پارس جنوبی احتمالا بین ۵ تا ۱۰ میلیون مترمکعب است.

بیشتر بخوانید:  تاریخچه یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان / اکسون موبیل از ابتدا تا کنون

اوجی پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی را نیز به نام خود زد درحالی که این پروژه در دولت‌های پیشین آغاز شده بود و به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان نفتی، تنها جابجایی سکو در این دوره رخ داده است‌. به جرات می‌توان دستاورد سازی جواد اوجی در این دولت در اوج قرار دارد. همین نمایش‌ها و وعده‌های اوجی احتمالا باعث خطا در محاسبات رئیس‌جمهور نیز شده تا جایی که رئیسی محاسبات درستی از وضعیت کمبود گاز کشور احتمالا نداشته یا آن را جدی نگیرد.

قطع زود هنگام گاز پتروشیمی‌ها نشان داده که دستان اوجی در آستانه زمستان برای رئیسی و مردم خالی است. بعید نیست در صورت کاهش دما و سرد شدن هوا در زمستان بخت با وزیر نفت یار نباشد. اما دولت رئیسی هزینه‌های سنگینی برای اعتماد به آمارهای وزیر نفت خواهد پرداخت.

پیامد کمبود گاز برای دولت افزایش نارضایتی مردمی و درنهایت، تعطیلی، گرانی و تورم برای مردم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.