کد خبر : 6163
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 آذر 1402 - 17:18

تاریخچه یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان / اکسون موبیل از ابتدا تا کنون

تاریخچه یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان / اکسون موبیل از ابتدا تا کنون
شرکت اکسون موبیل در زمینه اکتشاف، توسعه و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی فعالیت می‌کند و دارای بخش‌های بالادست، پایین دست و شیمیایی است. بخش بالادستی نفت خام و گاز طبیعی تولید می‌کند. بخش پایین دستی فرآورده‌های نفتی تولید و تجارت می‌کند. بخش شیمیایی نیز محصولات پتروشیمی را ارائه می‌دهد.

به گزارش انرژی پرس، اکسون موبیل قبل از تبدیل شدن به یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی در جهان، در سال ۱۸۸۲ به عنوان یک استاندارد اویل تراست کوچک شروع به کار کرد. تقریباً ۱۴۰ سال بعد، این شرکت با درآمد عملیاتی ۲۸۵.۶۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱، مسئولیت بیشتر اکتشافات گاز و نفت در جهان را بر عهده داشت.

در پشت تاریخچه و موفقیت عظیم این شرکت، ماجراهایی پر از علائم تجاری وجود دارد که به این شرکت اجازه داده است تا به عنوان یک شرکت چند ملیتی به راحتی فعالیت کند. بیایید تاریخچه، عملیات، سوابق محیطی و علائم تجاری شرکت را که به دنبال ثبت آن بوده یا به دست آورده است، بررسی کنیم.

 

تاریخچه اکسون موبیل

اکسون موبیل همیشه از نظر تاریخی با این نام شناخته نمی شد. این شرکت از ادغام اکسون و موبیل، که هر دو از فرزندان استاندارد اویل تراست، توسط جان دی راکفلر و شرکای آن تأسیس شده بودند، حاصل شد. این ادغام در سال ۱۹۹۹ اتفاق افتاد.

 

استاندارد اویل تراست در سال ۱۸۸۲ تأسیس شد و خریدهای قابل توجهی انجام داد تا خود را به عنوان یک بازیگر برتر در صنعت نفت معرفی کند. در سال ۱۸۸۸، شرکت نفت انگلیس و آمریکا، سلف شرکت اسو پترولیوم را تأسیس کرد تا نفت خود را در جزایر بریتانیا عرضه کند. دو سال بعد، این شرکت سهام عمده ای را در شرکت آلمانی به دست آورد.

در سال ۱۸۹۲، استاندارد اویل تراست بر اساس قانون ضد تراست شرمن منحل و به دو بخش تقسیم شد، بر اساس بزرگترین شرکت‌های آن، شرکت استاندارد اویل نیوجرسی و شرکت استاندارد اویل نیویورک.

 

در سال ۱۸۹۸، استاندارد اویل نیوجرسی کنترل برترین شرکت نفتی کانادا، امپریال اویل لیمیتد را به دست آورد. استاندارد اویل نیوجرسی همچنین به شرکت هلدینگ Standard Oil Interests تبدیل شد که جایگزین استاندارد اویل تراست منحل شده شد. با این حال، این شرکت پس از آن با اقدامات ضد انحصاری مواجه شد. در سال ۱۹۱۱، دادگاه عالی حکم داد که استاندارد اویل باید منحل شود. این بار، این هلدینگ به ۳۴ شرکت جداگانه تقسیم شد که دو مورد آنها در نهایت به نام های اکسون و موبیل شناخته می شوند.

 

چندین خرید دیگر توسط این شرکت که اکنون به نام اکسون موبیل شناخته می شود، از جمله شرکت نفت و پالایش Humble در سال ۱۹۱۹، شرکت نفت ترکیه در سال ۱۹۲۸، و شرکت نفت عربی-آمریکایی (ARAMCO) در سال ۱۹۴۸ وجود داشته است.

 

تا سال ۱۹۹۸ بود که اکسون و موبیل قرارداد ادغامی را برای تشکیل یک شرکت جدید به نام Exxon Mobile Corporation یا اکسون موبیلe امضا کردند. این قرارداد ادغام ۷۳.۷ میلیارد دلار ارزش داشت و در آن زمان بزرگترین ادغام شرکتی بود.

عملیات اکسون موبیل

فعالیت های اکسون موبیل در حال حاضر آن را به عنوان بزرگترین شرکت غیردولتی جهان در بخش انرژی معرفی می‌کند. این شرکت ۳ درصد نفت و ۲ درصد انرژی جهان را تولید می‌کند.

 

اکسون موبیل خود را در چندین بخش عملیاتی جهانی سازماندهی کرده است که در سه دسته گروه بندی شده اند. این شرکت همچنین دارای چندین بخش فرعی دیگر است که مستقل هستند. یکی از این بخش های مستقل، زغال سنگ و مواد معدنی است.

 

اکسون موبیل همچنین دارای صدها شرکت تابعه کوچکتر است. از جمله امپریال اویل لیمیتد در کانادا، با اکثریت سهام ۶۹.۶ درصد و SeaRiver Maritime، یک شرکت کشتیرانی نفت.

 

سه بخش عمده در عملیات اکسون موبیل عبارتند از:

  • بالادست
  • پایین دست
  • بخش شیمیایی
بیشتر بخوانید:  نفت شیل در نوامبر کاهش پیدا کرد

تمام این سه بخش در هیوستون مستقر هستند.

بخش بالادستی

بخش بالادستی به بخش قابل توجهی از درآمد اکسون موبیل، تقریباً ۷۰ درصد، کمک می‌کند. این بخش وظیفه استخراج، اکتشاف نفت، عملیات عمده فروشی و حمل و نقل را بر عهده دارد.

 

بخش پایین دست

بخش پایین دستی اکسون موبیل مسئول عملیات خرده فروشی، بازاریابی و پالایش شرکت است. این بخش محصولات شرکت را در سطح جهانی از طریق برندهای Exxon، Mobil و Esso به بازار عرضه می‌کند.

 

موبیل برند اصلی خرده‌فروشی بنزین برای اکسون موبیل در کالیفرنیا، نیویورک، فلوریدا، دریاچه‌های بزرگ، نیوانگلند و غرب میانه است. اکسون نام تجاری اصلی برای بقیه ایالات متحده است. اکسون موبیل دارای ایستگاه های خدمات در ۴۶ ایالت ایالات متحده است که آن را درست پشت سر شرکت نفت شل قرار می‌دهد.

 

بخش شیمیایی

اکسون موبیل Chemical با ادغام صنایع شیمیایی اکسون و موبیل ایجاد شد. این یک شرکت پتروشیمی است که محصولاتی مانند اتیلن، الفین های اساسی و آروماتیک، پلی پروپیلن و پلی اتیلن تولید می‌کند.

 

رکورد زیست محیطی

اکسون موبیل در سوابق زیست محیطی هم جنبه خوب و هم بد داشته است.

 

از منظری تیره و تار، اکسون موبیل به دلایل نادرست زیست محیطی، به ویژه چندین نشت نفت عظیم، در سرفصل اخبار بوده است.

 

اینها شامل نشت نفت اکسون والدز است که در آن حدود ۱۱ میلیون گالن نفت آمریکا به شاهزاده ویلیام ساند ریخته شد. همچنین نشت نفت بروکلین وجود داشت که نیوتن کریک را نابود کرد و حدود ۱۷ تا ۳۰ میلیون گالن نفت آمریکا بین اواسط قرن ۱۹ و اواسط قرن ۲۰ ریخته شد. نمونه نهایی نشت نفت در خط لوله پالایشگاه باتون روژ است که حداقل ۸۰۰۰۰ گالن نفت خام را در رودخانه های پوینت کوپی پریش، لوئیزیانا ریخت.

 

با این حال، این شرکت اخیراً خود را متعهد به اقدامات اقلیمی مثبت از طریق چندین ابتکار عمل کرده است. به عنوان مثال، این شرکت بخشی از سود خود را به سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر متعهد کرده است. شاخص مسئولیت زیست محیطی قطب شمال (AERI) 2021، اکسون موبیل را به عنوان ششمین شرکت مسئول محیط زیست از بین ۱۲۰ شرکت نفت، گاز و معدن معرفی می‌کند.

 

علائم تجاری اکسون موبیل

اکسون موبیل ثبت برند کرده یا برای ثبت بیش از ۳۵۰ علامت تجاری فدرال درخواست داده است. برجسته ترین آنها Exxon، Mobil و Esso هستند.

 

اکسون موبیل در ۱۰ نوامبر ۱۹۷۰ یک علامت تجاری فدرال برای “EXXON” به دست آورد. این شرکت از این برند در نفت و فرآورده های نفتی خود استفاده می‌کند.

اکسون موبیل همچنین یک علامت تجاری فدرال برای “MOBIL” در ۲۸ ژوئیه ۱۹۳۶ به دست آورد. این شرکت از این علامت تجاری برای روغن های روان کننده و گریس های خود استفاده می‌کند.

 

“ESSO” ثبت علامت تجاری فدرال دیگری است که اکسون موبیل در ۷ می ۱۹۴۰ به دست آورد. این شرکت از این علامت تجاری برای روغن های تصفیه شده، نیمه تصفیه شده و تصفیه نشده خود که از نفت ساخته شده است برای اهداف سوخت و روانکاری استفاده می‌کند.

 

شرکت اکسون موبیل که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد، بر اساس گزارش فوربس در حال حاضر ۶۲ هزار کارمند دارد. ارزش بازار این شرکت در حال حاضر ۴۰۹.۹۸ میلیارد دلار است و در رتبه‌بندی برترین شرکت‌های جهان از نظر ارزش بازار در جایگاه ۱۸ قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.