کد خبر : 4713
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 8:57

قاچاق سوخت به پاکستان در حال تبدیل شدن به یک بحران جدی است؛

جولان قاچاقچیان سوخت در اوج ناترازی بنزین

جولان قاچاقچیان سوخت در اوج ناترازی بنزین
در شرایطی که مرزهای زمینی ایران، جولانگاه قاچاقچیان سوخت است، دولت منفعلانه ایستاده و به از دست رفتن منابع کشور، آن هم در حالی که در داخل با ناترازی بنزین مواجه هستیم چشم دوخته است و نه تنها برای جلوگیری از این وضعیت گامی جدی برنمی‌دارد بلکه در سیاست‌های غلط خود نیز تجدیدنظر نمی‌کند.

به گزارش انرژی پرس با وجود اینکه مسئولین دم از کمبود انرژی و ناترازی بنزین در ایران می‌زنند، روزانه هزاران تن سوخت از مرزهای زمینی کشور به پاکستان قاچاق می‌شود؛ این قاچاق به میزانی بالاست که دولتمردان پاکستانی هم از آن شکایت دارند به گونه‌ای که روزنامه پاکستانی «The Express Tribune» اردیبهشت امسال عنوان کرد که طبق اعلام انجمن فروشندگان نفت پاکستان ، قاچاق سوخت ایران به پاکستان از طریق دلالان افزایش یافته است، به ‌نحوی‌ که ۳۵ درصد از گازوئیل در پاکستان به صورت غیرقانونی از ایران وارد این کشور می‌شود.

تفاوت فاحش قیمت سوخت با کشورهای همسایه، عامل اصلی قاچاق

اگرچه دولت ایران به میزان بالای قاچاق سوخت به پاکستان آگاه است اما تاکنون فعالیت جدی‌ای درخصوص برچیده کردن این وضعت انجام نداده است. احمد وحیدی، وزیر کشور در این باره گفته است: در حال حاضر متأسفانه قاچاق سوخت صورت می گیرد و دلیل آن تفاوت قیمت فراوان سوخت در داخل ایران و کشورهای همسایه است. مثلاً در پاکستان قیمت سوخت ۶۰ هزار تومان و در ایران ۱۵۰۰ تومان است و همین تفاوت قیمت فاحش، عامل افزایش قاچاق سوخت شده است.

در اردیبهشت ماه سال جاری، آژانس‌ اطلاعات دولت پاکستان در گزارشی بی سابقه از دخیل بودن ده‌ها نفر از مسئولان نهادهای دولتی این کشور در تجارت غیرقانونی انواع سوخت از ایران پرده برداشت.

در چنین شرایطی که مرزهای زمینی ایران، جولانگاه قاچاقچیان سوخت است، دولت منفعلانه ایستاده و به از دست رفتن منابع کشور، آن هم در حالی که در داخل با ناترازی بنزین مواجه هستیم چشم دوخته است و نه تنها برای جلوگیری از این وضعیت گامی جدی برنمی‌دارد بلکه در سیاست‌های غلط خود نیز تجدیدنظر نمی‌کند.

اتخاذ سیاست‌های غلط از سوی دولت قاچاق سوخت را افزایش داده است

مهرداد عباد، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با انرژی پرس با اشاره به اینکه هیچ نهادی نمی‌تواند آمار دقیقی از میزان قاچاق سوخت ایران به پاکستان ارائه دهد گفت: ما در ایران، بر سر مسائل اساسی با مشکل آمار روبه رو هستیم، چه رسد به اطلاعات قاچاق که کار بسیار سختی است.

وی افزود: در این چند ده سال اخیر به دلیل تفاوت نرخ قیمتی که وجود دارد، شاهد قاچاق سوخت و انرژی بوده‌ایم. در دوره‌هایی به واسطه‌ی سیاست‌هایی که اتخاذ شده، این موضوع با فراز و نشیب روبرو بوده است. قاچاق سوخت بیشتر با کشورهای همسایه‌ای که با ‌آن‌ها مرز زمینی داریم اتفاق می‌افتد

بیشتر بخوانید:  نخستین گاز مایع پتروپالایش گنگان در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه شد

عباد به دو سیاست اشاره کرد که باعث قاچاق سوخت می‌شوند و در این باره گفت: یکی از این سیاست‌ها یارانه انرژی است که عملاْ این یارانه‌ای که داده می‌شود هدفمند نبوده و به گونه‌ای نیست که خیر و منفعت آن را مردم ببرند. از سوی دیگر سیاست‌های ارزی وجود دارند؛ یارانه‌ی انرژی باعث می‌شود که قیمت سوخت در ایران بسیار ارزان باشد و سیاست‌های ارزی و دو نرخی بودن آن باعث می‌شود که قاچاق سوخت ساده‌تر باشد چرا که آن‌ها مجبور نیستند پولشان را از طریق سیاست‌های بانکی دریافت کنند.

او ادامه داد: این سیاست‌ها باعث شده که متأسفانه شاهد قاچاق سوخت باشیم که البته قاچاق، تنها در سوخت نیست بلکه این سیاست‌ها باعث شده ما در منابع مختلف شاهد آن باشیم تا جایی که حتی قاچاق آب را هم به صورت غیر ملموس شاهد باشیم.

قیمت‌گذاری‌های دستوری، مافیای سوخت را به وجود آورده است

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی درخصوص راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرد: برای این کار لازم است سیاست‌های درست اتخاذ شود و کشورها با هم پیمان‌هایی ببندند تا جلوی این کار را بگیرند. متأسفانه مرزهای ما کارایی لازم را برای جلوگیری از این موضوع ندارند. علاوه بر اینکه سوخت از مبادی غیر رسمی خارج می‌شود از مبادی رسمی هم این اتفاق می‌افتد.

عباد اضافه کرد: انرژی و سوخت همواره در ایران ارزان بوده و به این واسطه ما شاهد مصرف بیش از حد انرژی بوده و به نوعی دچار اعتیاد مصرف انرژی هستیم. از طرف دیگر فسادهای جانبی، که یکی از آن‌ها قاچاق سوخت است اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: بحث افزایش قیمت سوخت یکبار اجرا شد اما به درستی اتفاق نیفتاد و به نوعی، تبدیل به خط قرمز مسئولین شد اما لازم که ما با یک طرح جامع و کامل قیمت سوخت را واقعی کنیم، در غیر این صورت شرایط به همین ترتیبی که هست ادامه پیدا می‌کند.

عباد در پایان به رانت‌های گسترده در صنایع و کالاهای مختلف اشاره کرد و گفت: می‌توان گفت در همه‌ی صنایع مافیا وجود دارد. یکی از علت‌های اصلی وجود مافیاها، تفاوت قیمت‌ها به واسطه‌ی قیمت‌گذاری‌های دستوری است که مهمترین آن، قیمت چند نرخی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیف الله سه شنبه , ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹

پاکستان این همه ذخاعره نفت و گاز که کشور دزده ایران داره ندارن نه،فقط میگید اونجا گرونه.انشاالله ریشه هر چی دزده تو این مملکت ورچیده بشه

احمدی سه شنبه , ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹

از هر پفکی که من از سوپرمارکت سر کوچه میخرم دولت ۹ درصد مالیات از من میگیرد شما نمی‌سوزی!!! ولی وقتی ماهیانه ۱۵۰ لیتر سوخت یارانه بهم میده شما شروع به سوزش میکنی!!!!ا ناترازی سوخت از رانت و حیف و میل سرمایه دولت توسط افرادی مثل شماست نه من ملت که بجای دریافت ۱۵۰ لیتر سوخت یارانه یک میلیون پانصد هزار پول مالیات به دولت میدم بدون هیچ عوض خدماتی

شیردل سه شنبه , ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹

جلوی قاچاق رابگیرید قیمت داخل ایران با شرایط درآمد مالی ماست اصلا هم ارزان نیست من سیصد تومان حقوق میگرن روزی چهل تومان کرایه میدم میشه بگید ارزان یعنی چی،؟

mohammad چهارشنبه , ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲:۱۸

خبرنگار گرامی لطفا این خبرها را هی کش ندید شماها هستید که اول ذهن مردم را اماده میکنید تا هرکسی که میخاد چیزی را گران کند راحت بتواند الانم نوبت ارزانی بنیزین در ایران و گرانی ان در خارج از کشور شده اید دیگه بقیه اجناس را نمیبینی که قیمتش سر به فلک کشیده

محمود چهارشنبه , ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۰۳

خوب نیروهای مسلح باید برن ماموریت و مرز رو ایمن کنن نه اینکه ۸۴ میلیون نفر رو به خاطر اون چند هزار نفر بترکونین بابا این قاچاقچی ها رو بگیرن اعدام کنین چرا کل کشور رو جریمه میکنین به خدا اون هزار نفر دو هزار نفر قاچاقچی رو بگیرین تمومه
به ما که گازوئیل رو ۶۰ هزار تومن نمی‌کنیم پس باز قاچاقچیه سر جاشه و گرونی واسه ۸۴ میلیون مردمی که با سیلی صورت سرخ میکنن

علی چهارشنبه , ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۴

برای برون رفت از بحرانها ی گوناگون باید دولت قاطعانه با متخلفین برخورد کند از جمله سوخت که بکسر آن در وزارت نفت میباشد که ممکن است رئیس یا کارمند ساده در آن دخیل باشد و سر دیگر آن سیاست اشتباه و پایین بودن نرخ سوخت میباشد. اکثر منتقدین از اشتباه دولتها در سیاست گذاریها میگویند لدا مشخص نیست که دولت با کدام افرادی مشورت میکند.
رویهمر فته سوبسیتهای نقدی را بطور کلی بدوقشر دارا. و ندار تقسیم کنید دلار را تک نرخی سوخت را به نرخ کشورهای همسایه برسانید.
از تکتر قوانین و افزودن متممها بگریزید
همچنین دو تابعیتی ها را از دولت اخراج کنید تا در مشاغل دیگر بکارگرفته شوند.. نگذارید مشکلات کشور هر روز افزایش یابد زیرا زنگ خطری است برای آینده نزدیک و سو استفاده ابرقدرتها.
در مقابل تلاشهایی ریاست جمهوری خدمتگذار مردم. مدیران از کارهای سازنده گریزانند چون میدانند برای پاسخ گویی اجباری ندارند.
قاطعیت و برخورد همراه با اشد مجازات نیاز کشور برای خاطیان و سرمشق پیروان آنها میباشد

مرتضی چهارشنبه , ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

به جای اینکه به فکر کشورهای فقیر ممنطقه باشیم باید مرز بین ایران وافغانستان وپاکستان دیوار بلند بتونی بکشن که هم شاهد این جور مسائل نباشیم

یک باز نشسته چهارشنبه , ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

مگر یک ماشین کارت ندارد و هر کس چقدر میتواند در ماه بنزین بزند که اینهمه قاچاق میشود پس مردم قاچاقچی نیستند این نظام و مسئولان آن هست که قاچاق میکنند دیگر این همه ملت را هر فرض نکنید میخواهید گران کنید بکنید تمام پخش اینگونه خبرها برای هر کردن عوام هست که شورش نکنند ولی حداقل اگر دین ندارید آزاده باشید مردم هم خوب درک میکنند که بنزین از آب هم ارزانتر است ولی این را هم بفهمید حکومت حقوق و مزد افراد را از برده دیگر کشورها کمتر میدهد و با ارائه کارت جایگاه داران به قاچاق کمک میکند و شما که دلتان به بیت المال و مردم میسوزد و هر روز خبرهای چرند خورد مردم میدهید مشکلات مردم را منتشر کنید تا علمای مسئول جامعه درد مردم را درک کنند