کد خبر : 6132
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1402 - 15:32

جان تازه بورس با افزایش ارزش معاملات/ جهش پالایشی‌ها در آخرین روز هفته

جان تازه بورس با افزایش ارزش معاملات/ جهش پالایشی‌ها در آخرین روز هفته
آخرین روز معاملاتی بورس در هفته جاری با تداوم صعود شاخص کل و بخش عمده نمادهای پتروپالایشی همراه بود. همچنین افزایش نسبی ارزش معاملات خرد، جان تازه‌ای به بازار سهام داد.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری به روند صعودی روزهای گذشته خود ادامه داد و با لباس سبز به استقبال هفته آینده رفت. رشدی که صعود شاخص گروه‌های پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی را نیز به همراه داشت و بخش عمده نمادهای این سه صنعت، بازار امروز را با بازدهی مثبت به پایان رساندند.

نماگر اصلی بازار سهام طی معاملات امروز ۱.۴ درصد معادل ۲۸ هزار و ۴۹۷ واحد رشد کرد و در پله دو میلیون و ۶۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. همسو با شاخص کل، شاخص هم‌وزن نیز به رشد خود ادامه داد و ۱.۲ درصد به ارتفاع خود افزود.

به علاوه، بررسی تابلو معاملات حاکی از آن است که با افزایش حجم معاملات سهام و حق تقدم به ۹.۸ میلیارد برگه سهم، ارزش معاملات شاهد رشدی نسبی بود و رقم چهار هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان را ثبت کرد. سهامداران حقیقی نیز به بازار امروز روی خوش نشان دادند و بیش از ۲۶۸ میلیارد تومان در معاملات تزریق کردند.

رشد قابل توجه پتروشیمی‌ها در بورس امروز

صنعت پتروشیمی همانند بخش عمده صنایع بورس، معاملات رو به بالایی در بازار امروز تجربه کرد. امروز ۲۰ نماد این صنعت افزایش قیمت را رقم زدند و ۱۰ نماد نیز نزولی بودند.

در این بین نمادهای پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۳.۰۹ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۲.۹۱ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۶۱ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

در طرف دیگر بازار اما سهامداران سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۷۹ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۷۵ درصد و پتروشیمی جهرم (جهرم) با ۱.۱۳ درصد افت، بیشترین بازدهی منفی را مشاهده کردند.

به علاوه، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که سهامداران حقیقی پتروشیمی نوری در روز جاری نیز به روند چند روزه خروج پول خود ادامه دادند و خالص خروج پول حقیقی از معاملات این نماد در بازار امروز به چهار هزار میلیارد تومان رسید.

آشتی حقیقی‌ها با «شپنا»

سهام شرکت‌های حاضر در گروه فرآورده‌های نفتی در حالی معاملات امروز را به پایان بردند که همه آنها یک‌دست سبزپوش بودند و هیچ یک از نمادهای این گروه افت قیمت نداشتند. در این میان نماد سه شرکت پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۶ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۴۸ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۱۳ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند.

بیشتر بخوانید:  معامله بیش از 99/4 میلیون کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق

به این ترتیب شاخص صنعت پالایشی در بازار امروز ۰.۹۹ درصد رشد کرد و ارزش معاملات در این گروه به حدود ۱۰۵ میلیارد تومان رسید. سهامداران حقیقی نیز بیش از ۲۲.۷ میلیارد تومان پول تازه نفس وارد این صنعت کردند.

نماد پالایش نفت اصفهان که در اغلب روزهای گذشته، با خروج پول سنگین سهامداران حقیقی مواجه شده بود، در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کرد؛ به نحوی که ۱۶.۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این نماد شد.

«شپاکسا» و «شوینده» متوقف شدند

در معاملات امروز صنعت محصولات شیمیایی، بیشتر از ۴۵۵ میلیون برگه سهم جابجا شد و ارزش معاملات این صنعت به ۲۷۷ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها اما ۱۶.۶ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند. به این ترتیب، در پایان زمان بازار، شاخص این گروه با افزایشی ۰.۶۹ درصدی مواجه شد.

بررسی تابلو معاملات شیمیایی‌ها نشان می‌دهد که در پایان بازار امروز ۴۳ نماد این صنعت در طرف مثبت بازار ایستادند و تنها ۱۵ نماد بازدهی منفی داشتند.

سه نماد صنایع شیمیایی فارس (شفارس)، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) و گلتاش (شگل) با رشد به ترتیب ۶.۳ درصد، ۶.۲۶ درصد و ۶.۱۳ درصدی شاهد بیشترین بازدهی مثبت بودند و در طرف دیگر، سهام شرکت‌های کف (شکف) با ۱.۸۸ درصد، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۰.۷۵ درصد و گروه صنعتی پاکشو (پاکشو ) با ۰.۵۹ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت بودند.

گفتنی است که سهام دو شرکت پاکسان (شپاکسا) و مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) پیش از آغاز زمان بازار، با اعلام ناظر معاملات و به دلیل افشای اطلاعات گروه الف متوقف شدند و در بازار امروز غایب بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کیا صادقی جمعه , ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۰۱

با سلام سهام در حالت ارزنده ایی هستش لذا عامل اصلی ومهم که سعی میشود به ان اشاره کمتری شود ورود با اهمیت پول است که سد بزرگی چون قانون دو روز کاری جهت دسترسی به پول سرمایه گذار را بیش از اندازه نگران میکند وگرنه پول در جساب جاری باشد ویا در کارگزاری فرقی نمیکند برای دسترسی به پول مورد نیاز گاها تعطیلی و دو روز کاری به ۴ روز هفته عدم دسترسی را عذاب اور میکند بنابراین معمولا کاربران ۵۰ درصد از پول خود را هیچوقت وارد کارگزاری نمیکنند که اگر اینطور نبود شاید ترغیب به خرید سهم میشدند لذا مورد بعد مالیات نقل و انتقال همراه با کارمزد کارگزاریست که واقعا در این بازار بی رونق بخش اعظمی از سود سهامداران خرد را میبلعد و سد بزرگی برای معاملات کوتاه مدت است براستی چرا در اینخصوص تامل نمیشود؟