کد خبر : 4796
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آبان 1402 - 23:15

نوسانات شاخص کل ادامه دارد؛

تلاش بورس برای حفظ شاخص دو میلیونی/ «فارس» با تقسیم سود ۷۰ تومانی به معاملات بازگشت

تلاش بورس برای حفظ شاخص دو میلیونی/ «فارس» با تقسیم سود ۷۰ تومانی به معاملات بازگشت
بورس تهران در معاملات روز جاری به روند نزولی خود پایان داد و صعودی 0.09 درصدی را تجربه کرد. نمادهای پتروشیمی، شیمیایی و پالایشی نیز روز متعادل‌تری را سپری کردند.

به گزارش انرژی پرس، در حالی که بازار سهام از ابتدای هفته جاری مسیری نزولی را در پیش گرفته بود، بازار سهام در معاملات امروز به این روند پایان داد و صعودی شد. تغییر مسیر بازار در حالی رخ داد که شاخص کل در روز گذشته به سطح دو میلیونی رسیده بود و در آستانه از دست دادن این ابرکانال مهم قرار داشت. به همین دلیل، به نظر می‌رسد که رشد اندک بورس امروز در واکنش به همین موضوع و در تلاش برای حفظ این کانال رقم خورده است.

نماگر اصلی بازار سهام در پایان معاملات امروز رشدی هزار و ۷۳۳ واحدی معادل ۰.۰۹ درصد را تجربه کرد و خود را تا پله دو میلیون و دو هزار واحدی بالا برد. شاخص هم‌وزن نیز وضعیت مشابهی داشت و رشدی ۰.۰۹ درصدی را بجا گذاشت.

از سوی دیگر، نوسانات قابل توجه بورس در هفته‌های اخیر می‌تواند نشان دهنده ترس و بی‌اعتمادی اهالی بازار باشد و این موضوع سبب شده که بورس نتواند مسیر اصلی خود را بشناسد. این بی‌اعتمادی در بررسی ارزش معاملات هم مشهود است.

در بازار امروز بیش از ۵.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم دست به دست شد تا ارزش معاملات خرد به تنها دو هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان کاهش پیدا کند. خالص خروج پول اشخاص حقیقی از بازار امروز نیز ۲۷۲ میلیارد تومان به ثبت رسید.

پتروشیمی خارک به مجمع می‌رود

معاملات صنعت پتروشیمی در مقایسه با روز گذشته وضعیت قابل قبول‌تری داشت اما همچنان بخش عمده نمادهای این گروه به روند نزولی خود ادامه دادند. در بازار امروز، هشت نماد پتروشیمی رشد قیمت داشتند، ۱۹ نماد منفی خوردند و چهار نماد نیز بدون تغییر قیمت پایانی به استقبال هفته آینده رفتند.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت مربوط سهام شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۳.۱۹ درصد، پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۱.۱۳ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۰.۹۷ درصد افزایش قیمت پایانی بود.

در طرف دیگر معاملات اما نمادهای پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۵۵ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۳۲ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۷۹ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

به علاوه چهار نماد پتروشیمی گلستان (شستان) و پتروشیمی فسا (فسا)، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) و شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) نیز روی صفر تابلو معاملات را به پایان بردند.

لازم به ذکر است که در میان همه نمادهای گروه پتروشیمی، بیشترین خروج پول حقیقی به سهام پتروشیمی شیراز تعلق یافت. طوری که حقیقی‌ها ۶.۳ میلیارد تومان از نماد شیراز خارج کردند.

گفتنی است که نماد شرکت پتروشیمی خارک در پایان بازار امروز برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده متوقف شد و به این نماد در معاملات روز شنبه غایب خواهد بود. نکته اصلی بازار اما بازگشایی نماد معاملات شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تصمیم مجمع برای تقسیم ۷۰ تومان سود به ازای هر سهم بود.

بیشتر بخوانید:  هیئت مدیره جدید تاپیکو معرفی شد

تعدل نسبی در معاملات پالایشی‌ها 

در صنعت فرآورده‌های نفتی بازار کمی متعادل‌تر از روزهای گذشته بود؛ طوری که پس از رشد قیمت پنج نماد و افت هفت نماد، شاخص این صنعت با افزایش ۰.۴۱ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت ۸۸ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از آن به ۳۰ میلیارد تومان رسید.

نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۸۶ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۵۹ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۴۲ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و بیشترین افت قیمت نیز به سهام سه شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۳۱ درصد، پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۹۴ درصد و نفت پاسارگاد (شنفت) با ۰.۳۷ درصد افت قیمت نیز، تنها نمادهای سرخ‌پوش پالایشی در بازار امروز بودند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۹.۶ میلیارد تومانی، بار دیگر به سهام پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا رسید. 

توقف «شدوص» و «شرنگی» در گروه شیمیایی

امروز صنعت محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و با وجود اینکه بخش عمده نمادهای این صنعت، روندی نزولی را در پیش گرفتند؛ در نهایت شاخص این گروه نیز رشدی ۰.۰۹ درصدی را رقم زد. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به بیش از ۱۸۵ میلیارد تومان رسید و بیش از ۳۷ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات نمادهای شیمیایی شد.

در معاملات امروز این گروه، ۲۰ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۳۷ نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت ملی شیمیایی کشاورز (شملی) با ۲.۹۸ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۱.۰۱ درصد و کلر پارس (شکلر) با ۰.۹۵ درصد، قدرتمندترین رشدهای امروز نمادهای شیمیایی ‌را به خود اختصاص دادند و از سوی دیگر، نماد‌های لعابیران (شلعاب) با ۴.۵۶ درصد، تولی پرس (شتولی) با ۱.۸۳ درصد و نیروکلر (شکلر) با ۱.۲۶ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام شرکت کربن ایران رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۴.۷ میلیارد تومان وارد معاملات نماد شکربن کردند. این در حالیست که بیشترین خروج پول از سهام پتروشیمی شیراز (شیراز) به مبلغ ۶.۳ میلیارد تومان صورت گرفت.

گفتنی است که در معاملات امروز بازار سهام، نماد معاملاتی دو شرکت دود صنعتی پارس (شدوص) و شیمیایی رنگین (شرنگی) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شدند.

همچنین سهام جم پیلن که پس از بازگشایی در روز گذشته، به دلیل عدم کشف قیمت معامله نشد، در بازار امروز باز دیگر بازگشایی شد و این بار رشد ۰.۰۵ قیمت پایانی را تجربه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.