کد خبر : 2520
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 شهریور 1402 - 16:13

نقشه بورس سبز شد؛

امیدواری سهامداران به جلسه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

امیدواری سهامداران به جلسه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها
اخبار مثبت از بازار خودرو و جلسه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، پایان بخش روند نزولی بازار بود و شاخص کل آخرین روز معاملاتی هفته را رشد 0.43 درصدی به پایان رساند. پالایشی‌ها در بورس امروز صعودی بودند اما شاخص نمادهای شیمیایی و پتروشیمی با وجود بهبود نسبی در معاملات، کاهشی شد.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بازار سهام پس از افتی که در روز گذشته تجربه کرد، با مخابره شدن سیگنال‌های مثبت از بازار خودرو و همچنین تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، معاملات خود در اولین روز شهریور ماه را با صعود پشت سرگذاشت. به طوری که نماگر اصلی بازار سهام رشدی ۰.۴۳ درصدی را ثبت کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۹۴۶ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل‌ هم‌وزن نیز در همین مسیر قرار گرفت و ۰.۷ درصد رشد کرد.

زمزمه‌های آزادسازی قیمت خودرو با حذف سامانه یکپارچه و همچنین خبر برگزاری جلسه معاون اول رئیس جمهوری با وزاری اقتصادی برای تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ گاز صنایع، مهم‌ترین عواملی هستند که بورس امروز را سبزپوش کردند.

به نظر می‌رسد سهامداران امیدوارند که ریسک قیمت‌گذاری خودرو و نرخ خوارک پتروشیمی‌ها که از مهم‌ترین نااطمینانی‌های بازار این روزها به شمار می‌روند، به زودی بر طرف شود و بازار مسیر اصلی خود را پیدا کند.

با این حال، ارزش معاملات خرد همچنان به‌طور نگران‌کننده‌ای در سطوح بسیار پایین قرار دارد. ارزش معاملات خرد بازار امروز شامل سهام و حق تقدم سهام، سه هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها حدود ۱۵۹ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

استقبال حقیقی‌ها از نماد «شپنا»

در حالی که نمادهای نفتی در بازار دیروز افتی تمام‌عیار را شاهد بودند، امروز معاملات متعادل‌تری را تجربه کردند و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی با رشد ۱.۷۳ درصدی همراه شد. همچنین با معاملاتی به ارزش ۱۳۸ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۹ میلیارد تومان پول به این گروه تزریق کردند.

امروز هفت نماد پالایشی در سمت سبز بازار قرار گرفتند و ۶ نماد با افت قیمت مواجه شدند. در این میان نماد پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس و تهران بیشترین رشد قیمت را رقم زدند. به‌طوری که شپنا ۲.۷۷ درصد، شبندر ۲.۱۴ درصد و شتران ۱.۷۷ درصد افزایش قیمت پایانی را ثبت کردند. همچنین شپنا با تاثیر ۱۲۲۲ واحدی، بیشترین تاثیر مثبت را بر بورس امروز بجا گذاشت.

در سوی دیگر معاملات پالایشی‌ها نیز سه نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۸۸ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۲۳ درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰۱۸ درصد، شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

با وجود اینکه شرکت توسعه سرمایه رفاه از سهامداران عمده پالایش نفت بندرعباس، حدود ۴۰۰ هزار برگه سهم جدید این شرکت را خریداری کرد اما شبندر بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ حدود ۹ میلیارد تومان را به نام خود زد.

بیشتر بخوانید:  پالایشگاه نفت تهران رکوردار بیشترین افزایش مقدار فروش

لعابیران در مدار نزولی

وضعیت نمادهای شیمیایی نیز در بازار امروز نسبت به روز گذشته با بهبود نسبی همراه شد اما با وجود اینکه بخش عمده نمادهای این گروه مثبت خوردند، شاخص صنعت محصولات شیمیایی با افت ۰.۳۷ درصدی به روند نزولی خود ادامه داد. همچنین در معاملات امروز شیمیایی‌ها پس از معاملاتی به ارزش ۲۹۲ میلیارد تومان، حدود ۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شد.

در بازار امروز، ۳۵ نماد شیمیایی شاهد افزایش قیمت بودند و ۲۷ نماد متحمل افت قیمت شدند. در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی (وپترو) با ۵.۶۸ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۲.۶۲ درصد و کربن ایران (شکربن) با ۲.۲۴ درصد، بیشترین بازدهی را از خود بجا گذاشتند.

وپترو علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمت را ثبت کرد، با اقبال سهامداران حقیقی نیز مواجه شد و میزبان ۱.۹ میلیارد تومان پول حقیقی بود.

در سوی دیگر اما نماد لعابیران (شلعاب) که پیش‌تر به واسطه کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت پایانی متوقف شده بود، پس از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی، امروز بازگشایی شد و با افت ۳.۷۶ درصدی به روند نزولی خود ادامه داد. نمادها پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۸۱ درصد و آریان کیمیاتک (کیمیاتک) با ۲.۷۲ درصد نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

«فارس» و بیشترین اثر منفی بر بورس امروز

بورس امروز در صنعت پتروشیمی نیز متعادل بود؛ به طوری که ۱۶ نماد این گروه صعودی بودند، ۱۳ نماد منفی خوردند و دو نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقبال معاملات هفته آینده رفتند.

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول)، پتروشیمی اصفهان (شصفها) و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با رشد به ترتیب ۲.۷۹ درصد، ۱.۹۳ درصد و ۱.۷۶ درصد بیشترین بازدهی را در میان نمادهای پتروشیمی به خود اختصاص دادند و در طرف دیگر، نماد شرکت‌های پتروشیمی کازرون، فارابی و ممسنی بیشترین افت قیمت را رقم زدند؛ کازرو ۲.۵۵ درصد ریخت، شفارا ۲.۵ درصد افت کرد و ممسنی نیز با کاهش قیمت ۲.۰۲ درصدی مواجه شد.

به علاوه پتروشیمی پردیس با ۷.۲ میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بود اما سهامداران حقیقی بیش از ۱۷.۵ میلیارد تومان از سهام سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) خارج کردند.

گفتنی است نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با افت ۱.۵۴ درصدی قیمت پایانی، سبب تاثیر منفی دو هزار و ۴۹۷ واحدی بر شاخص کل شد و ترمز رشد شاخص را کشید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عاطفه اکبرپور پنجشنبه , ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲

هیچ امیدی نداریم با یک سری دزد کثیف طرفینم. لعنت بهتون