کد خبر : 11510
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 فروردین 1403 - 17:01

بورس به روند صعودی بازگشت؛

پیشتازی پالایشگاه تبریز در گروه نفتی بورس

پیشتازی پالایشگاه تبریز در گروه نفتی بورس
با وجود افت شاخص کل در روز معاملاتی گذشته، امروز این شاخص بار دیگر به روند صعودی خود بازگشت و بخش عمده صنایع بازار از جمله پتروپالایشی‌ها، سبزپوش شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران که در آغاز سال ۱۴۰۳ روندی صعودی را در پیش گرفته است، پس از استراحتی موقتی در روز گذشته، امروز بار دیگر در مدار صعود قرار گرفت. به این ترتیب، بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز در طرف سبز بازار امروز به کار خود پایان داده و به استقبال معاملات هفته آینده رفتند.

نماگر اصلی بازار سهام، طی معاملات روز جاری شاهد رشدی ۱۱ هزار و ۹۷۱ واحدی معادل ۰.۵۳ درصد بود و در پایان، روی پله دو میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز روندی مشابه را طی کرد و ۰.۳۶ درصد به ارتفاع خود افزود.

به علاوه، بررسی تابلوی معاملات تالار شیشه‌ای حاکی از رد و بدل شدن حدود ۱۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بین معاملاگران بورسی است. به این ترتیب، ارزش معاملات خرد در پایان روز معاملاتی جاری به بیشتر از چهار هزار میلیارد تومان رسید. گفتنی است که حقیقی‌های بازار نیز حدود ۱۸۳ میلیارد تومان در معاملات تزریق کردند.

 

بورس پتروشیمی‌ها

 

یکه‌تازی پتروشیمی‌ها در بورس امروز

نمادهای پتروشیمی همانند روزهای اخیر، در روز جاری نیز عملکرد خوبی از خود بجا گذاشتند. در معاملات امروز ۲۳ نماد این صنعت افزایش قیمت را رقم زدند و فقط پنج نماد نزولی بودند. همچنین چهار نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

در این بین نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۴.۱۴ درصد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۴.۰۹ درصد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۳.۱ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

از سوی دیگر اما سهامداران سه نماد پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۱.۲۵ درصد، پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۰.۳۳ درصد و پتروشیمی شازند (شاراک) با ۰.۲۵ درصد، شاهد بیشترین بازدهی منفی بودند.

همچنین بررسی‌ها حاکی از آن هستند که نماد فارس با ورود پول حقیقی حدود ۶.۲ میلیارد تومانی، از این منظر پیشتاز گروه خود بود. با این حال، سهامداران حقیقی پتروشیمی زاگرس، بیشترین خروج پول به مبلغ ۳.۸ میلیارد تومان را به نام خود زدند.

بازگشت پالایشی‌ها به مدار صعودی

بازار پالایشی‌ها در روز جاری متعادل‌تر از روز گذشته بود. طوری که ۷ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و ۶ نماد متحمل افت قیمت شدند.

در این میان، نمادهای این گروه، سهام شرکت‌های پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۸۵ درصد، نفت بهران (شبهرن) با ۰.۸۱ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا)، با ۰.۶۹ درصد بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. در طرف دیگر بازار نیز سه نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، پالایش نفت پاسارگاد (شپاس) و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با کاهش قیمت به ترتیب ۱.۹۷ درصد، ۱.۶۲ درصد و ۰.۹ درصدی مواجه شدند.

به این ترتیب، در پایان معاملات امروز شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۰.۰۹ درصد افزایش یافت. افزون بر آن، در بازار امروز ۸۴.۴ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص ورود پول حقیقی به این صنعت به حدود دو میلیارد تومان رسید.

لازم به ذکر است که در معاملات روز جاری این صنعت، بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شرکت نفت بهران و با رقم ۱.۸ میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرد و بیشترین خروج پول حقیقی نیز با مبلغ ۱.۷ میلیارد تومانی از پالایش نفت تبریز صورت گرفت.

تداوم رشد شیمیایی‌های بورس

در بورس امروز، بخش عمده سهام‌ شرکت‌های شیمیایی صعودی شدند و شاخص این گروه نیز با رشدی ۱.۸ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها از ۲۶۵ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس نیز نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان وارد این صنعت کردند.

در بازار امروز، ۳۹ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۲۰ نماد بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد کلر پارس (شکلر) با رشد ۵.۹۲ درصدی قیمت رسید و نمادهای صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۷۷ درصد و توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۲.۰۲ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۵ درصد، معدنی املاح ایران (شاملا) با ۲.۲۴ درصد و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۸۶ درصد افت بود.

 

اینفو بازدهی نمادهای بورسی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.