کد خبر : 10613
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 14:06

نوار افت‌های متوالی بورس پاره شد؛

بورس با لباس سبز با استقبال هفته آینده رفت/ آبادان، فارابی و ارومیه بیشترین رشد قیمت گروه پتروشیمی را رقم زدند

بورس با لباس سبز با استقبال هفته آینده رفت/ آبادان، فارابی و ارومیه بیشترین رشد قیمت گروه پتروشیمی را رقم زدند
بازار سهام که هفته جاری را در روند نزولی طی کرده بود، در آخرین روز هفته صعودی شد و شاخص‌های اصلی بورس به ارتفاع خود افزودند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، در حالی که بورس تهران طی روزهای اخیر افتی تمام‌عیار را تجربه کرده بود، ورق در بازار امروز برگشت تا با افزایش تعداد خریداران در بازار سهام، شاخص‌‌های اصلی بورسی صعودی شوند. همچنین در این شرایط، معاملات نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز متحول شد و بخش عمده این نمادها در مسیر صعود قرار گرفتند.

شاخص کل بورس تهران، معاملات آخرین روز هفته را با رشد هشت هزار و ۷۲۲ واحدی معادل ۰.۴۳ درصدی به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۵۴ هزار واحدی به استقبال هفته آینده رفت. شاخص کل هم‌وزن در مدار صعودی قرار گرفت و در بازار امروز ۰.۶۹ درصد افزایش یافت.

با وجود بهبود وضعیت شاخص‌های بورسی، ارزش معاملات خرد بازار همچنان تعریفی ندارد. طی معاملات روز جاری، در مجموع ۵.۴ میلیارد برگه سهم و حق تقدم دست به دست شد تا ارزش معاملات خرد رقم دو هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان را ثبت کند. همچنین وضعیت معاملات بین حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار نیز متعادل‌تر از قبل بود و تنها حدود چهار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

بازگشت پتروشیمی‌ها به دور صعود

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری اغلب نمادهای پتروشیمی صعودی شدند. به نحوی که از میان ۲۸ نماد معامله شده این گروه در بازار امروز، ۲۰ نماد افزایش قیمت داشتند، سه نماد روی صفر تابلو معامله شدند و پنج نماد نیز منفی خوردند.

در میان نمادهای صعودی، سه نماد پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۶۷ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۲۵ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۹۸ درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را داشتند. از سوی دیگر نیز نمادهای پتروشیمی پارس (پارس) با ۰.۹۳ درصد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۰.۱۴ درصد و پتروشیمی مارون (مارون) با ۰.۱۳ درصد شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

افزون بر آن، نماد تاپیکو با وجود افت قیمت در بازار امروز، بیشترین ورود پول حقیقی گروه پتروشیمی را با مبلغ ۳.۹ میلیارد تومانی به خود اختصاص داد. این در حالیست که بیشترین خروج پول حقیقی نیز با مبلغ ۴.۷ میلیارد تومان در سهام شرکت صنایع پتروشیمی فارس (فارس) مشاهده شد.

تنها دو نماد پالایشی نزولی شدند

تابلوی بازار نشان می‌دهد که سهام شرکت‌های پالایشی نیز در بازار امروز وضعیتی مطلوب داشتند و بخش عمده آنها در مدار صعودی قرار گرفنتد. امروز تنها دو نماد نفت پارس (شنفت) با ۰.۱۳ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۱ درصد افت، در سمت منفی بازار قرار گرفتند و ۱۰ نماد دیگر این گروه صعودی بودند. در این میان، نفت پاسارگاد (شپاس)، نفت بهران (شبهرن) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با رشد به ترتیب ۴.۰۱ درصد، ۱.۳۲ درصد و ۱.۱۷ درصد، قدرتمندترین صعود را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید:  کدام پتروشیمی‌ها بیشترین افزایش مقدار تولید در اسفند ۱۴۰۲ را داشتند

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی با رشد ۰.۸۷ درصدی همراه شد. همچنین با ثبت ارزش معاملات ۷۳ میلیارد تومانی، حقیقی‌ها بیش از ۱۳ میلیارد تومان در معاملات این صنعت تزریق کردند.

سهامداران حقیقی در بازار امروز از نماد پالایش نفت اصفهان استقبال کردند و با تزریق حدود ۶ میلیارد تومان پول تازه نفس به استقبال شپنا رفتند. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول به نماد پالایش نفت تهران (شتران) رسید که با خروج پول حقیقی ۷۰۰ میلیون تومانی مواجه شد.

موج خروج پول حقیقی از نماد شگستر

نمادهای گروه شیمیایی، هم‌جهت با کلیت بازار صعودی بودند و شاخص این گروه افزایشی ۰.۰۹ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز به بیش از ۱۸۴ میلیارد تومان رسید و ۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی از نمادهای این گروه خارج شد. همچنین بررسی تابلو معاملات نمادهای شیمیایی نشان می‌دهد که در بازار امروز، ۳۹ نماد این گروه شاهد رشد قیمت بودند و ۱۱ نماد بازدهی منفی داشتند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، کربن ایران (شکربن) و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با رشد به ترتیب، ۶.۵۴ درصد، ۲.۹۷ درصد و ۲.۸۵ درصدی، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. از سویی دیگر نیز سهام شرکت‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۷۶ درصد، مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۰.۹۳ درصد و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۰.۷۱ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

لازم به ذکر است که موج خروج پول حقیقی از سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس در بازار امروز نیز ادامه پیدا کرد تا سهامداران حقیقی شگستر، ۳.۸ میلیارد تومان دیگر از پول خود در بازار را از این نماد خارج کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.