کد خبر : 1557
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 15:26

شاخص کل در گیرودار تراز دو میلیونی

بهبود معاملات در نمادهای پالایشی و شیمیایی

بهبود معاملات در نمادهای پالایشی و شیمیایی
در روز افت ۰.۰۷ درصدی شاخص کل بورس، نمادهای صنایع پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی شاهد بهبود نسبی معاملات بودند. نماد تاپیکو نیز با رشد چهار درصدی، بیشترین اثر مثبت بر بورس امروز را داشت.

انرژی پرس_همانگونه که انتظار می‌رفت، افزایش عرضه‌ها در نیمه دوم بازار دیروز به بورس امروز هم کشیده شد و شاخص کل در ۴۰ دقیقه ابتدایی معاملات روندی کاهشی داشت اما پس از آن، شاخص صعودی شد. با این حال روند صعودی بازار به اندازه‌ای قدرتمند نبود که شاخص را سبزپوش کند و نماگر اصلی بازار در پایان، روی سطح دو میلیون واحدی ایستاد و با کاهش ۰.۰۷ درصدی نسبت به روز گذشته مواجه شد. شاخص هم‌وزن اما در جهت مخالف حرکت کرد و رشدی ۰.۰۷ درصدی را رقم زد.

ارزش معاملات خرد در بازار امروز کاهشی شد و به سه هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان رسید. به علاوه اشخاص حقیقی حدود ۷۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

 

 

سهامداران عمده شپنا، سهم اضافه کردند

تابلو معاملات نشان می‌دهد که نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی همچنان حال و روز خوشی ندارند؛ به طوری که در بازار امروز شاخص این گروه با کاهش ۰.۵۹ درصدی مواجه شد و از میان ۱۳ نماد بورسی این صنعت، تنها چهار نماد با افزایش قیمت پایانی همراه شدند.

نماد شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) که به واسطه گزارش سه ماهه خوب خود، روز گذشته صف خرید تشکیل داده بود، امروز هم به همین روند ادامه داد و در سقف قیمت مجاز روزانه خود قرار گرفت. پس از آن نیز نمادهای شرکت پتروشیمی تبریز (شبریز) با ۰.۴۵ درصد، نفت بهران (شبهرن) با ۰.۱۷ درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۰۶ درصد، دیگر نمادهای صعودی گروه پالایشی در بازار امروز بودند.

از سوی دیگر اما نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۴.۰۲ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۱.۳۱ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۲۱ درصد، بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

به علاوه، امروز ارزش معاملات نمادهای پالایشی به حدود ۲۳۸ میلیارد تومان رسید و خالص ورود پول حقیقی به این نماد هم ۲۶.۷ میلیارد تومان بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بازار امروز، نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) بیشترین ورود پول حقیقی را در بین نمادهای پالایشی شاهد بود و ۱۳.۶ میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی وارد این سهام شد. این در حالیست که دو سهامدار عمده شپنا، سهام خود در این شرکت را افزایش دادند؛ به طوری که شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان ۴.۸ میلیون برگه سهم و صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان اهداف ۱۷ میلیون برگه سهم شپنا را خریداری کردند.

بازار به شتوکا روی خوش نشان داد

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، معاملات گروه شیمیایی در بازار امروز هم متعادل بود و شاخص این گروه با افزایش ۰.۳۹ درصدی نسبت به روز گذشته همراه شد. همچنین ارزش معاملات صنعت شیمیایی رقم ۲۸۱ میلیارد تومانی را ثبت کرد و حقیقی‌ها بیش از ۱۶ میلیارد تومان پول وارد این صنعت کردند.

بیشتر بخوانید:  گام نخست معاملات سوآپ در بورس انرژی برداشته شد

در پایان بازار، ۲۹ نماد از گروه محصولات شیمیایی رشد قیمت را شاهد بود و ۳۲ نماد متحمل کاهش قیمت شدند.

در این میان سهامداران شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان با نماد شتوکا با افزایش ۶.۶۹ درصدی، بیشترین رشد قیمت پایانی را شاهد بودند. شرکت‌های صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۳.۸ درصد و صنعتی دوده فام (شصدف) با ۳.۱۲ درصد رشدنیز در رده‌های بعدی بیشترین افزایش قیمت قرار گرفتند.

در طرف دیگر، سهام شرکت‌های لعابیران (شلعاب)، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) و کلر پارس (کلر) نیز با افت به ترتیب پنج درصد، ۳.۶۹ درصد و ۳.۴۲ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند.

گفتنی است، نماد شتوکا که صورت‌های مالی سه ماهه آن، از افزایش ۳۲۰ درصدی سود خالص شرکت حکایت داشت، از زمان انتشار این گزارش عملکرد در ۲۸ تیر ماه تا امروز همواره با افت قیمت مواجه می‌شد. با این حال، در معاملات امروز نه تنها صف خرید تشکیل داد و بیشترین رشد را در میان هم‌گروهی‌های خود شاهد بود، بلکه با اقبال سهامداران حقیقی هم مواجه شد. به طوری که خالص ورود پول حقیقی به این نماد از ۱۵ میلیارد تومان گذر کرد.

تاپیکو بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشت

بررسی شرکت‌های پتروشیمی در بورس امروز حاکی از آن است که وضعیت این گروه نسبت به روز‌های قبل رو به بهبود قرار گرفته اما نمادهای پتروشیمی همچنان نتوانسته‌اند روند صعودی خود را آغاز کنند.

در بازار امروز، ۱۰ نماد گروه پتروشیمی مثبت خوردند و ۱۴ نماد منفی شدند. سه نماد پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) و پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) نیز در بازار امروز معامله نشدند.

سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با نماد تاپیکو، بیشترین افزایش قیمت را در میان نمادهای پتروشیمی تجربه کرد و رشد ۴.۰۴ درصدی را شاهد بود. این نماد همچنین با تاثیر مثبت هزار و ۸۴۴ واحد، بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل بورس امروز بجا گذاشت. به علاوه، تاپیکو در بازار امروز با اقبال ۱۵.۲ میلیارد تومانی اشاخص حقیقی مواجه شد.

نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی گلستان (شستان) نیز با رشد۲.۸۲ درصد و ۱.۹۵ درصدی، در رده‌های بعدی بیشترین رشد در میان نمادهای پتروشیمی قرار گرفتند. از سوی دیگر اما پتروشیمی شهید تندگویان (شگویا) با ۴.۸۷ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۴۴ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۸ درصد افت قیمت مواجه شدند و کمترین بازدهی در گروه پتروشیمی را رقم زدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.