کد خبر : 9196
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 12:38

بارش‌های کشور ۳۱ درصد کاهش یافت

بارش‌های کشور ۳۱ درصد کاهش یافت
در ۱۳۴ روز ابتدایی سال آبی جاری میزان بارش‌های کشور نسبت به شرایط نرمال افتی ۳۷درصدی داشته است و ذخایر ۲۱ سد مهم کشور کاهشی ۲۵ تا ۹۰درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل دارد.

با وجود بارش‌های مناسب هفته‌های اخیر در نقاط مختلف ایران، همچنان میزان بارش‌های تجمعی سال‌ آبی جاری نسبت به شرایط نرمال آبی در کشور، افت قابل‌توجهی دارد.

از ابتدای سال آبی جاری تا چهاردهم بهمن‌ماه (۱۳۴ روز ابتدایی سال آبی) در مجموع ۷۲.۷ میلی‌متر بارش در کشور به ثبت رسیده است که در مقایسه با بارش‌های ۱۱۶.۲میلی‌متری متوسط آمار درازمدت در مدت مشابه، کاهشی ۳۷درصدی را نشان می‌دهد.

میزان بارش‌های سال‌آبی جاری حتی نسبت به سال آبی گذشته نیز که سالی خشک و کم‌بارش بود، کاهشی ۲۷درصدی داشته است و این مسئله نشان‌دهنده تشدید خشکسالی در چهارمین سال پیاپی خشک در کشور است.

ورودی آب به سدها نیز به‌تبع کاهش بارش‌ها، افت قابل‌توجهی نسبت به سال آبی گذشته داشته است، به‌طوری‌که در ۱۳۴ روز ابتدایی سال آبی جاری در مجموع ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده است که نسبت به ورودی ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۱۶درصدی را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  بحران کم بارشی در ۲۸ استان کشور

وضعیت فعلی سدهای مهم (تأمین آب شرب و کشاورزی) کشور در جدول زیر آمده است:

همان‌طور که در جدول بالا مشخص است، ذخایر آبی سدهای دوستی، طرق، دز، پانزده خرداد، جره، مارون، استقلال، شمیل و نیان، سرنی، نهرین، دامغان، رئیسعلی دلواری، سلمان فارسی، رودبال داراب، چاه‌نیمه‌ها، تنگوئیه سیرجان، جیرفت، نساء، ساوه، کمال صالح و شهید رجائی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهشی بین ۲۵ تا ۹۰ درصد داشته است.

منبع: تسنیم

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.