کد خبر : 10930
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1402 - 18:23

شرط رژیم صهیونیستی برای تمدید توافق «آب در برابر برق» با اردن

شرط رژیم صهیونیستی برای تمدید توافق «آب در برابر برق» با اردن
رسانه رسمی رژیم صهیونیستی (کان) خبر داد که اردن از چند کانال برای تمدید یک ساله قرارداد «آب در برابر برق» به رژیم صهیونیستی پیغام داده اما تل آویو در این باره شرط‌هایی تعیین کرده است.

به گزارش انرژی پرس، رسانه رسمی رژیم صهیونیستی (کان) خبر داد که اردن از طریق چندین کانال از جمله ایالات متحده برای تمدید یک ساله قرارداد دریافت آب از رژیم صهیونیستی در ازای صادرات برق، به تل‌آویو پیغام داده است.

به گزارش «الجزیره» این کانال توضیح داد که تل آویو به دلیل تنش بین دو طرف به دلیل جنگ در غزه، هنوز به درخواست اردن پاسخ نداده است.

بر اساس این گزارش، قرارداد فعلی در ماه مه آینده به پایان می رسد.

سه سال پیش دولت بنت ـ لاپید موافقت کرد که میزان تأمین آب سالانه برای اردن را از ۵۰ میلیون متر مکعب به موجب با توافق صلح بین دو طرف به ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش دهد.

خواسته های اسرائیل

«روی کایس»، خبرنگار امور جهان عرب شبکه «کان» تأکید کرد که رژیم صهیونیستی قبل از موافقت با درخواست اردن چند مطالبه را مطرح کرده که شامل کاهش شدت مواضع مقامات اردنی از جمله وزیر خارجه این کشور علیه رژیم صهیونیستی و تلاش برای کاهش تحریکات علیه اشغالگری در اردن است.

این خبرنگار همچنین اشاره کرد که تل آویو خواستار احیای کامل روابط دیپلماتیک بین دو طرف از جمله بازگشت سفیرش به اردن و سفیر اردن در تل آویو شده است.

در ژانویه گذشته، شبکه «کان» گزارش داد که وزارت نیروی رژیم صهیونیستی در حال بررسی امتناع از تمدید قرارداد آب با اردن به علت مواضع بسیاری از مقامات اردنی از جمله وزیر خارجه این کشور علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی هستند.

الصفدی بارها از جنگی که رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر علیه غزه به راه انداخته است انتقاد کرده و گفته است که «هیچ چیز جنگ غزه را توجیه نمی کند» و تاکید کرده که «این جنگ دفاع از خود نیست، بلکه یک تجاوز آشکار اسرائیل است و اردن کاری را که لازم است برای جلوگیری از کوچ اجباری فلسطینی ها انجام خواهد داد.»

بیشتر بخوانید:  ابردزدی را نمی‌توان انکار کرد!

این کانال در آن زمان گزارش داد که هیچ تصمیم نهایی وجود ندارد، اما رژیم صهیونیستی همچنان رفتار اردن و اظهارات مقامات آن را زیر نظر دارد.

آب در برابر برق

در ۱۷ نوامبر گذشته، الصفدی از تعلیق توافقنامه «آب در برابر برق» بین رژیم صهیونیستی و اردن از زمان آغاز جنگ خبر داد.

الصفدی در مصاحبه ای گفت: «ما نمی توانیم توافق انرژی در برابر آب را ادامه دهیم، زیرا وزیر اردنی نمی تواند کنار وزیر اسرائیلی بنشیند تا توافقنامه امضا کند، در حالی که آنها به کشتن برادران ما در غزه ادامه می‌دهند».

اظهارات الصفدی در پی تشدید تقاضاها در اردن از دولت برای خودداری از امضای توافقنامه تبادل انرژی مطرح شد. این قرارداد در اردن به «آب در برابر برق» معروف است.

در سال ۲۰۲۱، اردن، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی اعلامیه‌ای مبنی بر «ورود به یک فرآیند مذاکره، برای بحث در مورد امکان‌سنجی پروژه مشترک مبادله انرژی با آب» امضا کردند.

هدف از این پروژه صادرات ۶۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی به رژیم صهیونیستی در ازای ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین شده به اردن است.

منبع: میدل ایست نیوز

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.