کد خبر : 1780
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 14:00

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی در گفت وگو با «انرژی پرس»:

آمار روشنی از واردات بنزین نداریم/ دلیل تاخیر در ساخت پالایشگاه «شهید سلیمانی» برای مجلس مشخص نیست

آمار روشنی از واردات بنزین نداریم/ دلیل تاخیر در ساخت پالایشگاه «شهید سلیمانی» برای مجلس مشخص نیست
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تایید واردات بنزین به صورت مقطعی گفت: طی ۶ سال گذشته تولید خودرو افزایش داشته اما تولید بنزین نه. در بحث گرانی بنزین نیز، این مسئله نه در لایحه بودجه نه حتی برنامه هفتم دیده نشده است.

انرژی پرس_حواشی بنزین تمام شدنی نیست، هرازگاهی شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت آن به گوش می‌رسد که توسط دولتمردان تکذیب می‌شود اما مردم نگران تکرار خاطره تلخ گرانی یک شبه بنزین در سال ۹۸ هستند. در این میان آمارهایی که توسط شرکت ملی پخش و پالایش منتشر می‌شود حاکی از کاهش تولید روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین است، موضوعی که بر ناترازی بنزین تاثیرگذار بوده است. قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درپاسخ به احتمال کاهش تولید بنزین در دولت رئیسی به «انرژی پرس» گفت: درباره سوخت بنزین طی ۵-۶ سال گذشته به خودکفایی رسیده‌ایم و حتی مسئولان مربوطه اعلام کردند آمادگی داریم مازاد تولید بنزین را به کشورهای همسایه صادر کنیم. اما آنچه باعث شده بگویند با کمبود یا کاهش تولید بنزین مواجه شده‌ایم به این دلایل است که طی این ۵ سال هم تولید خودرو در کشور فزاینده بوده هم مصرف بنزین و تردد خودروها در کشور بالا رفته است. لذا نتوانسته‌ایم طی این مدت، تولید را که برحسب یک شاخص معین بوده است را افزایش دهیم.

 

نه دولت، نه مجلس هیچ کدام به دنبال افزایش قیمت بنزین نیستند. حتی سران سه قوه هم بعید است مثل سال ۹۸ چنین تصمیمی اتخاذ کنند چرا که خواستار وارد کردن شوک لحظه ای به جامعه نیستند. بنابراین جای نگرانی نیست و نه تنها در لایحه بودجه، بلکه در برنامه پنج ساله هفتم هم چنین افزایش قیمیتی دیده نشده است و با افزایش قیمت هر نوع سوخت اعم از بنزین مخالفیم و در هر برهه از زمان با آن مخالفت می‌کنیم.

 

ساعدی افزود: از این رو، افزایش تولید خودروها در کشور، افزایش ترددها به دلیل تنوع آب و هوایی، وجود زیارتگاه‌ها و تردد بالا در فصول مختلف سال در کشور، همچنین شدت گرما در استان‌های مرکزی و جنوبی کشور تردد خودروهای شخصی را زیاد کرده و در نهایت مصرف بنزین افزایش یافته است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم اضافه کرد: بنابراین در بخش پالایشگاه‌ها و تولید بنزین افت تولید نداریم، اما افزایش تولید هم نداشته‌ایم و با همان روند ۶ سال پیش سعی می‌کنیم نیاز کشور را مدیریت کنیم.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس ادامه داد: اما با این روش نمی‌توانیم نیاز امروز خودروهایی که البته تعدادشان افزایش داشته‌اند را تامین کنیم؛ چرا که علاوه‌بر افزایش تعداد خودروها، شاهد افزایش تعداد سفرها و زیارت‌ها در همه فصول هستیم که کشور را با یکسری کمبودهای مقطعی مواجه می‌کند .

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درپاسخ به اینکه شنیده شده در مقاطعی مجبور به واردات بنزین از ترکمنستان بوده‌ایم؛ این خبر را تایید می‌کنید؟ گفت: تولید بنزین داخلی می‌تواند نیاز کشور را تامین کند و نیاز به واردات از کشورهای همسایه نداریم، اما در مقاطعی و بازه زمانی مشخصی ممکن است این خلاء باعث واردات مقطعی از کشورهای همسایه شده باشد که به دلیل مقطعی بودنش نمی‌توان تحت عنوان واردات پایدار از آن نام برد. مثل مقاطعی که موقتا در مناطق سردسیر کشور با کمبود گازمواجه می‌شویم و ناگزیر به واردات گاز هستیم و در عین حال گاز کشور را جوابگوی نیاز جامعه می‌دانیم. درخصوص واردات بنزین هم می گوییم که مقطعی بوده و نیازمند واردات همیشگی بنزین نیستم.

ساعدی البته درباره میزان واردات مقطعی بنزین اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که آمار روشنی از واردات بنزین در همان مقاطع خاص کشور در اختیار ندارد.

 

تولید بنزین داخلی می‌تواند نیاز کشور را تامین کند و نیاز به واردات از کشورهای همسایه نداریم، اما در مقاطعی و بازه زمانی مشخصی ممکن است این خلاء باعث واردات مقطعی از کشورهای همسایه شده باشد که به دلیل مقطعی بودنش نمی‌توان تحت عنوان واردات پایدار از آن نام برد.

 

بیشتر بخوانید:  خودروسازان ایرانی، متهم اصلی افزایش مصرف بنزین

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم همچنین درخصوص عدم تحقق وعده تاسیس پالایشگاه شهید سلیمانی که صرفا یک پالایشگاه روی کاغذ است و هنوز از طرف دولت کلنگ زنی هم نشده است، اظهار کرد: سیاست دولت در این راستا است که تعداد پالایشگاه‌ها را متناسب با بحث روز و نیازمندی‌های کشور افزایش دهد. اما همانطور که می‌دانید پالایشگاه‌های بخش خصوصی و برخی پالایشگاه‌های خصولتی هستند که تامین منابع مالی آن در این برهه زمانی وقت‌گیر است.

او اضافه کرد: اما دولت درراستای وظیفه خود به دنبال ایجاد مشوق‌هایی حتی درحوزه خصوصی است تا تعداد پالایشگاه‌ها متناسب با مکان‌یابی سیاست وزارت نفت ایجاد شود.

ساعدی اما مدعی شد: به اعتقاد من نه تنها پالایشگاه شهید سلیمانی، بلکه پالایشگاه‌های دیگر هم در شش ماهه دوم سال وضعیتشان روشن و سرمایه‌گذارانش هم تعیین می‌شوند تا کار را به سرانجام برسانند.

این عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به اینکه عمد دلیل اینکه پالایشگاه شهید سلیمانی به نتیجه نرسیده است، چیست؟ توضیح داد: دولت درراستای فرمایشات رهبری که باید از فروش نفت خام جلوگیری کنیم تا هم اشتغال ایجاد شود هم رونق اقتصادی به وجود آید؛ برنامه ریزی کرده است و مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی درنظر گرفته است. اما هنوز دلیل تاخیر در ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی برای ما هم روشن نیست.

ساعدی همچنین شایعه افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را رد کرد و افزود: افزایش قیمت سوخت به طور کل اعم از بنزین یا هر سوخت دیگر از نظر مجلس به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و دولت هم مصمم به افزایش قیمت سوخت نبوده و نیست.

او تاکید کرد: دولت درراستای رفاه حال مردم و کاهش فشار اقتصادی به هیچ وجه دنبال افزایش قیمت سوخت نیست و مجلس هم قطعا این موضوع را بر نمی تابد. چرا که افزایش قیمت سوخت منجر به انفجار قیمت ها خواهد شد و مردم کشش این افزایش قیمت را ندارند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین در بودجه سال آینده تصریح کرد: این موضوع را تاکید می کنم که نه تنها در بودجه ۱۴۰۳ بلکه در برنامه پنج ساله هفتم توسعه هم دولت افزایش قیمت بنزین لحاظ نشده است.

ساعدی در پاسخ به اینکه در سال ۹۸ هم افزایش قیمت بنزین مرتب تکذیب می شد، اما شاهدیم که یک شبه چنین تصمیمی اتخاذ و اجرایی شد، اظهار کرد: اگر چنین تصمیمی باز هم یک شبه اعمال شود، ما علم غیب نداریم که از تصمیم سران قوا مطلع شویم؛ اما به عنوان نماینده مجلس می گویم در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های دولت و مجلس افزایش قیمت بنزین به هیچ وجه لحاظ نشده و اصرار داریم که این افزایش صورت نگیرد. اما اگر تصمیماتی یک شبه گرفته شود ما نمیتوانیم این احتمالات را پیش بینی کنیم.

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا درصورتی که سران قوا یک شبه دست به چنین تصمیمی بزنند، مجلس نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد؟ تاکید کرد: بعید می دانم سران سه قوه در جلسات خود چنین تصمیمی بگیرند چرا که  دنبال شفاف سازی هستند نه وارد کردن شوک لحظه ای به جامعه. آن هم شوکی که جامعه را در این سطح دچار چالش کند. بنابراین با شناختی که از سران سه قوه داریم، بعید است چنین تصمیمی بگیرند. در غیر این صورت مجلس زیر بار این شوک قیمتی نخواهد رفت و عکس العمل خاص خودش را در هر برهه از زمان که باشد نشان خواهد داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.