کد خبر : 6373
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 11:44

وزیر کشور، مردم را عامل افزایش مصرف بنزین دانست؛

خودروسازان ایرانی، متهم اصلی افزایش مصرف بنزین

خودروسازان ایرانی، متهم اصلی افزایش مصرف بنزین
وزیر کشور، مردم را عامل افزایش مصرف بنزین می‌داند اما به میزان سه برابری مصرف بنزین در خودروهای ایرانی نسبت به استاندارد جهانی و توقف تولید خودروهای دوگانه‌سوز اشاره‌ای نمی‌کند.

به گزارش انرژی پرس، وزیر کشور گفت: “یک لیتر بنزین از یک لیتر آب ارزان‌تر است. قیمت ارزان بنزین، خود به خود مصرف را بالا می‌برد.” بخش نخست صحبت‌های وزیر کشور درست است، قیمت بنزین در کشور بسیار ارزان است و با مقایسه قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه به این نکته پی خواهیم برد. اما بخش دوم سخنان احمد وحیدی درباره‌ی اینکه قیمت ارزان بنزین عامل افزایش مصرف آن شده، غیرمنصفانه و از واقعیت‌ به‌دور است. 

مصرف سه برابری بنزین در خودروهای ایرانی نسبت به استاندارد جهانی

سال‌هاست انگشت اتهام بدمصرفی در حوزه انرژی به سوی مردم نشانه رفته است‌. اما به‌راستی آیا مردم تنها متهمان این پرونده هستند؟  از مسئله عدم فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف انرژی که عبور کنیم به موضوع استاندارهای جهانی در تجهیزات، ساختمان، خودرو و … می‌رسیم. ایرانیان سال‌ها با استانداردهای جهانی فاصله دارند. در مسئله اظهارنظر وزیر کشور این پرسش مطرح است، چرا او در سخنان خود به میزان سه برابری مصرف بنزین در خودروهای ایرانی نسبت به استاندارد جهانی، اشاره نکرده است؟ به گفته‌ی رئیس مجمع عالی واردات کشور،  مصرف بنزین خودروها در دنیا بین ۴ تا ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است اما در خودروهای ایرانی از ۱۲ تا ۱۷ لیتر است.این آمار خود گواه روشنی بر این مسئله است که ایرانی‌ها بدمصرف نیستند بلکه خودروهای ایرانی پرمصرف و غیراستاندارد هستند. 

بیشتر بخوانید:  شناسایی بزرگترین باند قاچاق سوخت کشور در هرمزگان

سبد انرژی متنوعی در حمل و نقل نداریم 

در دنیا علاوه‌بر خودروهای بنزینی، برقی و گازی نیز در دسترس شهروندان قرار دارد. اما در ایران سبد انرژی متنوعی برای حمل و نقل دیده نشده است. درحال حاضر باتوجه به زیرساخت‌ها و شرایط تحریمی ایران نمی‌توان درباره‌ی خودروهای برقی اظهارنظری کرد اما در موضوع خودروهای گازسوز نیز دولت همچنان اندر خم یک کوچه مانده است.

تولید خودروهای دوگانه‌سوز متوقف شده

سی‌ان‌جی یکی از راه‌های برون‌رفت در مسئله بنزین است. صنعتی در دهه‌ی هشتاد، کلید توسعه‌ی آن زده شد اما رفته رفته و با پیاده‌سازی سیاست‌های غلط، به دست فراموشی سپرده شد در دولت رئیسی نیز اتفاق‌های ناگواری برای آن رخ داده است. رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی در مصاحبه‌ای گفت است که طبق آمار در سال ۱۴۰۱ تولید خودروهای دوگانه‌سوز توسط خودروسازان ایرانی متوقف شده است. 

مسئولان، مردم را مقصر می‌دانند

ماجرای کمبود یا گرانی بنزین، قصه‌ی تازه‌ای نیست و سال‌های سال است که ایران با این چالش دست و پنجه نرم می‌کند و گشودن گره از این کلاف سردرگم، روزبه روز سخت‌تر می‌شود. تا زمانی‌که مسئولان مردم را مقصر ماجرا می‌دانند پرونده ناترازی سوخت در ایران همچنان باز خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمدی چهارشنبه , ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰

حل مشکل آلودگی و تورم و کمبود سوخت
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: ۱- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. ۲- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: ۱- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است ۲- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود ۳-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد ۴- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی
همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و…)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین ۸ تا ۹ لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز ۸-۹ میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک…..
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند