کد خبر : 4119
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 10:39

یک‌میلیون بشکه نفت با ادامه ناترازی بنزین‌ هدر می رود

یک‌میلیون بشکه نفت با ادامه ناترازی بنزین‌ هدر می رود
فقدان برنامه جامع برای رفع ناترازی بنزین و در صورت تداوم روند فعلی، پیش‌بینی می‌شود کشور در سال 1412 روزانه حدود 110 میلیون لیتر بنزین وارد کند که 24 میلیارد دلار ارزبری معادل صادرات یک میلیون بشکه نفت ایران خواهد داشت.

به گزارش انرژی پرس تراز بنزین کشور بعد از چند سال حضور ایران در باشگاه صادرکنندگان بنزین از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ بالاخره سال ۱۴۰۱ به نقطه سربه‌سر رسید.

به اعتقاد کارشناسان، افتتاح فازهای سه‌گانه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۹۷ و شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ از مهم‌ترین دلایل مثبت شدن تراز بنزین و صادرات آن شد، عواملی که به مرور اثر خود را از دست دادند.

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده که این رقم در مقایسه با میانگین مصرف در مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. البته وزارت نفت با اجرای برخی راهکارها همچنان تراز بنزین را در حالت سربه‌سر نگه داشته است اما با روند کنونی مصرف و حجم تولید، طولی نخواهد کشید که ایران مجددا به واردکننده بنزین تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:  اوپک پلاس به دنبال تشدید کاهش تولید نفت

برآورد رسیدن مصرف بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر تا پایان ۱۴۰۲ 

تصویر ۱، میزان تولید، مصرف و تراز بنزین ایران در سال‌های گذشته را طبق آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد. عدد مصرف برای سال ۱۴۰۲ طبق برآورد از رشد مصرف در سال‌های گذشته عدد میانگین ۱۲۰ میلیون لیتر در روز برآورد شده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.