کد خبر : 2566
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 شهریور 1402 - 15:44

شاخص به ابرکانال دو میلیونی بازگشت؛

گزارش روزانه بورس: حال خوب سهام‌ پالایشی و پتروشیمی

گزارش روزانه بورس: حال خوب سهام‌ پالایشی و پتروشیمی
در روزی که نماگر اصلی بازار سهام صعودی پرقدرت خود را ادامه داد، بخش عمده نمادهای سه صنعت پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز شاهد رشد قیمت بودند.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام پس از صعود پر قدرتی که روز گذشته تجربه کرد، امروز نیز مطابق پیش‌بینی‌ها به روند صعودی خود ادامه داد و بار دیگر عملکرد خوبی از خود بجا گذاشت. نماگر اصلی بورس روز یکشنبه، رشدی ۲.۹۳ درصدی را رقم زد و با فتح سطح دو میلیون و ۵۱ هزار واحدی، باز هم به این ابرکانال بازگشت. شاخص هم‌وزن نیز در بازار امروز به حرکت در مدار صعودی ادامه داد و رشدی ۲.۲۷ درصدی را ثبت کرد.

به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین عوامل نگرانی کارشناسان بورسی در هفته‌های گذشته، یعنی ارزش معاملات اندک بازار نیز حالا رفع شده است؛ به‌طوری که پس از بهبود محسوس معاملات در روز گذشته، امروز نیز ارزش معاملات خرد، شامل سهام و حق تقدم سهام افزایش یافت و با عبور از سطح ۶ هزار میلیارد تومانی، به بیشترین میزان خود از روز ۲۴ تیر ماه به این سو رسید. حقیقی‌ها نیز بار دیگر به بازار روی خوش نشان دادند و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان وارد معاملات کردند.

رشد امروز بازار در شرایطی رقم خورد که پس از زمزمه‌های حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، روابط عمومی شورای رقابت واکنش شدیدی به این موضوع داشت و آن را رد کرد. با این حال این خبر بد برای خودرویی‌ها نیز نتوانست جلوی صعود بازار را بگیرد.

در این میان اما یکی از دلایل رشد امروز بازار اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر ارائه بسته اخبار مثبت برای بازار است؛ احسان خاندوزی اخیرا اعلام کرد که تا روز یکشنبه اخبار خوبی که برای صنایع بورسی کشور وجود دارد، ارائه خواهد شد و به نظر می‌رسد که همین موضوع، سهامداران را به آینده بازار خوشبین کرده است.

کدام نمادهای شیمیایی بیشترین افت قیمت را داشتند؟

امروز نمادهای پتروشیمی در غیاب تاپیکو عملکرد خوبی از خود بجا گذاشتند و ۲۶ نماد این گروه با رشد قیمت به استقبال معاملات فردا رفتند. در این بین نمادهای گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۶.۲۷ درصد، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۴.۷۶ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۴.۲۹ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

از سوی دیگر اما سهامداران تنها سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۰.۶۴ درصد، پتروشیمی فسا (فسا) با ۰.۶۲ درصد و پتروشیمی داراب (داراب) با ۰.۴ درصد، شاهد افت ارزش دارایی خود بودند.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام شرکت پتروشیمی فناوران با نماد شفن، بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بود؛ به ‌طوری که حقیقی‌ها حدود ۱۱ میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی که از سهامداران عمده شفن محسوب می‌شود، در بازار امروز بیش از سه میلیون برگه سهم این نماد را به فروش گذاشت.

بیشتر بخوانید:  حقیقی‌های بورس بار دیگر به پالایش نفت اصفهان پشت کردند

استقبال گرم حقیقی‌ها از نماد شتران

بازار امروز پالایشی‌ها مشابه روز گذشته بود؛ ۱۲ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و تنها نماد تولید نیروی زنگان (شزنگ) بود که افت قیمت یک درصدی را ثبت کرد.

از میان نمادهای صعودی نیز سهام پالایشگاه‌های تبریز (شبریز) با ۵.۸۷ درصد، بندرعباس (شبندر) با ۵.۸۴ درصد و اصفهان (شپنا) با ۵.۷۳ درصد، بیشترین شیب صعودی را داشتند.

در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۴.۹۶ درصد افزایش یافت و برای دومین روز متوالی، رشدی پرقدرت را تجربه کرد. همچنین در بازار امروز ۳۸۰ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص ورود پول حقیقی به این صنعت به ۵۷ میلیارد تومان رسید.

سهامداران حقیقی در بازار امروز استقبال گرمی از نماد پالایش نفت تهران نشان دادند و حدود ۲۵ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. این استقبال همچنین سبب شد که شتران در حدود نیمی از زمان بازار را در صف خرید طی کند.

حقیقی‌های بازار امروز معاملات نمادهای شبندر و شپنا را نیز در دست گرفتند و این دو نماد، به ترتیب میزبان ۲۴ و ۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی بودند.

پیشتازی شتوکا پس از بازگشایی

عملکرد صنعت محصولات شیمیایی نیز صعودی و مشابه بازار دیروز بود؛ به طوری که شاخص این گروه در پایان معاملات امروز با رشد ۲.۱۵ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به بیش از هزار ۹۷۶ میلیارد تومان رسید که این رقم حدود یک سوم کل معاملات امروز بود. خالص ورود پول حقیقی به این صنعت نیز از ۲۰۸ میلیارد تومان عبور کرد.

امروز ۵۳ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۱۱ نماد نیز منفی خوردند. سهام شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) که هفته گذشته به دلیل کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت متوقف شده بود، امروز پس از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی و با دستور ناظر بازار بازگشایی شد و پس از بازگشت به معاملات، با رشد ۶.۷۵ درصدی، بیشترین افزایش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود ثبت کرد. نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۶.۴۸ درصد و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۶.۴۷ درصد نیز در رده‌های بعد قرار گرفتند.

در طرف دیگر بازار، نمادهای صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان)، لعابیران (شلعاب) و بین‌المللی محصولات پارس (شپارس)، به ترتیب ۲.۹۶ درصد، ۲.۴۶ درصد و ۱.۲ درصد کاهش قیمت داشتند و بیشترین افت را متحمل شدند.

گفتنی است که نماد صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) به دلیل افشای اطلاعات گروه «ب» مبنی بر تغییر قیمت برخی محصولات، با دستور ناظر بازار در ۳۰ دقیقه پایانی معاملات غایب بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.