کد خبر : 3378
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 18:38

رضا گنجی، مدیرعامل پتروشیمی جم پیلن در گفت‌وگو با انرژی پرس:

کمبود خوراک بازار پروپیلن را آشفته کرده است+فیلم

کمبود خوراک بازار پروپیلن را آشفته کرده است+فیلم
هفت شرکت PP در سراسر کشور وجود دارد و همه‌ی این شرکت‌ها دچار کمبود خوراک هستند که به تبع آن تولید هم کاهش یافته است.

رضا گنجی، مدیرعامل پتروشیمی جم پیلن در گفتگو با انرژی پرس درخصوص هدف حضور جم پیلن در هفدهمین دوره‌ی نمایشگاه ایران پلاست اظهار کرد: یکی از چشم‌اندازهای شرکت پتروشیمی جم پیلن به عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی PP در کشور، تولید گریدهای تخصصی است. با شرکت در این نمایشگاه قرار است یک سری تفاهم‌نامه‌، فی مابین شرکت و صنایع پایین دست منعقد شود که در راستای ایجاد گریدهای تخصصی و ایجاد زمینه‌ی فعالیت بیشتر است. امیدواریم منجر به جلوگیری از واردات شود و آورده‌ی خوبی برای کشور داشته باشد.
او ادامه داد: برنامه‌ی ما این است که در هر سال بتوانیم یک گرید جدید تخصصی را به بازار ارائه دهیم که در صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، صنعت نساجی و… استفاده شود. ما به عنوان یک واحد تولیدی می‌توانیم در این زمینه تأثیرگذار باشیم.
گنجی در رابطه با تاریخ اورهال پتروشیمی جم پلین اظهار کرد: اورهال ما بستگی به پتروشیمی جم به عنوان تأمین کننده‌ی اصلی خوراک دارد. قرار است اورهال از ابتدای آبان ماه آغاز شود. یک سری کارهای تعمیراتی برنامه‌ریزی‌ شده در شرکت جم پیلن انجام خواهد شد که در فرآیند تولید و بهره‌مندی بیشتر به ما کمک خواهد کرد. اما عمده‌ترین اتفاق در پتروشیمی جم خواهد افتاد که تأمین کننده‌ی اصلی خوراک است و امیدواریم اورهال دوستان باعث شود که بتوانیم خوراک بیشتر دریافت کنیم و به تبع آن تولید بیشتری داشته باشیم.
مدیرعامل پتروشیمی جم پیلن اضافه کرد: ظرفیت ما ۳۰۰هزارتن در سال است اما خوراک پایین‌تری دریافت می‌کنیم. امیدواریم اورهالی که در پتروشیمی جم انجام می‌شود منجر به دریافت خوراک بیشتر شود.
او با اشاره به اینکه بازار پروپیلن در کشور آشفته است بیان کرد: رقابت و تقاضا در این زمینه بالاست و باعث شده فروش پروپیلن هم سهمیه‌بندی شود که اتفاق خوبی است. از سوی دیگر صادرات منتفی شده و تنها به بازار داخل ارائه می‌شود که این برای آینده‌ی پروپلین خوب نیست. آینده‌ی پروپیلن در صادرات است و ما امیدواریم خوراک بیشتری دریافت کنیم تا این خوراک باعث شود مازاد محصول را به سمت صادرات ببریم.
گنجی ادامه داد: قطعاً با ورود شرکت‌های دیگر به پروپیلن، بازار اشباع خواهد شد و آینده‌ی شرکت وابسته به صادرات خواهد بود. ما هم اکنون‌ بازار برای صادرات داریم اما باید بتوانیم به این بازار ثبات بیشتری ببخشیم.
مدیرعامل پتروشیمی جم پیلن در پاسخ به این سوال که آشفتگی بازار پروپیلن تحت تأثیر چه عواملی به وجود آمده است گفت: هفت شرکت PP در سراسر کشور وجود دارد و همه‌ی این شرکت‌ها دچار کمبود خوراک هستند که به تبع آن تولید هم کاهش یافته است. در این شش ماه اخیر حدود ۶۸ درصد، متوسط تولید واحدها بوده است. کمبود خوراک باعث می‌شود تولید کاهش پیدا کند، از سوی دیگر داخل نیاز بیشتری دارد و این نیاز ایجاد رقابت می‌کند. بازار هم‌اکنون آشفته است و این موضوع خطرناکی است.
او ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت ما باید به این نقطه برسیم که کمبود پروپیلن در کشور برطرف شود و بتوانیم به یک نقطه‌ی ایده‌آل برسیم. آنچه مسلم است که نگاه باید به سمت صادرات باشد و نگاه به بازار داخل برای هیچ کدام از واحدها اغنا کننده نیست و نگاه باید بلندمدت باشد.
گنجی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه شرکت پروپیلن جم به شرکت جم پیلن تغییر نام داده است اظهار کرد: امیدواریم با حضور در بازار داخل و خارج، بتوانیم آینده‌ی خوبی برای کشور رقم بزنیم. سود خالص شرکت پتروشیمی جم پیلن در شش ماهه اول سال کسب کرد، در طول دوره‌ی این شرکت بی‌سابقه بوده و بالاترین سود خالص در شش ماه برآورده شده و چیزی حدود ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم. امیدواریم با توجه به اوورهالی که در پیش است بتوانیم آینده‌ی خوبی را برای شرکت و سهامداران رقم بزنیم.

بیشتر بخوانید:  رانت در تبادلات مالی صنایع پالایشی و پتروشیمی/ کسری بودجه 51 هزار میلیاردی در انتظار دولت

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.