کد خبر : 9791
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 22:53

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری:

نقش کلیدی پتروشیمی در توسعه اقتصاد دریامحور+فیلم

نقش کلیدی پتروشیمی در توسعه اقتصاد دریامحور+فیلم
علی آقامحمدی گفت: نقش پتروشیمی در این زمینه و ایجاد مجموعه‌های در این مسیر، یک نقش بسیار حیاتی و کلیدی است اما نگاه به دریا در سیاست‌ها 9 بند است و تمام نکات کلیدی در آنجا ذکر شده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، علی آقامحمدی، رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، در افتتاحیه نمایشگاه ایران پتروم کم گفت: مفتخرم در جمعی حضور دارم که در سال ۱۳۷۳، اولین مجموعه‌ای که کتبی برای ایران ۱۴۰۰ تدوین کرد، مجموعه‌ی پتروشیمی بود؛ البته در ۱۳۷۶ بر اثر اشتباه برداشت دولت وقت و منتخب جدید، تصور بر این بود که زمان بسیار طولانی است فلذا برنامه‌ی ایران ۱۴۰۰ را کنار گذاشتند و یک برنامه‌ی ۲ ساله را برای کشور نوشتند و خوشبختانه در پایان آن دولت، این هوشیاری به دست آمد که برنامه‌ی چشم‌انداز در سال ۱۳۸۴ به صورت ۲۰ ساله نوشته شود.

او ادامه داد: اولین گروهی که به سرعت از آن فرصت استفاده کرد و برنامه مدونی را تدوین کرد، پتروشیمی بود. من در آن زمان این توفیق را داشتم که در همه جلسات شرکت کردم و شاهد تلاش‌ها بودم. آن پیش‌بینی سبب شد که این صنعت بتواند قدمی را در راه ملی کردن و داخلی کردن نفت بردارد، اما طبیعی است که هم به دلیل استفاده گسترده‌تر از آن دوران از پتروشیمی و تحولاتی که در آن اتفاق افتاده و هم به دلیل آنکه بخشی از نیازهای دولت در آن زمان‌ها سبب شد که صدور اساس قرار بگیرد و سرمایه‌گذاری در داخل برای پایین دستی راه خودش را به کمال طی نکند و مهم‌تر از آن خرید لیسانس آنچنان اوجی گرفت که دیگر تحقیق، مایه اصلی نشد، ما امروز کار بازمانده داریم.
آقامحمدی اظهار کرد: من امیدوارم با هدایت برادر ارزشمند و گرانمایه ما، آقای علی عسگری، نمایشگاهی را به زودی داشته باشیم که در آن راه طی شده و راه باقی مانده را نشان بدهیم و معلوم شود که چه حجم بزرگی از کار در گرو ما وجود دارد و هنوز نیازمند عزم جدی و بزرگی است و ایران باید به آن سمت حرکت کند.
وی افزود: به عنوان مثال در مورد مواد اولیه داروهای شیمیایی، اولین گام‌ها در نزدیکی‌های استان مرکزی، با یک واحد آغاز شد در صورتی که ما وارد کننده بزرگ مواد اولیه دارویی هستیم و پتروشیمی ما می‌تواند منشأ آن کار باشد، مثال‌ها از این قبیل بسیار است.
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: ما که در آستانه برنامه هفتم توسعه قرار گرفته‌ایم و در آن برنامه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که مگاپروژه‌های ملی تعریف کنیم، حتماً یکی از بزرگترین مگاپروژه‌ها، مگاپروژه پتروشیمی است.
او با اشاره به اهمیت نیروی انسانی گفت: برای دانش‌بنیان کردن شرکت‌های بزرگ، که دستور مقام معظم رهبری، در سال ۱۴۰۰ بود گروه بزرگی متشکل از ۱۵۷ شرکت بزرگ ایرانی گرد هم آمدند و در نمایشگاهی که در ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ تشکیل شد به محضر ایشان ارائه شد.
آقامحمدی اظهار کرد: همانطور که پتروشیمی در ایرانِ ۱۴۰۰ موفق شد اولین برنامه را ارائه کند، پتروشیمی اولین مجموعه‌ای باشد که دانش‌بنیان کردن شرکت‌های بزرگ و زنجیره‌ای کردن تولید را در تمام ابعاد خودش برای کشور به ارمغان بیاورد.
وی با بیان اینکه ما در آستانه برنامه هفتم، دو مطلب را به عنوان ضرورتهای اجتناب ناپذیر در برنامه داریم گفت: یکی از این ضرورتها، نرخ رشد ۸ درصد است که در حقیقت یک کار بنیادین و کلیدی است که نه یک انتخاب بلکه یک اجبار است چرا که دوران سن جوانی جمعیت، به سرعت در حال طی شدن است و این فرصت موجود، فرصت تاریخی و بزرگی است که جمعیت باسواد و مدیران با تجربه و فداکار، نیروهای انقلابی بازنشسته که دارای تجربه‌های مفید و شایسته هستند، دست به دست هم بدهند تا بتوانند از این فرصت استفاده کرده و کشور را به نقطه‌ای هدایت کنند که اگر به سن پیری می‌رسد، پیر ثروتمندی باشد.
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: از سوی دیگر موقعیت ایرانِ دریایی در برنامه هفتم، یکی از کلیدی‌ترین مسائل است؛ ایرانِ دریایی هنوز در حد اینکه مساحت دریا به مساحت ایران اضافه شود دیده نشده.۱۶۴۸ هزار کیلیومتر مربع، مساحت خشکی ایران است در صورتی که ایران در دریا مناطق ویژه خودش را دارد و آن قسمت که سرزمینی تلقی میشود، باید به مساحت ایران افزوده شود و برای این توسعه لازم است که جمعیت قابل اعتنایی را به سمت دریا هدایت کنیم و سیاستهای اقتصاد دریا محور، سیاستهای ابلاغی است که یک سال فرصت دارد.
وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: نقش پتروشیمی در این زمینه و ایجاد مجموعه‌های در این مسیر، یک نقش بسیار حیاتی و کلیدی است اما نگاه به دریا در سیاست‌ها ۹ بند است و تمام نکات کلیدی در آنجا ذکر شده است. من از همه¬ی کسانی که در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری حضور دارند تقاضا می‌کنم یک مروری بر آن نکات داشته باشند و بدانند که هیچ فرصتی پربازده‌تر از فرصت توسعه اقتصاد دریامحور در سال‌های آتی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:  اعلام آمادگی پتروشیمی کارون برای فروش دانش فنی ایرانی ایزوسیانات/ بهره‌برداری از هایکو کارون در بهار ۱۴۰۳
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.