کد خبر : 11592
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 فروردین 1403 - 14:46

بورس با لباس سرخ از تعطیلات بازگشت؛

نفت ایرانول و سپاهان، تنها پالایشی‌های صعودی بورس امروز

نفت ایرانول و سپاهان، تنها پالایشی‌های صعودی بورس امروز
با از سرگیری معاملات بازار سرمایه، شاخص‌های اصلی بورس به روند نزولی خود ادامه دادند و پتروپالایشی‌ها نیز در سمت سرخ پوش بازار قرار گرفتند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران که در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، با افتی اندک به استقبال تعطیلات رفته بود، با تداوم روند نزولی خود، معاملات را از سر گرفت. این بار اما افت شاخص‌های بورسی تشدید شد و نزدیک به ۸۰ درصد از کل نمادهای بورسی در سمت منفی بازار به کار خود پایان دادند. در این میان، نمادهای پتروپالایشی بورس نیز وضعیت قابل قبولی نداشتند و بخش قابل توجهی از آنها در مدار نزولی قرار گرفتند.
نماگر اصلی بازار سهام، معاملات امروز را با افت ۰.۷ درصدی معادل ۱۵ هزار و ۷۲۶ واحد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۲۴۵ هزار واحدی ایستاد. همسو با افت شاخص کل بورس، شاخص کل هم‌وزن نیز به عقب‌نشینی خود ادامه داد و افتی ۱.۳۵ درصدی را تجربه کرد.
در بازار امروز بیش از ۱۱.۲ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران بورسی دست به دست شد تا به این ترتیب، ارزش معاملات خرد رقم چهار هزار و ۱۷۶ میلیارد تومانی را ثبت کند. حقیقی‌های معاملات نیز ۵۵۴ هزار میلیارد تومان پول خود را از بازار خارج کردند.

 

پالایشی‌ها و پتروشیمی‌های بورسی

پتروشیمی‌ها در مدار نزولی
هم‌جهت با عقب‌گرد کلیت بازار، بخش عمده نمادهای پتروشیمی در معاملات روز جاری سرخ‌پوش بودند. طوری که امروز تنها ۹ نماد پتروشیمی مثبت خوردند، ۱۸ نماد افت قیمت داشتند و پنج نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.
سه نماد پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۷۹ درصد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۱.۵۲ درصد و پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۱.۰۶ درصد، بیشترین رشد قیمت را در گروه خود شاهد بودند و در طرف دیگر بازار، سهام شرکت‌های پتروشیمی ارومیه (شاروم)، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با افت به ترتیب ۳.۰۳ درصد، ۳.۰۲ درصد و ۲.۹۴ درصدی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.
لازم به ذکر است که امروز بیشترین خروج پول حقیقی از پتروشیمی‌ها مربوط به نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین بود؛ طوری که سهامداران حقیقی «تاپیکو» حدود ۱۷ میلیارد تومان پول از این نماد خارج کردند. در مقابل اما موفق‌ترین نماد از لحاظ جذب پول حقیقی، پتروشیمی نوری بود که ورود پول ۱۲.۴ میلیارد تومانی حقیقی را مشاهده کرد.
قیمت کدام نمادهای پالایشی افزایش یافت؟
نمادهای پالایشی نیز در بازار امروز حال و روز متفاوتی نداشتند و بخش قابل توجهی از آنها در طرف منفی بازار قرار گرفتند. به نحوی که تنها دو نماد نفت ایرانول (شرانل) و نفت سپاهان (شسپا) با رشد ۲.۵۹ درصد و ۰.۳۳ درصدی، توانستند بازدهی مثبت از خود به‌جا بگذارند.
در مقابل اما ۱۱ نماد پالایشی بازدهی منفی داشتند در میان همه آنها، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۲.۶۵ درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۶۳ درصد و نفت پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۲.۵۷ درصد، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.
تابلوی معاملات نشان می‌دهد که شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار امروز با کاهشی ۱.۲۵ درصدی مواجه شده و ارزش معاملات این صنعت رقم ۱۴۹ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است. سهامداران حقیقی هم بیشتر از ۶۲ میلیارد تومان از معاملات نمادهای پالایشی خارج کردند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بازار روز جاری، سهام پالایش نفت اصفهان (شپنا) شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در گروه پالایشی‌ها بود. به طوری که خالص خروج پول حقیقی از این نماد، به حدود ۲۷ میلیارد تومان رسید. در مقابل اما تنها دو نماد نفت بهران و نفت سپاهان شاهد ورود پول اندک اشخاص حقیقی بودند.
تنها دو نماد شیمیایی مثبت خوردند
نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز وضعیت قابل قبولی نداشتند و شاخص این گروه با کاهش ۰.۱۲ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به ۷۲۳ میلیارد تومان رسید و ۷۶.۶ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شد.
از میان کل نمادهای این گروه به جز پتروشیمی‌ها، تنها سهام دو شرکت گلتاش (شگل) با ۴.۰۳ درصد و کف (شکف) با ۰.۹۴ درصد، شاهد افزایش قیمت پایانی بودند. از سوی دیگر اما ۴۸ نماد شیمیایی با افت قیمت کار خود را در بازار امروز به پایان بردند که البته ۱۸ نماد از آنها مربوط به گروه پتروشیمی بود.
در این بین بیشترین کاهش قیمت در معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز به سهام سه شرکت صنایع شیمیایی سینا، صنایع بهداشتی ساینا و نیروکلر رسید؛ جایی که شسینا ۵.۱۲ درصد، ساینا ۵.۰۹ درصد و شکلر ۴.۱۴ درصد افت قیمت پایانی را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید:  پالایش نفت اصفهان، سهام نفت سپاهان را 150 درصد گران‌تر می‌خرد / ابقای مدیرعامل به بهای حراج بیت‌المال

 

اینفوگرافی بازدهی نمادهای پالایشی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.