کد خبر : 12706
تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 12:20

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی در گفت وگو با «انرژی پرس»:

مجوزهای جدید پتروشیمی رانت سیاسی یا اقتصادی است/ پتروشیمی ها زیر ظرفیت کار می کنند؛ اما مجوز جدید صادر می شود!

مجوزهای جدید پتروشیمی رانت سیاسی یا اقتصادی است/ پتروشیمی ها زیر ظرفیت کار می کنند؛ اما مجوز جدید صادر می شود!
عضو کمیسیون انرژی مجلس در انتقاد از تخصیص مجوز به برخی پتروشیمی های جدید در صورتی که پتروشیمی های فعال خوراک کافی نداردن و زیر ظرفیت کار می کنند، گفت که سازمان بازرسی کشور باید به موضوع ورود کند تا مشخص شود، این مجوزها به چه کسانی و با چه اهداف سیاسی یا اقتصادی داده شده است.

به گزار اختصاصی انرژی پرس، صبح امروز خبر کاهش فشار گاز در پتروشیمی‌های ماهشهر رسانه‌ای شد. کاهش فشاری که به کاهش تولید می‌انجامد. فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم، در گفت وگو با «انرژی پرس» به بیان دلایل کاهش خوراک پتروشیمی ها و کارکرد زیر ظرفیت پتروشیمی های موجود پرداخت و گفت: مشکلاتی که درباره کاهش خوراک پتروشیمی ها وجود دارد این است که تولیدمان محدوداست و فشار چاه ها افتاده و فشارافزایی به موقع انجام نشده است. همچنین در این زمینه سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته و از توان شرکت های دانش بنیان در داخل کشور نیز بی بهره مانده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی دولت نهم و نماینده  فعلی مجلس توضیح داد: البته مواردی بوده است که مثلا ۱۰ – ۱۲ سال پیش متخصصان ما در حوزه هسته ای، ظرفیت خالی داشتند و کوشیدند در این باره به کمک وزارت نفت بروند. حتی در این زمینه کار به امضای توافقنامه و قرارداد هم رسید، اما به دلایلی اجرایی نشد. یعنی زمانی که دولت عوض شد این کار برزمین ماند و دولت بعدی چنین قراردادی با وزارت نفت را حتی انکار کرد.

عباسی با بیان اینکه این یک ظرفیت خالی تخصصی بود که می توانست در حوزه بالابردن راندمان گاز به ما کمک کند، افزود: این امکان و ظرفیت متاسفانه به دلیل سوءمدیریت ها مثل بسیاری از فرصت ها از کشور گرفته شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در برخی تصمیماتش که منجر به کاهش خوراک پتروشیمی ها می شود، گفت: متاسفانه دولت برای جبران کمبود و ناترازی گاز و جلوگیری از نارضایتی مردم، به منظور تامین گاز خانگی دست به قطع گاز صنایع می زند که در این زمینه خوراک پتروشیمی ها هم کاهش می یابد. بنابراین چنین تصمیماتی باعث می شود پتروشیمی ها زیر ظرفیت خود کار کنند.

نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم همچنین در انتقاد به این موضوع که پتروشیمی های فعال خوراک کافی ندارند و مجبورند زیرظرفیت کار کنند، اما به برخی پتروشیمی های جدید مجوز داده شده است، اظهار کرد: این نکته عجیبی است که دراین شرایط، یکسری مجوزها هم به برخی پتروشیمی ها داده شده است، اما خوراکی برای آنها وجود ندارد. اینجا است که سازمان بازرسی باید به دنبال رانت ها بگردد تا مشخص شود این مجوز خوراک را در شرایطی که کمبود خوراک برای پتروشیمی های فعال وجود دارد و نمی توانند کار را به موقع آماده کنند، چرا به پتروشیمی ها جدید داده شده است و این افراد چه کسانی هستند؟

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی تربت‌ حیدریه کلنگ‌زنی شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم تاکید کرد: این رانت هم می تواند رانت های سیاسی باشد هم رانت های اقتصادی. اما در حال حاضر داده های من کامل نیست که بتوانم به طور صریح درباره آن صحبت کنم. اما توصیه می کنم سازمان بازرسی کل کشور به این مجوزها ورود کند.

عباسی همچنین درپاسخ به اینکه در حال حاضر برای تامین خوراک پتروشیمی ها چه کارهایی باید انجام شود؟ بیان کرد: یکی از موارد این است که مصرف گاز خانگی را بهینه کنیم. مردم حق دارند از منابع موجود کشور استفاده کنند و رفاه داشته باشند اما می توان ساختمان ها را اصلاح کرد. پنجره ها را عوض کرد و بخاری ها را با راندمان بالا استاندارد کرد. در عین حال می توان فرهنگ سازی کرد که مردم از گاز بهینه مصرف کنند و فایده ببرند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در ادامه افزود: بنابراین باید این منابع صرفه جویی شده را به سمت صنعت و پتروشیمی ها ببریم. اگر این کارها را انجام دهیم، از آنجایی که جمعیت در حال افزایش است و مطمئنا ساختمان سازی افزایش می یابد و جمعیت بالا مصرف بیشتری می خواهد. می توانیم نیاز داخل را مدیریت کنیم.

نماینده مردم کازرون در مجلس اضافه کرد: باید سرمایه داخلی و خارجی جذب کنیم، تسهیلات تخصیص دهیم، برای توسعه بالادست و استخراج گاز بیشتر و شناسایی منابع جدید همه این کارها را به کار ببریم تا بتوانیم نیاز داخلی و کسری و کمبودها را جبران کنیم و نیاز کشور را تامین کنیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.