کد خبر : 12504
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 11:07

زاینده‌رود فقط ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب دارد/ باید روی آب سرمایه‌گذاری می‌کردیم

زاینده‌رود فقط ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب دارد/ باید روی آب سرمایه‌گذاری می‌کردیم
عضو هیات نمایندگان استان اصفهان گفت: سد زاینده‌رود تنها حدود ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب دارد که از این میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب گل‌ولای بوده و قابل استفاده نیست.

به گزارش انرژی پرس، محمدتقی نقدعلی گفت: درباره اوضاع ذخایر آبی سدهای اصفهان اظهار داشت: امروز آب مهمترین مسئله کشور است و متاسفانه در سال‌های گذشته در زمینه سیاست‌گذاری این مسئله اشتباه کرده‌ایم، به جای اینکه در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کنیم باید در صنعت آب سرمایه‌گذاری می‌کردیم. کیفیت روش‌های آبیاری، مدیریت منابع آبی، پیدا کردن و تامین منابع جدید آبی مباحثی بود که در گذشته کمتر روی آنها سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

زاینده‌رود تنها حدود ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب دارد

وی افزود: اکنون در اصفهان همچنان تنش و بحران آبی وجود دارد، سد زاینده‌رود تنها حدود ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب دارد که از این میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب گل‌ولای بوده و قابل استفاده نیست، در حال حاضر ورودی آب ۵۰ میلیون متر مکعب در ثانیه است که در سال آبی جاری حداکثر ۲۰۰ میلیون متر مکعب دیگر آب وارد مخازن شود و این در حالی است که این سد باید هم استان اصفهان و هم چهارمحال و بختیاری را تغذیه کند و آب بخش بهداشت و شرب و هم نیاز صنعتی و کشاورزی را تامین کند.

کاهش بازگشایی آب برای کشاورزان

عضو هیات نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه امروز با تشدید کسری و ناترازی منبع آبی اصفهان مواجهیم، گفت: سال گذشته که اوضاع بارندگی بهتر بود ۹ مرتبه آب برای کشاورزان بازگشایی شد اما در نشستی که با مدیران مربوطه داشته‌ایم امسال صحبت از ۳ تا ۴ مرتبه بازگشایی و آنهم با تشکیک و تردید در مورد کیفیت مدیریت در زمینه تخصیص آب کشاورزی است و این بدان معناست که اوضاع آب خوب نیست باید در صدد تامین منابع آب پایدار باشیم.

زاینده‌رود ۱.۵ میلیارد متر مکعب در سال آب نیاز دارد

وی ادامه داد: اقداماتی مثل انتقال آب از دریا برای بخش صنعت در حال انجام است اما این اقدامات تاثیر چندان ملموسی بر نیازهای فوری شرب و کشاروزی نخواهد داشت، امروز بخشی از صنعت کشور از پساب تغذیه می‌شود و کل صنعت ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب استفاده می‌کند، حال آنکه حوضه آبریز زاینده‌رود حداقل حدود ۱.۵ میلیارد متر مکعب در سال آب نیاز دارد.

کم شدن ۳۰ درصدی بارش‌ها

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس بیان داشت: برخی مدیریت‌هایی پیرامون برداشت بالادست اصفهان و طول مسیر زاینده‌رود و حوضچه سد اتفاق افتاده و برخی طرح‌ها در حوزه جغرافیایی اصفهان برای احداث سد و تامین آب شرب بخشی از اصفهان در حال انجام است اما اینها پروژه‌های بلندمدت هستند  و در کل پیرامون مباحث آبی باتوجه به بار جمعیتی که بر منابع آبی زیرزمینی و روزمینی استان گذاشته شده است. هنوز بحران جدی و اقدامات صورت گرفته تا به نتیجه رسیدن زمان‌بر است، نکته بعدی اینکه کم شدن ۳۰ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته موجب می‌شود امسال هم بحران جدی باشد.

اوضاع گاوخونی

وی درباره اوضاع تالاب گاوخونی خاطرنشان کرد: در اوایل پاییز و زمان بارش‌ها آب مختصری در حد ۲ تا ۳ درصد به تالاب رسید اما در حال حاضر هیچ ورودی ندارد و این آب هم با توجه به تابش شدید و گرما در منطقه شاید در اندک زمانی تبخیر شود و شاهد خشکی تالاب هستیم، بر خلاف دریاچه ارومیه که ورودی خوبی را در نظر گرفته شده در مورد زاینده‌رود اتفاق خاصی نیفتاده که تالاب احیا شود بنابراین مشکل همچنان باقی است.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.