کد خبر : 3289
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 شهریور 1402 - 16:34

چرا نفت می تواند در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار برسد؟

چرا نفت می تواند در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار برسد؟
قیمت نفت در روز گذشته به بالاترین حد در 10 ماه گذشته رسید، زیرا افزایش غافلگیرکننده ذخایر نفت خام آمریکا نتوانست انتظارات مربوط به کاهش عرضه را برای بقیه سال کاهش دهد.

به گزارش انرژی پرس به نقل از اویل پرایس، نفت خام برنت ماه اول نوامبر + ۱.۵% به ۹۲.۰۶ دلار در هر بشکه بسته شد که بهترین تسویه آن از ۱۶ نوامبر است، در حالی که نفت خام Nymex ماه اول ایالات متحده برای تحویل در اکتبر +۱.۸٪ به ۸۸.۸۴ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت بسته شدن آن از ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ است. WTI و برنت اکنون به ترتیب ۱۰.۷ و ۷.۱ درصد YTD افزایش یافته اند.

آخرین داده های هفتگی آژانس بین المللی انرژی (IEA) نشان می دهد که ذخایر نفت خام آمریکا با ۴ میلیون بشکه افزایش به ۴۲۰.۶ میلیون بشکه رسیده است که در مقایسه با پیش بینی های نظرسنجی رویترز برای کاهش ۱.۹ میلیون بشکه ای، افزایش زیادی داشته است. سازمان دیده بان انرژی مستقر در پاریس پیش بینی رشد تقاضای خود را ۶۰۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش داده است.

اندرو لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates در هیوستون، به رویترز گفت: “تصویر بزرگ کاهش تولید داوطلبانه توسط عربستان سعودی و روسیه است. کسری در حال حاضر به طور کلی برابر با کاهش داوطلبانه اضافی عربستان است.” دو کشور کاهش تولید ۱.۳ میلیون بشکه‌ای در روز نفت خام را تا پایان سال تمدید کرده‌اند، که بانک آمریکا پیش‌بینی کرده است تا پیش از پایان سال، قیمت‌های آتی برنت را به بالای آستانه ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

گزارش بازار نفت دبیرخانه اوپک که در ۱۲ سپتامبر منتشر شد، حاوی تغییرات مهم کمی بود، با پیش‌بینی رشد تقاضای ۲.۴۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ و ۲.۴۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ در حالی که رشد عرضه غیراوپک ۶۹ هزار بشکه در روز افزایش یافت. (kb/d) در سال ۲۰۲۳ به ۱.۵۸ مگابایت در روز رسید و در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۶ کیلوبیت در روز به ۱.۳۸ مگابایت در روز کاهش یافت.
تحلیلگران کالا در Standard Chartered همچنان در اردوگاه گاو نر باقی می مانند. تحلیلگران خاطرنشان کرده اند که قیمت نفت در سه ماهه سوم به دلیل کاهش شدید موجودی انبارها ناشی از مازاد تقاضا افزایش یافته است و پیش بینی کرده اند که این پویایی در سه ماهه چهارم ادامه خواهد داشت. بر اساس مدل تقاضای StanChart، ذخایر جهانی نفت خام در نیمه دوم-۲۰۲۲ ۲۰۳ میلیون بشکه (مگابایت) افزایش یافت، اما پیش‌بینی می‌شود که ۱۸۰ چرخش نسبت به این روند داشته باشد و انتظار می‌رود ذخایر جهانی در نیمه دوم-۲۰۲۳ به میزان ۳۱۳ میلیون بشکه کاهش یابد. تحلیلگران همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که برداشت‌ها در سه ماهه چهارم به طور متوسط ۱.۴ میلیون بشکه در روز خواهد بود، که کمتر از میانگین ۲.۰ میلیون بشکه در روز سه ماهه سوم و اوج برداشت ۳.۱ میلیون بشکه در روز در ماه اوت است، که نشان‌دهنده انقباض بیشتر از پایه موجودی‌های کم است. در همین حال، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که رشد تقاضای چین نسبتاً کند و رشد عرضه ایالات متحده نسبتاً سریع خواهد بود. به طور کلی، آن‌ها شاهد باقی‌مانده کاهش قابل توجهی هستند که تا حد زیادی با کاهش قابل توجه سالانه در عرضه اوپک تقویت شده است.

بیشتر بخوانید:  پالایشگاهای هندی در پی افزایش واردات نفت عربستان هستند

و اکنون به بخشی که واقعاً اهمیت دارد: StanChart قیمت برنت را در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ به میانگین ۹۳ دلار در هر بشکه (ببل) پیش بینی کرده است، پیش بینی ای که در ۱۵ ماه گذشته تقریباً بدون تغییر باقی مانده است، علیرغم معامله برنت در ۵۰ دلار در هر بشکه. محدوده در آن دوره با این حال، تحلیلگران هشدار داده‌اند که پیش‌بینی آنها یک میانگین دوره است تا پیش‌بینی نقطه‌ای و از این رو بالاترین سطح در سه ماهه چهارم بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه را رد نکرده‌اند. در واقع، آنها مطمئن هستند که قیمت نفت به احتمال زیاد باعث افزایش شگفتی نمی شود.

تنها سه ماه پیش، به دلیل انبوه کاتالیزورهای منفی از جمله افزایش سطح موجودی انبار، افزایش عرضه توسط روسیه، ایران و ونزوئلا، تقاضای ضعیف جهانی و بهبود کمتر از سطح اقتصاد چین، بازارهای نفت بسیار نزولی و مملو از فروشندگان کوتاه مدت بودند. . در واقع، StanChart فاش کرد که حجم‌های کوتاه حدس و گمان در یک نقطه بیش از شش برابر بیشتر از پس از فروپاشی Lehman Brothers و Bear Stearns در سال ۲۰۰۸ بود.

اما احساسات بازار در حال حاضر به طور چشمگیری بهبود یافته است، به طوری که صندوق های تامینی با صعودی ترین شرط بندی های خود در بیش از یک سال گذشته به بازار نفت بازگشتند، پس از تمدید کاهش تولید توسط عربستان سعودی و روسیه، قیمت نفت خام را از اواسط ژوئن ۳۰ درصد افزایش داد. در واقع، آخرین داده‌هایی که موقعیت‌یابی مدیران پول را نشان می‌دهد، نشان می‌دهد که آنها در بالاترین میزان صعودی نفت خام آمریکا از ژوئن ۲۰۲۲ قرار دارند.

“مقدار قابل توجهی پودر خشک در کناره‌ها نشسته بود، به این معنی که نوار قوی اخیر می‌تواند باعث تعقیب و گریز بیشتر در موقعیت‌یابی شود. مایکل تران، استراتژیست انرژی جهانی در RBC Capital Markets، به بلومبرگ گفت: این بازار نفت به همان اندازه که مبتنی بر حرکت است، به یک بازار مبتنی بر حرکت تبدیل شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.