کد خبر : 5779
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 12:22

قیمت نفت در ۲۰۲۴ چند خواهد بود؟

قیمت نفت در ۲۰۲۴ چند خواهد بود؟
جی پی مورگان میانگین قیمت نفت برنت را 83 دلار در هر بشکه در سال آینده در بحبوحه ثبات بازار پیش بینی کرده است.

به گزارش انرژی پرس، این پیش بینی بر اساس انتظارات تحلیلگران از تقاضای انعطاف پذیر برای نفت در ایالات متحده، رشد تقاضای قوی در بازارهای نوظهور و ثبات در بازارهای اروپایی است.

برای سال ۲۰۲۵، تحلیلگران جی پی مورگان گفتند که انتظار داشتند میانگین قیمت نفت برنت ۷۵ دلار در هر بشکه باشد. مانند بسیاری دیگر، این پیش‌بینی بر اساس انتظارات در مورد افزایش بهره‌وری انرژی و رشد فروش خودروهای برقی به قیمت خودروهای دارای موتور احتراقی داخلی است که منجر به کاهش تقاضا برای سوخت می‌شود.

در عین حال، این بانک همچنین انتظار دارد که تقاضای سوخت جت پس از افزایش اخیر کاهش یابد. از نظر تقاضای کل، برای سال جاری، تحلیلگران جی پی مورگان انتظار رشد ۱.۹ میلیون دلاری را دارند که به ۱.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ کاهش می یابد.

تحلیلگران این بانک نوشتند: «به رغم پایدار نبودن وضعیت اقتصادی، ما شاهد تقاضا هستیم که زیربنای EM قوی، ایالات متحده منعطف و اروپای ضعیف اما با ثبات است.»

ترکیب تقاضا احتمالا تغییر خواهد کرد و دو سوم افزایش تقاضا از رشد کلی اقتصادی ناشی می شود، در حالی که عادی سازی مداوم سوخت جت به بقیه کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  کسی از درآمدهای شرکت ملی نفت اطلاعی ندارد؟

در سمت عرضه، جی‌پی مورگان انتظار رشد تولید اعضای غیراوپک را دارد که می‌تواند تلاش‌های این کارتل را برای نگه داشتن قیمت‌ها بالاتر از سطح مشخصی تضعیف کند. اگر رشد عرضه غیراوپک به اندازه کافی قوی باشد، می تواند نفت برنت را به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه برساند.

در این زمینه، تحلیلگران جی پی مورگان گفتند که انتظار دارند اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها، تولید را حفظ کند.

در همین حال، قیمت‌ها در اوایل امروز کاهش یافت و افزایش‌های روز دوشنبه پس از گزارشی مبنی بر اینکه اوپک پلاس در حال بررسی کاهش تولید بیشتر برای بالا بردن قیمت‌ها است، معکوس شد. علیرغم این برنامه ها، به نظر می رسد معامله گران بار دیگر بر عدم اطمینان تقاضا متمرکز شده اند.

گلدمن ساکس روز دوشنبه گفته بود که منطقی است انتظار کاهش بیشتر اوپک پلاس در نشست بعدی این گروه را در ۲۶ نوامبر داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.