کد خبر : 5914
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 16:49

عقب‌نشینی شاخص کل بورس در نخستین روز هفته/ ورق در گروه پالایشی برگشت

عقب‌نشینی شاخص کل بورس در نخستین روز هفته/ ورق در گروه پالایشی برگشت
امروز شاخص کل بورس به روند صعودی اواخر هفته گذشته پایان داد و افتی 0.12 درصدی را تجربه کرد. نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز در این افت با شاخص همسو شدند.

به گزارش انرژی پرس، معاملات بورس تهران در نخستین روز هفته جاری در حالی آغاز شد که شاخص کل در ادامه روند رو به بالای اواخر هفته گذشته، شاهد رشد بود. با این وجود، افزایش عرضه‌ها در نیمه دوم سبب ورود شاخص به محدوده منفی شد و نماگر اصلی بازار، کار خود در معاملات امروز را در همین محدوده به پایان رساند. در پی این افت، ورق در گروه پالایشی نیز برگشت و بخش عمده نمادهای این گروه که هفته گذشته را با صعود به پایان برده بودند، با افت قیمت مواجه شدند. معاملات در دو گروه پتروشیمی و شیمیایی اما کمی متعادل‌تر بود.

شاخص کل امروز افتی دو هزار و ۳۳۷ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد را رقم زد و در سطح دو میلیون و ۱۹ هزار واحدی به استقبال معاملات روز آینده رفت. شاخص هم‌وزن بورس نیز با شاخص کل همسو شد و ۰.۰۷ درصد کاهش یافت.

با جابجایی حدود ۶.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، ارزش معاملات خرد نیز به روند ناامیدکننده خود ادامه داد و رقمی سه هزار و ۷۱۲ میلیارد تومانی را تجربه کرد. با این وجود، با ورود پول حقیقی ۴۳ میلیارد تومانی، استقبال حقیقی‌ها از بورس تهران تداوم پیدا کرد.

خروج پول از پتروشیمی نوری ادامه یافت

معاملات در گروه پتروشیمی‌ها نسبت به روزهای اخیر با افت مواجه شد و امروز بخش عمده نمادهای این گروه با کاهش قیمت کار خود را به پایان رساندند. در معاملات امروز، تنها هشت نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۲۰ نماد منفی خوردند. 

نمادهای پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۹۹ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۷۵ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۶۹ درصد رشد قیمت، نمادهایی با بیشترین صعود قیمت در بین هم‌گروهی‌های خود بودند.

در مقابل اما نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۸۵ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۶۹ درصد و پتروشیمی ارومیه(شاروم) با ۱.۲۱ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در صنعت پتروشیمی را رقم زدند.

به علاوه، بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، بار دیگر به سهام پتروشیمی نوری اختصاص یافت؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص ۱۰.۱ میلیارد تومان از معاملات نوری خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  بورس برای پنجمین روز متوالی سرخ پوش شد/ پتروپالایشی‌ها همچنان در مسیر افت

پالایشی‌ها زمین خوردند

در معاملات بورس امروز، حدود تنها ۷۰ میلیارد تومان سهام پالایشی دست به دست شد و حقیقی‌ها بیش از ۲۲ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند. به این ترتیب شاخص این گروه در پایان معاملات ۰.۵۱ درصد کاهش پیدا کرد.

در بازار امروز هیچ یک از نمادهای پالایشی رشد نکردند و ۱۰ نماد این گروه، سرخ‌پوش شدند. به علاوه، معاملات سه نماد نیز روی صفر تابلو به پایان رسید. در این میان نمادهای تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۹۷ درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۰۳ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۸۴ درصد، بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص دادند.

لازم به ذکر است که حقیقی‌های دو شرکت پالایش نفت اصفهان و بندرعباس، در معاملات امروز نیز به روند خروج پول خود از این سهام ادامه دادند. طوری که امروز، خروج پول حقیقی از نماد شپنا ۷.۹ میلیارد تومان و از نماد شبندر ۴.۴ میلیارد تومان رقم خورد.

یکه تازی «وپترو» در گروه شیمیایی

عملکرد صنعت محصولات شیمیایی نیز همانند کلیت بازار نزولی بود؛ به نحوی که شاخص این گروه در پایان معاملات امروز با افت اندک ۰.۰۲ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به حدود ۲۰۳ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول اشخاص حقیقی از این صنعت نیز معادل ۲۷.۶ میلیارد تومان ثبت شد.

امروز تنها ۱۵ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۴۳ نماد نیز منفی خوردند. در بین نمادهای صعودی، بیشترین بازدهی مربوط به سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۶.۴۸ درصد، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۲.۷۷ درصد و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۱.۱۷ درصد بود. نمادهای پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۶۸ درصد، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۲.۵۸ درصد و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۲.۳۷ درصد افت نیز بیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند.

همچنین بررسی معاملات شیمیایی‌ها نشان دهنده آن است که سهام وپترو, علاوه بر بیشترین رشد قیمت، با استقبال ۱۴ میلیاردی اشخاص حقیقی، بیشترین ورود پول در گروه پتروشیمی را نیز به نام خود زد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.