کد خبر : 3333
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 11:00

مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

طرح‌های PDH/PP به سرنوشت متانول دچار نمی‌شوند+فیلم

طرح‌های PDH/PP به سرنوشت متانول دچار نمی‌شوند+فیلم
محمود امین‌نژاد گفت: طرح‌های PDH/PP همانند متانول‌ به بن‌بست نمی‌رسند چراکه تا ۵۰ سال آینده تقاضا برای این محصولات رشد خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، صنعت پتروشیمی ایران بدون داشتن برنامه و چشم‌انداز روشنی درحال توسعه است. پیامد نبود برنامه در این صنعت، زیان‌دهی برخی شرکت‌های پتروشیمی در سال‌های اخیر است. پتروشیمی‌هایی که متانول‌ساز هستند در صدر این لیست قرار دارند. چراکه در دهه‌ی گذشته هلدینگ‌های پتروشیمی بدون داشتن برنامه، نیازسنجی و مطالعه بازار، به تولید متانول روی آوردند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که طرح‌های PDH/PP نیز به سرنوشت متانول گرفتار می‌شوند و آنها نیز در دهه‌ی آینده زیان‌ده خواهند شد. محمود امین‌نژاد، مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس نظر دیگری در این‌باره دارد، او معتقد است که طرح‌های PDH/PP هیچگاه به سرنوشت متانول دچار نمی‌شوند.

محمود امین‌نژاد در این‌باره به «انرژی پرس» می‌گوید: طرح‌های PDH/PP برای شرکت‌هایی که در راستای تکمیل زنجیره ارزش، اجرا می‌شود اقدام ارزشمندی است. چراکه از خام‌فروشی جلوگیری می‌شود و ارزش افزوده بیشتری را خلق می‌کند. در مجموعه‌هایی همانند پالایشگاه بیدبلند و پتروپالایش کنگان پتروشیمی پارس که منابع اصلی تولید پروپان هستند، اجرای طرح‌های PDH/PP برای سودآوری ضروری است.

بیشتر بخوانید:  لغو معافیت مالیاتی درآمد نفتی

مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با اشاره به اینکه صنایع پایین‌دستی متانول گران هستند، بیان می‌کند: مزیت طرح‌های PDH/PP نسبت به متانول در صنایع پایین‌دستی است. اگر بخواهیم برای متانول طرح‌های همانند MTO و MTP را ایجاد کنیم، نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفتی است. اما پروپان نقشی همانند اتیلن دارد که به عنوان تکمیل کننده یک زنجیره پیلمری است. پس از آن  پلی‌پروپیلن تولیدی را باتوجه به کاربردهای بسیاری که در صنایع پایین‌دستی دارد با هزینه‌های سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ یا ۱۰۰ میلیارد تومان اجرا کرد. این محصول کاربردهای بسیار در صنایع الکترونیک، پزشکی و خودرو و لوازم خانگی دارد به همین دلیل طرح‌های PDH/PP همانند متانول با بن‌بست مواجه نمی‌شوند.

امین‌نژاد درباره‌ی بازار جهانی محصولات پروپیلن و پلی‌پروپیلن عنوان می‌کند: مطالعه بازار جهانی نشان می‌دهد که در ۵۰ سال آینده مصرف پلی‌پروپیلن در نیا افزایش می‌یابد و تقاضای بالای برای این محصول شکل می‌گیرد و به همین دلیل باید به سمت صنایع پایین‌دستی در این بخش حرکت کنیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.