کد خبر : 5751
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 14:36

اوپک پلاس چیست و چگونه بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد؟

اوپک پلاس چیست و چگونه بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد؟
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، از جمله روسیه، به عنوان اوپک پلاس شناخته می شوند و در 26 نوامبر در وین، اتریش، برای بحث در مورد سیاست تولید مشترک خود ملاقات خواهند کرد.

به گزارش انرژی پرس، اوپک در سال ۱۹۶۰ در بغداد توسط عراق، ایران، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا با هدف هماهنگ کردن سیاست‌های نفتی و تضمین قیمت‌های منصفانه و باثبات تأسیس شد. اکنون شامل ۱۳ کشور است که عمدتاً از خاورمیانه و آفریقا هستند. آنها حدود ۳۰ درصد نفت جهان را تولید می کنند.

در طول سال‌ها چالش‌هایی برای نفوذ اوپک وجود داشته است که اغلب منجر به اختلافات داخلی می‌شود و فشار جهانی به سمت منابع انرژی پاک‌تر و دور شدن از سوخت‌های فسیلی در نهایت می‌تواند سلطه آن را کاهش دهد.

اوپک ائتلاف موسوم به اوپک پلاس را با ۱۰ کشور عمده صادرکننده نفت غیراوپک جهان از جمله روسیه در پایان سال ۲۰۱۶ تشکیل داد.

اوپک پلاس حدود ۴۰ درصد از تولید نفت جهان را تشکیل می دهد و هدف اصلی آن تنظیم عرضه نفت به بازار جهانی است. رهبران این گروه، عربستان سعودی و روسیه هستند که به ترتیب حدود ۹ و ۹.۵ میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) نفت تولید می کنند.

اوپک چه تاثیری بر قیمت جهانی نفت دارد؟

صادرات کشورهای عضو اوپک حدود ۶۰ درصد از تجارت جهانی نفت را تشکیل می دهد. در سال ۲۰۲۱، اوپک تخمین زد که کشورهای عضو آن بیش از ۸۰ درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان را در اختیار دارند.

به دلیل سهم بزرگ بازار، تصمیمات اوپک می تواند بر قیمت جهانی نفت تأثیر بگذارد. اعضای آن به طور منظم گرد هم می آیند تا تصمیم بگیرند چه مقدار نفت در بازارهای جهانی بفروشند.

در نتیجه، زمانی که آنها عرضه را کاهش می دهند و تقاضا کاهش می یابد، قیمت نفت افزایش می یابد. زمانی که گروه تصمیم می گیرد نفت بیشتری به بازار عرضه کند، قیمت ها کاهش می یابد.

در آخرین نشست اوپک پلاس در ژوئن، عربستان سعودی متعهد شد که در ماه جولای یک میلیون بشکه در روز از تولید خود را کاهش دهد و علاوه بر توافق گسترده‌تر اوپک پلاس، عرضه را تا سال ۲۰۲۴ محدود کند، زیرا این گروه به دنبال افزایش قیمت‌های نفت بود. از آن زمان، عربستان سعودی کاهش داوطلبانه اضافی را تا پایان سال جاری تمدید کرده است.

بیشتر بخوانید:  دستاوردهای صنعت گاز در دولت سیزدهم چه بوده است؟

قیمت نفت در ۱۶ نوامبر در بحبوحه نگرانی های مربوط به رشد اقتصادی حدود ۵ درصد کاهش یافت و به پایین ترین حد در چهار ماه گذشته رسید. قیمت نفت از آن زمان به دلیل انتظارات مبنی بر اینکه اوپک پلاس برای تقویت قیمت ها اقدام خواهد کرد، تا حدودی بهبود یافته است.

با این حال تنش‌های خاورمیانه تا حدودی جلوی رشد قیمت نفت را گرفته است.

تصمیمات اوپک چه تاثیری بر اقتصاد جهانی دارد؟

برخی از تصمیمات کاهش تولید اثرات قابل توجهی بر اقتصاد جهانی داشته است.

در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳، اعضای عرب اوپک به تلافی تصمیم ایالات متحده برای تامین مجدد ارتش اسرائیل و همچنین سایر کشورهایی که از اسرائیل حمایت کردند، تحریمی را علیه ایالات متحده اعمال کردند. این تحریم صادرات نفت به این کشورها را ممنوع کرد و تولید نفت را کاهش داد.

تحریم نفت، اقتصاد ایالات متحده را تحت فشار قرار داد که از قبل به نفت وارداتی وابسته شده بود. قیمت نفت جهش کرد و باعث افزایش هزینه سوخت برای مصرف کنندگان و کمبود سوخت در ایالات متحده شد. این تحریم همچنین ایالات متحده و سایر کشورها را در آستانه یک رکود جهانی قرار داد.

در سال ۲۰۲۰، در طول قرنطینه کووید-۱۹ در سراسر جهان، قیمت نفت خام کاهش یافت. پس از آن توسعه، اوپک پلاس تولید نفت را ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش داد که معادل حدود ۱۰ درصد تولید جهانی است تا تلاش کند قیمت ها را تقویت کند.

کدام کشورها عضو اوپک هستند؟

اعضای فعلی اوپک عبارتند از: عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عراق، ایران، الجزایر، آنگولا، لیبی، نیجریه، کنگو، گینه استوایی، گابن و ونزوئلا.

کشورهای غیراوپک در ائتلاف جهانی اوپک پلاس با نمایندگان روسیه، آذربایجان، قزاقستان، بحرین، برونئی، مالزی، مکزیک، عمان، سودان جنوبی و سودان حضور دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.