کد خبر : 11111
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اسفند 1402 - 16:26

صادرات نفت قزاقستان، روسیه را دور می‌زند/ قرارداد قزاقستان-باکو برای فروش نفت

صادرات نفت قزاقستان، روسیه را دور می‌زند/ قرارداد قزاقستان-باکو برای فروش نفت
میزان فروش نفت قزاقستان از طریق خط  آذربایجان-گرجستان-ترکیه از 1.5 میلیون تن در سال به 2.2 میلیون تن و به زودی به 3 میلیون تن افزایش می یابد.

به گزارش انرژی پرس، کشورهایی که مسکو آنها را “حیاط خلوت” خود می بیند، تلاش های خود را برای یافتن مسیرهای جایگزین از روسیه تسریع کرده اند.

توکایف رهبر قزاقستان امروز در باکو قرارداد بسیار مهمی را با علی اف امضا کرد.
میزان فروش نفت قزاقستان از طریق خط  آذربایجان-گرجستان-ترکیه از ۱.۵ میلیون تن در سال به ۲.۲ میلیون تن و به زودی به ۳ میلیون تن افزایش می یابد.

قزاقستان تقریباً ۸۵ درصد نفت صادراتی خود را از طریق خاک روسیه به بازارهای جهانی عرضه می کند. افزایش عرضه نفت قزاقستان از طریق آذربایجان ممکن است درآمدهای انرژی روسیه  و نیز وابستگی آستانه به مسکو را کاهش دهد و همچنین زمینه را برای تبدیل شدن ترکیه به یک بازیگر مهم‌تر در منطقه مهیا کند.
برای روسیه، جنگ در اوکراین به موازات مبارزه برای کنترل “خارج نزدیک” آن پیش می رود. و در مبارزه برای نفوذ در این جغرافیای پس از شوروی، مهم ترین رقیب مسکو در میدان، آنکارا است.
وابستگی روزافزون روسیه به ترکیه در ۲ سال اخیر باعث شده است که این رقابت نه با واکنش های تند مسکو مانند گذشته، بلکه – حداقل در حال حاضر – با درک “مدیریت حساس ریسک” پیش برود. این نیز وضعیتی است که فضا را برای ترکیه در منطقه باز می کند.گام های بعدی تا حد زیادی به جنگ در اوکراین بستگی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  درآمد نفت و گاز روسیه یک چهارم آب رفت

منبع: اندیشکده مرصاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.