کد خبر : 1316
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 تیر 1402 - 19:18

مدیرعامل فجر انرژی در گفت‌وگو با انرژی پرس:

شرکت‌های یوتیلیتی‌ مقابل پتروشیمی‌ها نیستند

شرکت‌های یوتیلیتی‌ مقابل پتروشیمی‌ها نیستند
مدیرعامل فجر انرژی: درکنار شرکت‌های پتروشیمی هستیم و کمک‌شان می‌کنیم، اما اطمینان داشته باشند که در مقابل آنها قرار نداریم.

به گزارش انرژی پرس، مجمع سالانه شرکت فجر انرژی متعلق به هلدینگ خلیج فارس روز گذشته برگزار شد. از این مجمع صد درصد سود تقسیم شد که به ازای هر سهم ۳۳۰ تومان است. سود خالص این شرکت بیش از ۶ هزار و ۴۰۰  میلیارد تومان است.

ارتقای رکورد تولید مستمر به ۱۷۷۰ روز در فجر انرژی

علی زال‌خانی درباره‌ی گزارش عملکرد این شرکت گفت: «مجمع عمومی سالانه شرکت، برای دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ بوده است. در این مجمع گزارش عملکردی از  هیات مدیره به سهامداران ارائه شد. فجر انرژی به صورت پایدار رکورد تولید مستمر قبلی خود را به ۱۷۷۰ روز ارتقا داده است و همچنان این تراز با تولید پایدار ادامه دارد. همکارانم در فجر انرژی تلاش کرده‌اند صنایع پتروشیمی را حمایت کنند. مجموعه این برنامه‌ریزی و تلاش‌ها باعث شد که ما بتوانیم محصولات حیاتی و مورد نیاز سایر شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر را به صورت پایدار تامین کنیم.»

او افزود: «ما قصد داریم به عنوان پیشران و محرک اصلی خلق ۱۱۰ هزار میلیارد تومان ثروت در این منطقه با صنایع پتروشیمی شریک باشیم. امیدوارم که این صنعت همیشه پیشرو و پررونق باقی بماند. از طرفی، پیگیری‌های حقوقی که در مورد مسائل داشته‌ایم را نیز با سهامداران خود در میان گذاشته‌ایم.»

علی زال‌خانی، در مورد سودی که فجر انرژی ساخته و تقسیم کرده اذعان داشت: «سودی که ساخته‌ایم، در حدود ۶۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. مجمع تصویب کرده که ۳۳۰ تومان به ازای هر سهم به سهامداران پرداخت کنیم.»

وی در مورد استراتژی، موضع و برنامه سال آینده شرکت فجر انرژی تصریح کرد: ماموریتی که دارم، تامین پایدار یوتیلیتی است. برای این تامین پایدار، مدیریت نیروی انسانی و  تامین تجهیزات نیاز است. همچنین برای رضایت سهامداران، مدیریت فرآیندهای مالی نیاز است.»

مدیرعامل شرکت فجر انرژی در ادامه گفت: «زمانی که سرمایه‌دار قصد دارد در این صنعت سرمایه‌گذاری کند، باید بازه مناسبی برای این سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد. ما بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صرف کرده‌ایم تا این تجهیزات را تامین کنیم.»

علی زال‌خانی، با اشاره به اینکه ما ذی‌نفع مصرف‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نیز ذی‌نفع ما هستند، اظهار کرد: «ما علاقه داریم این جریان به سمتی حرکت کند که برای طرفین برد-برد باشد. من کنسرسیوم مبارزه و مقابله را صلاح نمی‌دانم؛ زیرا من هم در تلاش هستم تعیین نرخ سوخت، گاز و آب را منطقی کنم که قیمت تمام شده محصول من برای عرضه کاهش پیدا کند. اما پتروشیمی‌ها نباید توقع داشته باشند که فقط آنها تابع تاًثیرات بازار و نوسانات و افزایش قیمت‌ها باشند و ما بی‌تاثیر از این ماجرا باشیم. قیمت سوخت و خوراک فجر انرژی نیز همانند پتروشیمی‌ها افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:  فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

وی افزود: «ما در پرونده یوتیلیتی اعتقاد داریم از منظر تخصصی و بر اساس معیارهای بازار سرمایه و قواعد مالی باید ارزیابی، مطالعه و پس از آن در این‌باره تصمیم‌گیری شود. اگر مسئله‌ای از طریق مجاری حقوقی و قانونی وجود داشته باشد، قطعا پیگیری می‌کنیم اما به حواشی نمی‌پردازیم.»

مدیرعامل فجر انرژی در مورد فرصت سرمایه‌گذاری در انرژی خاطرنشان کرد: «ما پیشنهادی نیز داریم. درست است که برخی شرکت‌ها شکایت کرده‌اند و گفته‌اند شرکت‌های یوتیلیتی‌ها انحصاری هستند و این مسئله را به شورای رقابت برده‌اند، اما هم اکنون پشیمان شده‌اند. این اتفاق صحیح و عاقلانه است و البته هنوز هم دیر نشده است. آنها می‌توانند از ثروتی که در چند سال اخیر خلق کرده‌اند، خودشان سرمایه‌گذاری انجام دهند.
آنها می‌توانند از ظرفیت‌هایی همانند یوتیلیتی فجر انرژی استفاده کنند و ما از این مسئله استقبال می‌کنیم.

ظرفیت درخواست استفاده از  محصولات یوتیلیتی در اختیار سایر صنایع قرار دارد و به شدت در حال حاضر آن را دنبال می‌کنند که از ظرفیت‌هایی مثل یوتیلیتی فجر برخوردار شوند و اینکه بتوانند با ما قرارداد ببندند.

زال‌خانی گفت: برای تولید هر مگاوات برق، بالغ بر یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار باید سرمایه‌گذاری انجام شود.  برای تولید برق با توربین داخلی به ازای ۱۶۴ مگاوات، هزینه سرمایه گذاری معادل ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه قطعا چیزی که عامل اصلی افزایش نرخ است، هزینه‌هایی برای تولید مانند سوخت هستند، تاکید کرد: « برای همچنین نمونه ذکر شده ای درحدود ۲ هزار میلیارد تومان در طی سال باید به شرکت گاز هزینه پرداخت شود. به عنوان یک مدیر که سال‌هاست شرکتی را مدیریت می‌کنم و سهام این شرکت را در بورس اوراق بهادار کشور انتشار داده‌ام، آماده کمک به شرکت‌های پتروشیمی منطقه هستم، به مدیران صنعت پتروشیمی اطمینان خاطر می‌دهیم که شرکت‌های یوتیلیتی در مقابل آنها نیستند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.