کد خبر : 9969
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 - 17:02

مدیرعامل شرکت ارغوان گستر ایلام در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

سود۴۰ میلیون دلاری با تولید پلی‌پروپیلن/ارغوان گسترایلام اسفند ماه راه‌اندازی می‌شود+ فیلم

سود۴۰ میلیون دلاری با تولید پلی‌پروپیلن/ارغوان گسترایلام اسفند ماه راه‌اندازی می‌شود+ فیلم
خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران یکی از متنوع‌ترین سبد محصولات پتروشیمی کشور را دارد اما جای پلی‌پروپیلن در این سبد خالی است‌. در حال حاضر چندین طرح برای افزودن پلی‌پروپیلن به سبد محصولات هلدینگ خلیج‌ فارس درحال اجراست.
به گزارش اختصاصی انرژی پرس، وحید نام نیک، مدیرعامل شرکت ارغوان گسترایلام در گفت‌وگو با «انرژی پرس»  با بیان اینکه این شرکت تنها تولید کننده پروپیلن در هلدینگ خلیج فارس است، گفت:  شرکت ارغوان گسترایلام به‌صورت دست دوم از کشور استرالیا خریداری و به همت هلدینگ خلیج فارس و مجموعه پترول، وارد ایران شد و چند سالی است که پروژه‌ اش اجرا شده است.
او ادامه داد: شرکت تا پیش از یک سال و چند ماه گذشته دارای مشکلات زیادی بود که خوشبختانه با حضور هیئت مدیره و مجموعه مدیریتی جدید و نگاه ویژه‌ای که پترول و خلیج فارس به ارغوان گستر داشتند اتفاقات خوبی را در این مدت شاهد بودیم و پروژه عملا از یک فضای راکد، تبدیل به یکی از رکوردداران در هلدینگ خلیج فارس شد به گونه‌ای که ما عملا از پروژه‌ای که امید به اجرای آن نبود به نقطه امیدواری رسیدیم.
نیک نام اضافه کرد: ما در اسفند ماه بخشی از کارخانه را راه‌اندازی خواهیم کرد که این اتفاق برای ما آورده بسیار خوبی دارد و نقدینگی خوبی را وارد شرکت می‌کند‌ و شرکت را از فضای پروژه به فضای راه‌اندازی پیش می‌برد.
مدیرعامل شرکت ارغوان گستر ایلام گفت: فازبندی‌ای راه انداختیم که بتوانیم بخشی را در امسال و بخش دیگری را اوایل تابستان سال آینده راه‌اندازی و به محصول نهایی پلی پروپیلن برسیم. با این برنامه می‌توانیم منابع‌مان را مدیریت کنیم و هم می‌توانیم بخشی از واحد را زودتر راه‌اندازی کنیم و آورده خوبی برای شرکت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه پلنت شرکت ارغوان گستر ایلام ۱۵۰ هزار محصول تولید می‌کند گفت: این شرکت در رکوردهایی که در استرالیا داشته تا ۱۸۰ هزار تن هم محصول تولید کرده است. تولید محصول، بستگی به خوراکی که بتوانیم از پتروشیمی ایلام بگیریم هم دارد به هرحال ما جزو زنجیره ارزش پتروشیمی ایلام هم هستیم.
وی افزود: پروپیلنی که پتروشیمی ایلام به صورت خام، به شرکت‌های در سطح کشور می‌فروشد را تبدیل به پلی پروپیلن خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت ارغوان گستر ایلام درخصوص اتفاقات خوبی که در مجموعه رخ خواهد داد گفت: این یک پلنت ریفاینری بوده؛ ما یونیتی داشتیم که خوراک ریفاینری گرید می‌گرفت اما در حال حاضر مشغول کارهای مهندسی هستیم که بتوانیم با C3پلاس و موضوعاتی از این دست بتوانیم ظرفیت شرکت را به ظرفیت اسمی برسانیم.
او اضافه کرد: از طرف دیگر شاید بتوانیم موضوعاتی را در خصوص افزایش ظرفیت  پتروشیمی ایلام هم حل کنیم. ارغوان بعد از راه‌اندازی، از یک شرکت تک محصولی به یک شرکت چندمحصولی تبدیل خواهد شد تا بتواند یک سبدی از محصولات را داشته باشد و این یکی از اتفاقات خوبی است که با رویکرد هیئت مدیره جدید اتفاق افتاد. با این اتفاق می توانیم آورده خیلی خوبی را برای پتروشیمی ایلام و هلدینگ خلیج فارس داشته باشیم.
نیک نام در ادامه بیان کرد: براساس آخرین اف اس، شرایط بسیار خوبی خواهد بود و در کمتر از سه سال می توانیم با توجه به شرایط خوبی که محصول  BP دارد، برگشت داشته باشیم؛ خصوصا با این اتفاق که بتوانیم روی یونیت ۴۷۰۰ و دریافت C3 پلاس داشته باشیم، حتی بهتر از این هم خواهد شد.
او با اشاره به وضعیت BP در بازار جهانی گفت: در حال حاضر پلی‌پروپیلن در کشور ممنوعیت صادرات دارد و به شدت در کشور کمبود وجود دارد که با حضور و تولید ارغوان گستر،  سبد محصولات تولیدی هلدینگ خلیج فارس، برای اولین بار BP را هم به چشم خواهد دید. بااین اتفاق و سود بسیار خوبی که BP دارد.
نیک نام با بیان اینکه ارغوان گستر می‌تواند شرایط بسیار بهتری را از دیگر مجموعه‌هایی که BP تولید می‌‌کنند، ایجاد کند، اظهار کرد: مهمترین دلیل این است که خوراک در دسترسی دارد و شرکت قابلیت‌های خوبی در دریافت محصولات مختلف را  و خوراک مختلف داراست. همچنین دارای تعامل خوبی با پتروشیمی ایلام است که مزیت‌ های خوبی دارد و همه این ها باعث می شود که برای هلدینگ خلیج فارس و مجموعه پترول اتفاقات خوبی بیفتد.
وی افزود: از نظر مالی در سال‌های اول تا سوم متفاوت است. اگر صورت مالی مجموعه پ‌های مشابه را ببینید، سودهای بالای۳۵ تا ۴۰ درصد را روی BP تجربه می‌کنند؛ اگر تراز در کشور بهتر شود و بتوان صادرات کرد، پیش بینی من این است که کف سود ما، بیشترین سود شرکت‌های BP ساز خواهد بود.
نیک نام در خصوص ارزش افزوده گفت: پلی‌پروپیلن ایلام اولین لایسنس فاز گازی در کشور است که اجرا شده و شرایط به گونه‌ای است که تنوع بسیار زیاد محصولی را برای BP تولیدی ارغوان گستر متصور هستیم و حداقل در سال اول، پیش بینی ۸۰ هزار تن تولید را برای خودمان در نظر گرفتیم که با توجه به شرایطی که پلی پروپیلن در کشور دارد پیش بینی می کنیم که حداقل ۴۰ میلیون دلار سود را در نظر گرفته‌ایم.
بیشتر بخوانید:  پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها قربانی شایعه تعطیلی بورس کالا شدند؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.