کد خبر : 2918
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1402 - 15:36

سرانجام توزیع قیر رایگان در بودجه ۱۴۰۲ به کجا رسید؟

سرانجام توزیع قیر رایگان در بودجه ۱۴۰۲ به کجا رسید؟
هرسال همزمان با فصل بودجه بحث تخصیص قیر رایگان با هدف تکمیل طرح‌های عمرانی که چند سالیست پایش به بودجه کل کشور باز شده، موضوع بحث موافقان و مخالفان این طرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، این طرح اولین بار در سال ۹۲ به دلیل نیمه‌کاره ماندن طرح‌های عمرانی ناشی از کسری بودجه دولت مطرح شد و در آن زمان تصمیم گرفته شد نیم میلیون تن قیر رایگان توزیع شود اما این موضوع رفته رفته و به خصوص از سال  ۹۴ به بعد شکل جدی‌تری به خود گرفت. این طرح همواره مخالفت‌هایی به همراه داشته است؛ مخالفان این طرح معتقدند، افزایش حجم قیر رایگان به ۴ میلیون تن نتیجه‌ای جزء توزیع رانت و زمینه‌های بروز فساد ندارد. همانطور که گزارش تفریغ بودجه سالانه کل کشور نشان می‌دهد مقدار قابل‌توجهی از قیر‌های تخصیص داده شده، در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار نگرفته است.

در قانون بودجه ۱۴۰۲ اختصاص قیر رایگان توسط دولت به پروژه های عمرانی به دو صورت ریالی (اعتباری) و کالایی امکان پذیر است. در روش ریالی، دولت متناسب با پیش‌بینی قیمت رایج قیر اعتبار مورد نیاز را از جداول قانون بودجه درنظر گرفته و طی سال به همان میزان به دستگاه ذی ربط تخصیص می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  ۷۰ همت کسری به بودجه یارانه با هزار تومان کاهش نرخ خوراک تحمیل شد

به تازگی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه تامین و توزیع قیر رایگان در قانون بودجه ۱۴۰۲ را رد کرد. تاکنون جزئیات بیشتری از جلسه‌ی مجمع تشخیص مصلحت منتشر نشده است اما حجم بالای فساد و عدم امکان نظارت دقیق در طول اجرای تحویل حواله قیر رایگان دغدغه اصلی مجمع است.

حال باید دید قرار است طرح توزیع قیر رایگان به کلی برچیده شود یا راه‌های دیگری برای ادامه‌ی آن پیشنهاد خواهد شد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.