کد خبر : 711
تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1402 - 12:54

مدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه:

زمان صدور مجوز قرار نبود متانول‌سازان به صنایع پایین دست بروند

زمان صدور مجوز قرار نبود متانول‌سازان به صنایع پایین دست بروند
قرار نبود متانول‌سازان به صنایع پایین دست بروند، چه ضرورتی داشت که از متانول به الفین برویم؟ از همان ابتدا از الفین آغاز می‌کردیم که توجیه اقتصادی بهتری داشت.

به گزارش انرژی پرس، امیر گنجی دوست، مدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در گفت‌وگو با «انرژی پرس» گفت:افزایش نرخ خوراک  تاثیرمنفی روی شرکت داشته است. سال گذشته انجمن صنفی کارفرمایی تلاش کرد که نرخ ۵ هزار تومانی خوراک اصلاح شود به‌ویژه نرخ خوراک پتروشیمی‌هایی همانند کیمیای پارس که تازه وارد عرصه تولید شده‌اند که هنوز بازگشت سرمایه نداشته‌اند.

روزی که مجوز احداث پتروشیمی صادر شد قرار نبود متانول‌سازان به صنایع پایین دست بروند، چراکه اگر قرار بود به پایین دست حرکت کنیم چرا از الفین شروع نکردیم؟ چه ضرورتی داشت که از متانول به الفین برویم؟ از همان ابتدا از الفین آغاز می‌کردیم که توجیه اقتصادی بهتری داشت.

گنجی دوست ادامه داد: درحال حاضر باتوجه به کاهش جهانی قیمت متانول و افزایش نرخ خوراک داخلی، شرایط متانول‌سازان ایرانی بدتر نیز خواهد شد. برای حل مسئله افزایش نرخ خوراک نیازمند تحلیل درست هستیم. زمانی‌که مجوز خوراک برای پتروشیمی‌ها صادر می‌شد، قرار نبود آنها زیان‌ده باشند. یک امکان‌سنجی در دولت مصوب شده و یکسری شاخصه‌های مالی ارائه کرده‌اند که براساس آنها ما می‌توانیم در این صنعت سرمایه‎‌گذاری کنیم و از آن منتفع شویم.

او افزود: این موضوع را هیچگاه اعلام نکردند که نرخ خوراک هیجانی رشد می‌کند. از سال ۹۸ تاکنون نرخ خوراک در یک شیب بسیار تند درحال افزایش بوده است. این افزایش هیجانی نرخ خوراک مطالعات امکان‌سنجی را زیر سوال برده و ما را با چالش جدی مواجه کرده است.

در هلدینگ پتروفرهنگ دو پروژه دنا و سیراف تعریف و درحال احداث است، هم‌اکنون در مراحل پایانی قرار دارند، یک پرسش مطرح است، باتوجه به رفتاری که با دو شرکت متانول‌ساز این هلدینگ انجام شده، پتروفرهنگ با چه امید و انگیزه‌ای آنها را به بهره‌برداری برساند؟

متانول ارزان و خوراک گران

مدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه با اشاره به اینکه افزایش ناگهانی نرخ خوراک امنیت سرمایه‌گذار برای پروژه‌های دیگر را دچار مخاطره می‌کند، بیان کرد: در هلدینگ پتروفرهنگ دو پروژه دنا و سیراف تعریف و درحال احداث است، هم‌اکنون در مراحل پایانی قرار دارند، یک پرسش مطرح است، باتوجه به رفتاری که با دو شرکت متانول‌ساز این هلدینگ انجام شده، پتروفرهنگ با چه امید و انگیزه‌ای آنها را به بهره‌برداری برساند؟

بیشتر بخوانید:  فروش اعتباری ۳۴ همت محصول پتروشیمی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

او گفت: ما یک بنگاه اقتصادی هستیم که ورودی آن خوراک گازی، یوتیلیتی و سوخت و خروجی آن محصول متانول است. قیمت‌گذاری محصول متانول در اختیار ما نیست. به‌دلیل تحریم نیز امکان دسترسی به تمامی بازارهای جهانی برای متانول‌سازان ایرانی وجود ندارد؛ چین و هند مشتریان اصلی متانول ایرانی هستند. از آنجاییکه قیمت متانول در ماه‌های اخیر بسیار کاهشی بوده، خوراک گازی ۷ هزار تومانی، زیان ما را بیشتر می‌کند. این پتروشیمی باهدف ایجاد ارزش افزوده، تکمیل زنجیره ارزش و سرمایه‌گذاری برای دیگر پروژه‌ها احداث و به بهره‌برداری رسیده است. اما در حال حاضر حیات ما نیز با چالش مواجه شده است.

مساحت پتروشیمی، اجازه پایین دست را نمی‌دهد

گنجی دوست با اشاره به اینکه نقدهایی درخصوص عدم تکمیل زنجیره ارزش در متانول‌سازها مطرح است، گفت: قرار نبوده متانول‌سازها به سوی صنایع پایین‌دست حرکت کنند چراکه شرایط فیزیکی کارخانه آنها همانند مساحت زمین این امکان را به آنها نمی‌دهد. زمینی به پتروشیمی ما اختصاص داده شده ۷ هکتار است و برای تکمیل زنجیره ارزش، جایی برای ما متصور نشده‌اند. شرکت ملی پتروشیمی که قانون‌گذاراست هنگامی‌که شرایط اقتصادی عوض می‌شود اعلام می‌کند باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش برویم اما با چه بودجه  و فاینانسی و بسته‌های تشویقی. سرمایه‌گذار همیشه به شاخصه‌های مالی و بازده‌ای در بازار سرمایه نگاه می‌کند. به رفتار بازار سرمایه در چند هفته گذشته نگاه کنید، شخصیت‌های حقیقی بهم ریخته‌اند و آسیب شخصیت‌های حقوقی نیز بیشتر خواهد بود.

چرا از الفین شروع نکردیم

او در پایان گفت: تکمیل زنجیره ارزش در سیاست‌های هلدینگ پتروفرهنگ وجود دارد اما برنامه‌ریزی و نگرش خاصی برای آن درنظر گرفته شده است. روزی که مجوز احداث پتروشیمی صادر شد قرار نبود متانول‌سازان به صنایع پایین دست بروند، چراکه اگر قرار بود به پایین دست حرکت کنیم چرا از الفین شروع نکردیم؟ چه ضرورتی داشت که از متانول به الفین برویم؟ از همان ابتدا از الفین آغاز می‌کردیم که توجیه اقتصادی بهتری داشت.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.