کد خبر : 3842
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 15:14

سقوط 17 هزار واحدی شاخص کل؛

ریزش پالایشی‌های بورس تمامی ندارد/ ماجرای قطع گاز پتروشیمی زاگرس چیست؟

ریزش پالایشی‌های بورس تمامی ندارد/ ماجرای قطع گاز پتروشیمی زاگرس چیست؟
شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی خود 0.83 درصد دیگر هم افت کرد و حالا با از دست دادن سطح دو میلیون و 100 هزار واحدی، حالا کار سختی برای باز پس‌گیری این سطح دارد.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته نیز همچون روزهای قبل سرخ پوش بود و به روند نزولی خود ادامه داد. شاخص کل بورس در افت‌های متوالی خود، امروز هم کاهشی ۱۷ هزار و ۳۷۴ واحدی را تجربه کرد و ۰.۸۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. به این ترتیب، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، معاملات امروز را در سطح دو میلیون و ۶۷ هزار واحدی به پایان رساند.

در شرایط کنونی، نه تنها وضعیت بازار از دیدگاه اخبار پیرامون آن و اعتماد سهامداران، قابل قبول نیست بلکه از لحاظ تکنیکالی نیز با از دست رفتن سطح دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی، حالا شاخص کل کار سختی برای باز پس‌گیری این سطح دارد.

این در حالیست که وضعیت بازار امروز در شاخص هم‌وزن نیز تعریفی نداشت و این شاخص هم با افت ۰.۶۸ درصدی، به حرکت خود روی مدار نزولی بازار ادامه داد.

لازم به ذکر است که در بازار امروز، ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام حدود چهار هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها بیش از ۴۲۵ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

خروج پول ۱۵.۵ میلیاردی از سهام «بوعلی»

روزهای نزولی سهام پتروشیمی‌ها در بورس امروز نیز ادامه یافت و سبب شد که ۲۸ نماد این گروه با افت قیمت به استقبال روز آتی بروند. اما در بازار امروز تنها سه نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۱ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۰.۶۷ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۰۷ درصد، افزایش قیمت را تجربه کردند.

در طرف دیگر بازار اما نماد پتروشیمی گلستان با افت پنج درصدی، بیشترین کاهش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود تجربه کرد. پس از شستان نیز سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با افت ۳.۲۶ درصد و ۲.۸۶ درصدی، نمادهایی که بودند که بیشترین افت قیمت را در گروه پتروشیمی رقم زدند.

بررسی معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌های گروه پتروشیمی حاکی از آن است که بیشترین ورود پول حقیقی در بازار امروز متعلق به نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با چهار میلیارد تومان بود و بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۵.۵ میلیارد تومان نیز به نماد پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) تعلق یافت.

نرخ خوراک یا بدهی؛ علت قطع گاز پتروشیمی زاگرس چه بود؟

یکی از نکات قابل توجه در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، انتشار اطلاعیه گروه «ب» توسط شرکت پتروشیمی زاگرس بود که سبب شد نماد این شرکت در دقایق ابتدایی بازار معامله نشود.

بیشتر بخوانید:  صعود اندک شاخص کل بورس در روز افت شاخص هم‌وزن/ قائد بصیر، فارابی و جم بیشترین بازدهی گروه پتروشیمی را رقم زدند

پتروشیمی زاگرس در این اطلاعیه تاکید کرده که همچنان صورت‌ حساب نرخ خوراک خود را با نرخ هفت هزار تومانی دریافت می‌کند و به دلیل نپذیرفتن این موضوع، گاز خوراک این شرکت قطع شده تا واحد اول تولیدی زاگرس تا اطلاع ثانوی از سرویس‌دهی خارج شده است. زاگرس مدعیست با توجه به برگشت نرخ خوراک به مبلغ ۵۰۰۰ تومانی و لغو مصوبه ۷۰۰۰ تومانی دولت صورت حساب های ۷۰۰۰ تومانی را به رسمیت نمیشناسد و همین اختلاف درباره تعیین نرخ خوراک باعث چالش جدی میان بزرگترین متانول ساز کشور و شرکت گاز شده است. حال باید دید که این موضوع به کجا می‌رسد و اثر آن بر سهامداران زاگرس چه خواهد بود.

تابلوی پالایشی‌ها یک‌دست قرمز شد

در معاملات امروز، حدود ۱۷۴ میلیارد تومان سهام پالایشی مبادله شد و حقیقی‌ها بیش از ۸۷ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند. به این ترتیب شاخص این گروه در پایان معاملات ۱.۶۵ درصد افت کرد.

در بازار امروز هیچ یک از نمادهای پالایشی رشد نکردند و همه ۱۳ نماد این گروه، سرخ‌پوش شدند. در این میان نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۴.۵۶ درصد، پالایش نفت شیراز (شراز) با ۲.۶ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲.۴۷ درصد، بیشترین افت قیمت را به نام خود زدند.

حقیقی‌های دو شرکت پالایش نفت بندعباس و اصفهان، امروز نیز به موج خروج پول خود از این سهام ادامه دادند. طوری که در بازار امروز، خروج پول حقیقی از نماد شبندر ۳۳ میلیارد تومان و از نماد شپنا ۳۱.۶ میلیارد تومان رقم خورد.

کدام نمادهای شیمیایی صعودی شدند؟

در روزی که تنها هشت نماد گروه محصولات شیمیایی صعودی بودند و ۵۵ نماد افت قیمت را متحمل شدند، شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۲۷۷ میلیارد تومان، ۰.۸ درصد کاهش یافت. همچنین خالص خروج پول حقیقی از این صنعت نیز به بیش از ۴۵ میلیارد تومان رسید.

بیشترین بازدهی مثبت نمادهای شیمیایی متعلق به سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۲.۸۷ درصد، گلتاش (شگل) با ۱.۶۲ درصد و مجتمع پتروصنعت گامرون (شدوص) با ۰.۵۳ درصد رشد قیمت بود.

از سوی دیگر اما سهامداران شرکت‌های معدنی املاح ایران (شاملا) با ۴.۵۲ درصد،  صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۳.۰۲ درصد و صنعتی دوده فام (شصدف) با ۲.۹درصد افت قیمت، بیشترین کاهش ارزش دارایی خود را شاهد بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.