کد خبر : 6532
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 12:55

رایج‌ترین راه‌های حمل و نفت کجاست؟

رایج‌ترین راه‌های حمل و نفت کجاست؟
تنگه هرمز مهم‌ترین آبراه بین‌المللی نفت در جهان است روزانه ۱۶ میلیون بشکه نفت از آن ترانزیت می‌شود.

به گزارش انرژی پرس، تنگه هرمز، مهم‌ترین کریدور ترانزیت نفت در جهان است. یک پنجم تجارت نفت و یک چهارم تجارت گاز طبیعی مایع جهان از طریق این تنگه صورت می‌گیرد. حدود ۱۰ درصد کل واردات نفت آمریکا نیز از این تنگه عبور می‌کند. روزانه بیش از ۱۶ میلیون بشکه از این آبراه ترانزیت می‌شود.

تنگه مالاکا با بیش از روزانه ۱۵ میلیون بشکه نفت، دومین تنگه مهم ترانزیت نفت در جهان است. آیت تنگه در آبراهی میان سوماترا و شبه‌جزیره مالایا واقع شده که دریای آندامان در اقیانوس هند را به دریای چین جنوبی در اقیانوس آرام متصل می‌سازد.

باب‌المندب، سومین آبراه مهم نفت در جهان است. این تنگه میان کشور یمن و جیبوتی قرار دارد، کشتی‌هایی که از طرف اقیانوس هند می‌آیند پس از گذر از باب‌المندب و عبور از طول دریای سرخ می‌توانند راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه دهند. روزانه حدود ۵ میلیون بشکه از باب‌المندب عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید:  صادرات گاز به عراق ادامه خواهد داشت

کانال سوئز با ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رتبه چهارم آبراه‌های مهم نفتی جهان را به خود اختصاص داده است. این کانال، آب‌راهی ساختگی در مصر استت که دریای مدیترانه را به دریای سرخ پیوند می‌دهد.

تنگه بسفر با روزانه حدود ۳ میلیون بشکه نفت، در جایگاه پنجم فهرست مهم‌ترین آبراه‌های نفتی قرار دارد. این تنگه باریکه آبی در کشور ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره می‌پیوندد. این تنگه دو دو قاره اورپا و آسیا از یکدیگر جدا می‌کند.

براساس آمار سال ۲۰۱۸ فهرست لوید، در دیگر تنگه‌ها و آبراه‌های جهان نیز روزانه حدود ۸ میلیون بشکه نفت حمل و نقل می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.