کد خبر : 2061
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 16:23

نایب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تخلفات هلدینگ «باختر» در گفت‌وگو با «انرژی پرس»افشاگری کرد

ذی‌نفعان هلدینگ «باختر» مانع قرائت گزارش تفحص در صحن علنی می‌شوند/ پرونده تخلفات هلدینگ باختر در انتظار دستور قالیباف

ذی‌نفعان هلدینگ «باختر» مانع قرائت گزارش تفحص در صحن علنی می‌شوند/ پرونده تخلفات هلدینگ باختر در انتظار دستور قالیباف
نماینده مجلس در تشریح روند غیرقانونی واگذاری هلدینگ «باختر» به برادران نجفی و دلایل تعلل قرائت گزارش نهایی این تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس گفت که ممکن است ذی نفعان در بین اعضای تحقیق نفوذ کرده باشند. در جلسه نهایی برای تایید صورت جلسه از میان 15 عضو تنها دو نفر در جلسه حاضر شدند.

انرژی پرس_سریال تحقیق و تفحص از تخلفات هلدینگ «باختر» در مجلس به سکانس پایانی خود نزدیک شده اما گویا بهارستان‌نشینان به مصلحت نمی‌دانند که آخرین سکانس آن را رقم زده و پرونده را تحویل مسئولان قضایی دهند. تحقیق و تفحص از تخلفات هلدینگ «باختر» از سال ۹۷ آغاز و سال ۹۹ نیز برای نوبت دوم مطرح شد. سال گذشته نیز گزارش نهایی از تحقیق و تفحص از تخلفات هلدینگ «باختر» به کمیسیون صنایع ارسال شد اما تاکنون این گزارش در صحن مجلس قرائت نشده است.

واگذاری جنجالی هلدینگ «باختر»

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد و نایب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از هلدینگ «باختر»، با اشاره به روند تخلفات صورت گرفته در این پتروشیمی که منجر به تحقیق و تفحص مجلس از آن شد به خبرنگار «انرژی پرس» گفت: هلدینگ «باختر» شامل ۷ پتروشیمی است که با ۲۴۴۰ کیلومتر لوله گذاری از عسلویه شروع می‌شود و به مهاباد و میاندوآب می‌رسد. زمانی پتروشیمی دولتی NPC همه هزینه های آن را تقبل کرده و حدود ۳ هزار میلیارد تومان وام و تسهیلات از سال های ۸۸ تا ۹۰ برای آن هزینه کرده است.

او ادامه داد: بعد از اینکه این پروژه به بهره برداری رسید در اقدامی تعجب برانگیز این ۷ پتروشیمی را در یک مرحله با قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان که ۳۰درصد آن نقد و ۷۰ درصدش اقساط بوده است را به برادران نجفی واگذار کرده اند.

آگهی در روزنامه بی‌نام و نشان محلی

نماینده سه دوره مردم مهاباد در مجلس اضافه کرد: البته واگذاری اولیه در بورس صورت نگرفته و در یک روزنامه بی نام و نشان محلی چاپ شده است که در نهایت ۱۱ درصد این پتروشیمی را واگذار کرده اند. پس از آن در مرحله بعدی بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد پتروشیمی باختر را واگذار کردند. در این بین سهام صندوق بازنشستگان فولاد و صندوق بازنشستگی فرهنگیان هم که چند درصد از این پتروشیمی سهم داشته اند را هم واگذار کرده اند.

برادران نجفی اقساط را پرداخت نکردند اما درخواست مابقی سهام دادند

این عضو کمیته تحقیق و تفحص از تخلفات هلدینگ «باختر» افزود: بعد از اینکه این واگذاری ها در سه مرحله به برادران نجفی انجام شده است، آنها در مراحل اول و دوم که درصدی از سهام به آنها واگذار شده بود، به پتروشیمی دولتی یا NPC نامه ای نوشتند که ما توان پرداخت اقساط را نداریم.

محمودزاده در ادامه توضیحات خود به تشریح تشخلفات صورت گرفته پرداخت و گفت: در حالی که برادران نجفی مدعی بودند توان پرداخت اقساط را ندارند، همزمان درخواست واگذاری مابقی سهام را داده بودند! که اصلا این وضعیت با هم همخوانی ندارد؛ اما در کمال تعجب با موافقت مسئولان وزارت نفت وقت و پتروشیمی دولتی مابقی این سهام به برادران نجفی واگذار شده است. از آنجایی که سهام آنها بیشتر از ۵۰ درصد بود، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره را هم خودشان تعیین کرده اند و این پروسه ادامه پیدا کرده است.

تعهدی از برادران نجفی گرفته نشد!

نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم با اشاره به ایرادات وارده به این واگذاری، اظهار کرد: در زمانی که پتروشیمی باختر واگذار شد، آنها باید تعهد می دادند تسهیلات بانکی که  دولت برای اجرای پروژه ها داده بود را پرداخت می کنند؛ اما هیچ تعهدی از آنها اخذ نشده است! جالب اینجاست فقط تولیداتی که در انبار این ۷ پتروشیمی بوده، مبلغش بیشتر از رقمی بود که برادران نجفی برای خرید تاسیسات ۷ پتروشیمی پرداخت کرده بودند.

این عضو تحقیق و تفحص کننده از پتروشیمی باختر ادامه داد: ما درباره شیوه واگذاری، نحوه پرداخت اقساط، نحوه قیمت گذاری و کسر قیمتی که صورت گرفته است تحقیق و تفحص کردیم. به این نتیجه رسیدیم که در واگذاری ۷ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی، خط انتقال که ۲۴۴۰ کیلومتر لوله گذاری از عسلویه تا میاندوآب بوده ، از ابتدا جزء واگذاری ها نبوده است.

ماجرای خط اتیلن غرب

این نماینده تفحص کننده تاکید کرد: یعنی خط اتیلن که آن زمان نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است و حالا بالای ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان قیمت دارد جزء واگذاری ها نبوده است. اما شرکت خصوصی باختر یا همان شرکت برادران نجفی، در طول ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته از این خط اتیلن به طور غیرقانونی بهره برداری کرده اند، بدون اینکه ریالی به دولت بپردازند!

محمودزاده همچنین تصریح کرد: در نهایت بعد از اینکه این تحقیق و تفحص را مطرح کردیم، دولت مدیریت خط اتیلن به غرب کشور که ۲۴۴۰ کیلومتر بود را از باختر پس گرفت و مدیریتش در حال حاضر در اختیار دولت قرار گرفته است. اما نکته اینجا است که پتروشیمی باختر باید مبلغی که بابت استفاده رایگان از این خط در طول ۱۰ سال گذشته داشته و مبلغی بالغ بر ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان است را به دولت عودت دهد؛ اما هنوز این مبلغ را پس نداده است.

این عضو هیات رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از پالایشگاه باختر در ادامه به ۳ درصد سهم صندوق بازنشستگان فولاد و صندوق ذخیره فرهنگیان از هلدینگ باختر اشاره کرد و گفت: دادگاه در خصوص ۳ درصد سهام صندوق بازنشستگان فولاد و صندوق ذخیره فرهنگیان حکمی صادر کرده که به قطعیت رسیده است، تا این پول که مبلغی بیش از یک هزار میلیارد تومان است به این دو صندوق برگردد؛ اما هنوز هلدینگ باختر به این حکم قطعی دادگستری تمکین نکرده است. اگر این مبلغ به آن صندوق ها برگردد، می تواند اثرات بسیار خوبی در این صندوق ها داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  روند کاهشی سهام پتروشیمی اصفهان در بورس/پتروشیمی تخت جمشید به مجمع می‌رود

اعضا در جلسه حاضر نمی‌شوند

نماینده مردم مهاباد در سه دوره مجلس در ادامه به بیان دلایل اینکه چرا نتیجه تحقیق و تفحص در مجلس قرائت نمی شود، گفت: سال گذشته تحقیق و تفحص از هلدینگ باختر شکل گرفت و ما این موضوع را به دلیل اهمیت آن دنبال کردیم. هیات رئیسه شکل گرفت و رئیس کمیته تحقیق و تفحص آقای مجتبی توانگر، نماینده تهران بود. من نایب رئیس این تحقیق و تفحص هستم. با کمک کارشناسان گزارش تحقیق و تفحص آماده شد و نتیجه آن قرار بود  در جلسه ای با حضور اعضای هیات رئیسه ۱۵ نفره کمیته تحقیق و تفحص که بیشتر آنها از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هستند شکل بگیرد، تا این گزارش بعد از قرائت و تایید اعضا به کمیسیون اقتصادی ارائه شود تا آن را در اختیار صحن علنی قرار دهد.

او اضافه کرد: اما متاسفانه ۲ بار زمان جلسه را اعلام کردیم تا اعضای کمیته تحقیق و تفحص در کمیسیون اقتصادی جمع شوند اما متاسفانه بجز من و آقای توانگر که رئیس و نایب رئیس این کمیته بودیم کسی از اعضا در این جلسه حاضر نشدند!

محمودزاده ادامه داد: این امر باعث شد ما مجبور شویم صورت جلسه گزارش تحقیق و تفحص از هلدینگ باختر را به صورت دست گردان بچرخانیم تا اعضای کمیته تحقیق و تفحص آن را امضا کنند. البته خوشبختانه ۸ نفر از ۱۵ نفر اعضای کمیته تفحص این صورت جلسه را امضا کردند که در مقابل ۷ نفر که امضا نکردند در اکثریت هستیم.

 ذی نفعان مانع می‌شوند

این عضو هیات رئیسه تحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر در پاسخ به اینکه به چه دلیل جلسه فوق در هر دو نوبت تشکیل نشد و اعضای کمیته برای تایید گزارش به جلسه نیامدند؟ بیان کرد: در هر دو مرتبه تنها من و آقای مجتبی توانگر در جلسه حاضر شدیم و کارشناسان تحقیق و تفحص گزارش را قرائت کردند. هیچ یک از اعضای دیگر این کمیته که بیشتر آنها از کمیسیون اقتصادی مجلس هستند در این دو جلسه حاضر نشدند. درست نمی دانم شاید ذی نفعان پتروشیمی باختر در بین اعضای کمیته نفوذ کرده بودند یا هر دلیلی که نمی دانم. اما آنها در این دو جلسه حاضر نشدند و من و آقای توانگر صورت جلسه را دست گردان برای امضا و مذاکره پیش اعضا بردیم که تنها ۸ نفر از ۱۵ نفر آن را امضا کردند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس در ادامه توضیحات خود تصریح کرد: در نهایت این صورت جلسه را تحویل آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دادیم. بنابراین بااستناد به این صورت جلسه که اکثریت اعضا آن را امضا کرده اند، باید گزارش نهایی تحقیق و تفحص را تهیه و به صحن علنی ارائه می دادند؛ اما ۶ ماه از این موضوع می گذرد و هنوز هیچ گزارشی از سوی کمیسیون اقتصادی تهیه نشده و به صحن علنی نیامده است!

بهانه‌های واهی برای نخواندن گزارش

او دلیل این تعلل را اینطور توصیف کرد: هر باربه بهانه های مختلفی مثل شرایط نامناسب کشور، اوضاع خاص اجتماعی و به مصلحت ندانستن قرائت این گزارش و … از ارائه گزارش تحقیق و تفحص از هلدینگ باختر به صحن علنی مجلس سرباز می زنند.

نایب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از هلدینگ باختر ادامه داد: البته مرتب پیگیر این موضوع هستیم. اما متاسفانه به بهانه هایی که گفته شد برخی مانع از تهیه گزارش نهایی در کمیسیون اقتصادی و قرائت در صحن علنی می شوند و اجازه نمی دهند این اتفاق بیفتد. انتظار ما این بود که این گزارش هرچه سریعتر به صحن علنی بیاید، اما متاسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده و من و آقای توانگر در این باره دست تنها مانده ایم.

پرونده تخلفات هلدینگ باختر در انتظار دستور قالیباف

محمودزاده در پاسخ به اینکه از طریق چه راهکار قانونی می توانید پیگیر موضوع شوید تا گزارش تحقیق به صحن بیاید و در نهایت پرونده برای بررسی به قوه قضاییه ارجاع شود؟ گفت: در این باره چندین مرتبه با آقای قالیباف صحبت کرده ایم، اگر رئیس مجلس دستور بدهند این موضوع زودتر انجام می شود و گزارش به صحن علنی می آید.

این نماینده ادوار هشتم، دهم و یازدهم مردم مهاباد در مجلس بیان کرد: با وجودی که شرایط کشور را می دانیم و مسائل را درک می کنیم، اما معتقدم اگر مردم ببینند مجلس از بعد نظارتی با کسانی که قانون را رعایت نکرده اند و به بیت المال آسیب زده اند برخورد می کند، خوشحال می شوند و اعتماد از دست رفته انها تا حدی بر می گردد.

مردم منتظر قرائت گزارش هستند

عضو هیات رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از هلدینگ باختر در پایان تاکید کرد: برخلاف نظر برخی که معتقدند اگر این گزارش قرائت شود در شرایط موجود می تواند منجر به تنش هایی در جامعه شود، اعتقاد دارم اینطور نیست؛ بلکه برعکس مردم خوشحال می شوند بعد از سال ها موضوعی مثل پالایشگاه باختر از بعد نظارتی مجلس، مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته و به تخلفات انجام شده در این باره رسیدگی می‌شود. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فرامرز بازغی شنبه , ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

اقای ربانی که جیره‌خوار ، برادران نجفی میباشد گروهی از مهندسین قدیمی پتروشیمی‌امام را دور خودش جمع کرده وبه تمام انکسانیکه حاضر نیستند گزارش تحقیق را در صحن مجلس قرائت کنند به اندازه کافی خورانده از جمله سنگ اندازان اقای حسین فیروزی ارانی جانباز ۴۵ درصدی که وقتی نزد بهترین متخصص گوش وحلق وبینی ترکیه رفتیم من مترجم بودم (البته ایشان مدیر فروش وصادرات بودند که انگلیسی بلد نیست) دکتر گفت گوش ایشان مادر زادی (گوش چپ) کر است وهیچ ربطی به موج انجار بمب جبهه ندارد منهم چیزی نگفتم من بازنشسته شدم ودر منزل استراحت میکنم ولی این جانباز قلابی با ۲۳ سال کار از شرکت نفت باز نشسته شده با دریافت حقوق کامل واستفاده از مزایای جانبازی در تمام طول زندگی بدون پرداخت حتی یک ریال مالیات ودریافت سایر مزایا وبعدش هم بعنوان مدیر بازرگانی هلدینگ به کار گرفته شد خودش از نظر دریافت رشوه واقعا پاکدست است تا زمانیکه با من کار میکرد میتوانم قسم یاد کنم که دیناری از کسی نگرفت ولی بعلت حفظ شغلش چشم خودش را میبست تا برادران نجفی وربانی هر کاری را که صلاح میدانستند انجام دهند چه درست چه خلاف قانون . پروژه بسیار بزرگ وگرارش شما را تایید میکنم که لوله باختر مجانی در اختیار این هلدینگ میباشد یعنی ضرر اصلی را بیت‌المال میکند . امیدوارم که حق به حقدار برسد ضمنا اقای فیروزی از طرف امریکا در لیست تحریمی‌ها قرار دارد که انهم خواست خودش است تا بزرگ جلوه کند ایشان حتی تبدیل فارنهایت به سانتیگراد را نمیداند البته مهندس پتروشیمی از دانشگاه نفت ابادان هم است !!!!