کد خبر : 6309
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402 - 14:07

بورس روی دور صعود؛

روند کاهشی سهام پتروشیمی اصفهان در بورس/پتروشیمی تخت جمشید به مجمع می‌رود

روند کاهشی سهام پتروشیمی اصفهان در بورس/پتروشیمی تخت جمشید به مجمع می‌رود
با تداوم روزهای سبز بورس تهران، بخش عمده نمادهای سه گروه پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز به حرکت خود روی مدار صعود ادامه دادند.

به گزارش انرژی پرس، روند صعودی بورس که حالا می‌توان گفت که به ثبات قابل قبولی رسیده است، در بازار امروز نیز ادامه داشت و اکثریت صنایع و نمادهای حاضر در بازار سرمایه، بازدهی مثبتی برای سهامداران خود رقم زدند. سهام‌ شرکت‌های پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و بخش عمده آنها در سمت مثبت بازار قرار گرفتند.

شاخص کل بورس در ادامه روند روزهای اخیر، ۴۴ هزار و ۲۹ واحد معادل ۲.۰۸ درصد به ارتفاع خود افزود و در سطح دو میلیون و ۱۶۵ هزار واحدی به استقبال معاملات روز آینده رفت. همچنین شاخص کل فرابورس نیز به حرکت خود در مدار صعودی ادامه داد و رشدی ۱.۳۶ درصدی را رقم زد.

جهش‌های پیاپی ارزش معاملات، در بازار امروز نیز ادامه پیدا کرد؛ طوری که ارزش معاملات خرد با جابجایی بیش از ۱۴.۳ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، از رقم هفت هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان عبور کرد. حقیقی‌ها نیز به ورود پول خود به بازار ادامه دادند تا خالص ورود پول در بازار امروز به حدود ۴۰۹ میلیارد تومان برسد.

پتروشیمی تخت جمشید به مجمع می‌رود

نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، روند رو به بالای روزهای اخیر خود را با قدرتی بیشتر ادامه دادند. به نحوی که ۲۴ نماد این گروه صعودی شدند و فقط پنج نماد با افت قیمت به کار خود در بورس امروز پایان دادند.

در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت به سه نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با ۴.۸۵ درصد، پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۴.۶درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۲۲ درصد رشد اختصاص داشت.

در طرف مقابل اما نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۴۴ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۳۲ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۰.۴۳ درصد افت، بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

تابلو معاملات پتروشیمی‌ها حاکی از آن است که امروز نماد تاپیکو در جذب پول حقیقی نیز از هم‌گروهی‌های خود پیشی گرفته و با ورود پول ۱۳.۲ میلیارد تومانی همراه شده است. این در حالیست که سهامداران حقیقی پتروشیمی نوری (نوری) با ۲.۲ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول را رقم زدند.

لازم به ذکر است که با اعلام ناظر بازار، سهام صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام، در معاملات فردا غایب خواهد بود.

آشتی حقیقی‌ها با «شپنا»

بیشتر بخوانید:  وضعیت سفید در بورس/ پتروپالایشی‌ها برای دومین روز متوالی صعودی شدند

معاملات امروز پالایشی‌ها نیز همسو با فضای کلی بازار در روزهای گذشته صعودی بود؛ به نحوی که ۱۲ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و تنها نماد تولید نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۳۳ درصد افت، متحمل کاهش قیمت پایانی شد.

در بین نمادهای صعودی نیز سهام پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۵.۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۴.۰۵ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۳.۰۲ درصد، بیشترین بازدهی مثبت در گروه پالایشی را به نام خود زدند.

به این ترتیب شاخص صنعت پالایشی در بازار امروز ۲.۶۴ درصد صعود کرد و ارزش معاملات در این گروه به بیش از ۱۱۲ میلیارد تومان رسید. سهامداران حقیقی نیز از معاملات صعودی گروه پالایشی استقبال کردند و به این ترتیب، خالص ورود پول این افراد در بازار امروز به ۴۹ میلیارد تومان رسید.

گفتنی است که نماد شپنا که در روزهای اخیر با موج خروج پول سهامداران حقیقی، مواجه شده بود، در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی در این گروه را تجربه کرد؛ به نحوی که بیش از ۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات این نماد شد.

شیمیایی‌ها در مسیر صعود

بخش عمده نمادهای شیمیایی نیز در بازار امروز به روند صعودی خود ادامه دادند و سبب شدند که شاخص این گروه رشدی ۲.۰۷ درصدی را به ثبت برساند. به علاوه، ارزش معاملات صنعت محصولات شیمیایی از ۴۷۲ میلیارد تومان عبور کرد و حقیقی‌ها ۳۶ میلیارد تومان پول تازه نفس به نمادهای این صنعت تزریق کردند.

بیشترین بازدهی مثبت به نماد مدیریت صنعت شوینده (شوینده) با رشد ۷.۴۷ درصدی قیمت رسید و نمادهای پاکسان (شپاکسا) با ۶.۹۳ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۵.۲ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

در طرف دیگر بازار اما نماد کف (شکف) قرار دارد که با افت ۰.۹۱ درصدی قیمت پایانی، بیشترین افت قیمت را به نام خود زد. نمادهای گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۰.۱۴ درصد و تولی‌پرس (شکام) با ۰.۱۲ درصد کاهش قیمت نیز باقی نمادهایی بودند که بیشترین بازدهی منفی را به ثبت رساندند.

بررسی معاملات شیمیایی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ورود پول حقیقی این صنعت در بازار امروز برای نماد شفارس و به مبلغ ۱۰.۳ میلیارد تومان بوده است. در طرف دیگر اما سهامداران حقیقی شرکت نیروکلر (شکلر) ۲.۲ میلیارد تومان پول از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.