کد خبر : 2281
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 15:36

سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

خودروسازی اصلاح نشود،ناگزیر به واردات بنزین هستیم/در مقایسه قیمت بنزین ایران و کشورهای همسایه، حقوق را در نظر نمی‌گیریم

خودروسازی اصلاح نشود،ناگزیر به واردات بنزین هستیم/در مقایسه قیمت بنزین ایران و کشورهای همسایه، حقوق را در نظر نمی‌گیریم
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر نیاز به رقابت‌پذیر کردن تولید خودرو در کشور و افزایش کیفیت آنها، هشدار داد که در صورت ادامه روند فعلی و عدم اصلاح کیفیت؛ ناگزیر از واردات فراورده های نفتی اعم از گاز طبیعی، بنزین، برق و ... هستیم. لذا باید در برنامه هفتم توسعه به این سمت حرکت کنیم.

انرژی پرس_رمضان‌علی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به اینکه طبق آمار، مصرف بنزین خودروهای داخلی ۳ برابر خودروهای خارجی است،‌ چرا به سمت اصلاح کیفیت خودروهای داخلی نمی رویم؟ به «انرژی پرس» گفت: دلیلش این است که در کشور ما تولید خودرو رقابتی نیست. ما باید رقابت‌پذیری را در کشور ایجاد کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر دو شرکت خودروساز در کشور خودرو تولید می‌کنند، سوال اینجا است چرا خودروهای ما صدی یازده تا چهارده لیتر بنزین مصرف می‌کنند؟ باید بررسی کرد که دلیل این امر چیست؟ بنابراین معتقدم باید رقابت‌پذیری را تقویت کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یکی از راهکارهای رقابت‌پذیر کردن تولید خودرو در کشور را واردات خودروهای خارجی دانست و افزود: واردات خودروهای خارجی خودش نوعی رقابت‌پذیری است. زمانی ما خودرو تولید می‌کردیم، کره جنوبی هم تولید می‌کرد؛ حالا ما کجاییم و کره جنوبی کجا!

نماینده مردم گرگان و آق قلا درمجلس ادامه داد: به اعتقاد من در صورتی که بازار خودرو رقابتی شود، اصلاح کیفیت هم صورت می‌گیرد. اگر بخش خصوصی را وارد کنیم که بتواند در شرایط رقابتی خودرو تولید کند و دولت را از چرخه تولید خودرو کنار بگذاریم، شرایط بهتر می‌شود.

سنگدوینی تاکید کرد: دولت باید از چرخه تولید خودرو کنار گذاشته شود و تنها به عنوان ناظر عمل کند. در این صورت کیفیت و کمیت و رضایتمندی مشتری می‌تواند به حل مسئله کمک کند. کشورهای دیگر این کار را انجام داده اند و موفق هم شده‌اند.

این عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به اینکه برنامه مجلس برای اینکه بتواند ناترازی ایجاد شده درخصوص بنزین را حل کند، چیست؟ اظهار کرد: از نظر من بالا بردن کیفیت و به‌روزرسانی  تولید خودرو و تجهیزات و ادواتی که برای مصرف انرژی داریم، باید دارای بازدهی بالا باشد. این بازدهی می‌تواند در صرفه جویی بنزین کمک کند.

سنگدوینی همچنین در پاسخ به اینکه چرا تنها گزینه دولت و خودروساز به جای بالا بردن کیفیت خودرو، گران کردن بنزین است؟ بیان کرد؟ چون هر چیزی غیر از این باشد به ضررشان است. هر چه ایران‌خودرو و سایپا تولید می کنند، مشتری دارد. وقتی مشتری دارند بنزین هم گران می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آمار روشنی از واردات بنزین نداریم/ دلیل تاخیر در ساخت پالایشگاه «شهید سلیمانی» برای مجلس مشخص نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: البته بنزین در کشور ما ارزان است، اما از طرفی دریافتی‌های مردم ما هم پایین است. آقایان مقایسه می‌کنند که قیمت بنزین مثلا در ترکیه و عراق فلان قیمت است و در ایران این رقم. اما در نظر نمی‌گیرند میزان حقوق و دریافتی مردم آن کشورها با نرخ بنزینی که ارائه می‌دهند برابری می‌کند.

نماینده مردم آق قلا و گرگان در مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه طبق آمار سالانه ۶ میلیارد دلار هزینه واردات بنزین است در حالی که واردات خودرو با سرانه مصرف پایین بنزین، ۲ میلیارد دلار است. وقتی می توانیم هزینه واردات بنزین را صرف ۳ ماه واردت و نوسازی خودرو کنیم، چرا در این راستا قدم بر نمی‌داریم؟ بیان کرد: به همین دلیل تاکید دارم باید فضا رقابتی شود. تا زمانی که بین تولید داخل و خارج رقابت نداشته باشیم، چیزی تغییر نمی‌کند.

سنگدوینی ادامه داد: اگر خودروی با کیفیت وارد کنیم، قطعا تولید کننده داخلی هم مجبور به تولید با کیفیت می‌شود؛ چرا که اگر کیفیت را بالا نبرد از خودروساز خارجی عقب می‌افتد.  اما چون خودروسازان داخلی با همین شرایط مشتری دارند و از طرفی انرژی ارزان است، این روند ادامه دارد.

او در پاسخ به اینکه چرا به سمت اصلاح کیفیت پیش نمی ‌ویم؟ بیان کرد: باید رویکردمان عوض شود و حواسمان را جمع کنیم؛ چرا که ناترازی ما به سمت منفی شدن است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر نتوانیم نیازمان را تامین کنیم و این روند اصلاح نشود، ناگزیر از واردات فراورده‌ها از جمله بنزین، گاز طبیعی و برق هستیم. لذا در برنامه هفتم توسعه باید به سمت اصلاح برویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.