کد خبر : 3823
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 12:57

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

خط قرمزی به‌نام افزایش قیمت بنزین/ دولت در رقابت با پالایشگاه‌های کوچک است

خط قرمزی به‌نام افزایش قیمت بنزین/ دولت در رقابت با پالایشگاه‌های کوچک است
مهراد عباد گفت: اجرای اشتباه افزایش قیمت بنزین در دولت پیشین آن را به خط قرمزی تبدیل کرد. استراتژی سوخت‌ باید به نحوی تدوین شود که منافع مردم و دولت در آن دیده شود و به اطلاع عموم نیز برسد.

به گزارش انرژی پرس، سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز ایران مهم‌ترین دغدغه دولت‌هاست. در این سال‌ها تفاهم‌نامه‌های بسیاری با شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران امضا شد که هیچ‌کدام به سرانجام نرسید. مهراد عباد، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در رابطه با مشکلات اساسی صنعت نفت به «انرژی پرس» گفت: اولین مشکل عمده‌ی این صنعت، عدم امکان فروش نفت به دلیل تحریم‌هاست. ما در چند سال اخیر نفت کمی فروختیم و از طرف دیگر به این دلیل که بودجه‌ی کشور به نفت وابسته است، مشکلات زیادی برای ما به همراه داشته از جمله کاهش ارزش پول ملی یا همان تورم به دلیل عدم امکان فروش نفت ایجاد شده است.

تکنولوژی نفتی نداریم

او با اشاره به مشکل بزرگ دیگری که در صنعت نفت وجود دارد اظهارکرد: ما در سالیان اخیر نتوانستیم دانش‌ها و فناوری‌های روز دنیا را وارد کنیم. زمانی که چاه‌های نفت و گاز قدیمی می‌شوند نیاز به تجهیزات جدید دارند تا بهره‌وری استخراج را از آن‌ها بالا ببریم؛ در حال حاضر به دلیل در اختیار نداشتن تکنولوژی‌های روز دنیا، راندمان چاه‌های نفت و گاز ما بسیار پایین است.

سرمایه‌گذاری جدی در صنعت نفت رخ نداده است

عباد درخصوص سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز بیان کرد: متأسفانه به دلیل تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ما بسیار کم صورت گرفته و سرمایه‌گذاری داخلی هم وضعیت خوبی ندارد؛ بخش خصوصی سرمایه‌گذاری بسیار کمی داشته و دولت هم سرمایه‌گذاری اصلی را حدود ۳۰ سال قبل انجام داد و امروز ما شاهد پروژه‌های نیمه‌کاره‌ی بسیاری هستیم و به همین دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری اساسی در این زمینه داریم. بسیاری از چاه‌های نفت و گاز ما مشترک هستند و باید به سرعت پالایشگاه‌هایی را راه‌اندازی و استخراج کنیم.

دولت رقیب پالایشگاه‌های کوچک

وی افزود: درصد بالایی از بخش پالایشی ایران دولتی است و مشکلی که شرکت‌های خصوصی کوچکتر دارند این است که رقیب اصلی‌شان دولت است و دولت هم اجازه نمی‌دهد که این‌ها مواد مختلف را پالایش کنند و مجوزهای سخت و محدودی دارند، به همین دلیل ما در صنایع پایین دستی شاهد بخش خصوصی هستیم. توانایی این وجود دارد که بخش خصوصی، به ویژه در بخش پالایش که باعث ارزش افزوده‌ی بیشتری می‌شود، رشد کند اما چون رقیبش دولت است، با مشکلات بسیاری درگیرند.

بیشتر بخوانید:  آقای نماینده مصرف سوخت خودروهای ایرانی ۳ برابر استاندارد جهانی است

خط قرمز افزایش قیمت بنزین

عباد درخصوص بحث بنزین به تصمیم دولت قبل اشاره کرد و گفت: روند تصمیم‌گیری و روند اجرای اشتباه برای افزایش قیمت بنزین در دولت قبل باعث نارضایتی همه شد و بعد از آن خط قرمزی برای افزایش قیمت بنزین به وجود آمد. کارشناسان در آن زمان هم اذعان داشتند که قیمت بنزین در ایران بسیار ارزان است و از طرفی، یارانه‌ی انرژی‌هایی که در ایران پرداخت می‌شود هدفمند نیست.

یارانه پنهان و کسری بودجه

او ادامه داد: سال‌های سال صحبت از هدفمندی یارانه‌ها شده اما متأسفانه هرگز هدفمندی واقعی صورت نگرفت و دولت سوبسیت زیادی را روی انواع و اقسام انرژی‌ها پرداخت می‌کند که کارایی لازم را ندارد و باعث کمبود بوجه‌ی دولت و نارضایتی مردم می‌شود. بهتر است که استراتژی سوخت‌های مورد نیاز مردم به نحوی تدوین شود که منافع کشور، منافع مردم و منافع دولت در آن دیده شود و این باید با اطلاع و اجماع نظر مردم و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی صورت بگیرد و با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم قیمت انرژی را واقعی کنیم.

آمار از قاچاق سوخت نداریم

عباد در رابطه با قاچاق سوخت بیان کرد: متأسفانه یکی از مشکلات ما، مشکلات آماری است که در ایران آمار درست و دقیقی از مسائل وجود ندارد. آمار قاچاق بنزین هم به همین شکل است و به طور دقیق بیرون نمی‌آید.

او درخصوص راهکارهای بهینه‌سازی مصرف بنزین گفت: واقعی‌سازی قیمت‌ها یکی از اصلی‌ترین راهکارهاست. ما متأسفانه اعتیاد به مصرف انرژی داریم و با یک فرهنگ‌سازی بلندمدت شاید بتوانیم تأثیرگذار باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.