کد خبر : 3981
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 14:12

خطر فرونشست زمین در کمین خط راه آهن استان سمنان

خطر فرونشست زمین در کمین خط راه آهن استان سمنان
استاندار سمنان در خصوص به خطر افتادن خط ریل راه آهن به دلیل فرونشست زمین در پی کم آبی و برداشت های بی رویه از چاه های آب در این استان هشدار داد.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان گفت: خط ریل راه‌آهن در برخی مناطق استان سمنان به علت فرونشست زمین در خطر است و تامین آب پایدار به منظور جلوگیری از پیشروی فرونشست و جابه‌جایی ریل و رفع دغدغه در این زمینه نیازمند عزم ملی است.

وی هشدار داد: فرونشست زمین مهمترین پیامد کم‌آبی محسوب می‌شود و تامین آب پایدار در این استان ضرورت مقابله با چالش فرونشست زمین است.

وی تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های آب و منابع زیرزمینی موجب فرونشست زمین و افزایش دغدغه‌مندی مسوولان استان است و تامین آب پایدار و کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی لازمه مقابله با این چالش محسوب می‌شود.

استاندار سمنان اضافه کرد: اجازه حفر چاه به منظور تامین آب بر اساس نظر تیم نظارتی و کارشناسی انجام می‌شود.

هاشمی بیان کرد: تامین آب پایدار تنها برای جمعیت ساکن و شهروندان استان سمنان مطرح نیست، بلکه این استان سالانه میزبان بیش از ۱۵ میلیون زائر عبوری است که به شرط رانندگی با سرعت مطمئن، دست کم هشت ساعت از سفر برای رسیدن به مشهد مقدس یا مسیر برگشت را در استان سمنان می‌گذرانند که نیازمند خدمات مختلف هستند.

استاندار سمنان پیشتر نیز گفته بود: در گذشته با حفر ۴۰ تا ۵۰ متر امکان رسیدن به آب وجود داشت، اما اکنون بعد از ۲۳۰ متر حفاری در سمنان آب موجود نیست و از طرف دیگر، ۴۰ سانتیمتر تا نیم متر فرونشست در جنوب سمنان مشاهده می‌شود.

گفتنی است، فرونشست زمین یک پدیده زیست محیطی، به ‌معنی نشست تدریجی و یا پایین رفتن ناگهانی سطح زمین به ‌دلیل کم شدن حجم آب در لایه‌های زیرین و در نتیجه پوک شدن خاک به واسطه استفاده بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی، نشات گرفته از نیاز روزافزون به منابع آبی و در نتیجه، از بین رفتن شناوری خاک و کم‌شدن تراکم مواد زیرسطحی، رخ می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.