کد خبر : 3260
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 15:07

شاخص کل توان صعود نداشت؛

بورس با افت سهام پتروشیمی‌ها به تعطیلات رفت

بورس با افت سهام پتروشیمی‌ها به تعطیلات رفت
با وجود اینکه بورس امروز کار خود را در سمت صعودی بازار آغاز کرد، اما افزایش عرضه‌ها در ادامه معاملات سبب شد که شاخص کل با افت ناچیز به کار خود پایان دهد.

به گزارش  خبرنگار انرژی پرس، بازار سهام که در روز گذشته به لطف شایعات و زمزمه‌های پیرامون بازار به روند نزولی خود پایان داد و رشدی اندک را تجربه کرد، در ابتدای معاملات امروز نیز به صعود خود ادامه داد. اما افزایش فشار فروش در طول زمان بازار سبب شد که شاخص رفته رفته از ارتفاع خود بکاهد و آخرین روز معاملاتی هفته را نیز در مدار نزولی به پایان برساند.

افت بورس امروز بسیار اندک بود و شاخص کل تنها ۳۱۰ واحد معادل ۰.۰۱ درصد از ارتفاع خود را کاهش داد. با این حال این افت در شاخص کل هم‌وزن کمی شدیدتر شد و این شاخص کاهشی ۰.۰۸ درصدی را رقم زد.

امروز در تالار شیشه‌ای ارزش معاملات خرد بار دیگر کاهش یافت و تنها سه هزار و ۳۶۹ میلیارد تومان سهام و حق تقدم بین سهامداران رد و بدل شد. سهامداران حقیقی نیز بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان پول از چرخه معاملات خارج کردند.

عقب‌نشینی نمادهای پتروشیمی

نمادهای پتروشیمی در بازار امروز عقب‌نشینی کردند و تعداد نمادهای صعودی این گروه در بازار امروز نسبت به روز قبل کاهش یافت. در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، هفت نماد بازدهی مثبت داشتند، ۲۴ نماد شاهد کاهش قیمت بودند و یک نماد نیز روی صفر تابلو معالمه شد.

تابلو معاملات نشان می‌دهد که نماد پتروشیمی گلستان همچنان در بازار سهام می‌تازد. طوری که امروز شستان ۲.۹۱ درصد رشد کرد و پیشتاز گروه خود بود. دو نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۸۴ درصد و پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۰.۱۸ درصد نیز در رده‌های بعدی بیشترین رشد قیمت قرار گرفتند.

در طرف دیگر بازار نیز بیشترین کاهش قیمت مربوط به نمادهای پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۱.۸ درصد، پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۱.۵ درصد و پتروشیمی ارومیه با ۱.۲ درصد افت بود.

گفتنی است که در بازار امروز، سهامداران حقیقی بیش از ۳.۳ میلیارد تومان پول از سهام شرکت پتروشیمی پردیس خارج کردند و شبصیر شاهد بیشترین خروج پول در میان هم‌گروهی‌های خود بود.

پیشتازی نفت بهران با استقبال گرم حقیقی‌ها

با وجود افت شاخص کل، وضعیت نمادهای پالایشی در بازار امروز نسبت به روز گذشته بهبود یافت. به نحوی که شاخص گروه فرآورده‌های نفتی رشدی ۱.۰۳ درصدی را شاهد بود. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت ۱۸۱.۵ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای پالایشی معادل حدود هشت میلیارد تومان رقم خورد.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی ارومیه برنده مناقصه سولفات پتاسیم گرانوله شد

در معاملات امروز پالایشی‌ها، ۹ نماد افزایش قیمت داشتند، سه نماد منفی خوردند و یک نماد نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت برای سهام شرکت‌های نفت بهران (شبهرن) با ۳.۶۱ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۸۵ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۶۵ درصد بود. از سوی دیگر اما سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۷۴ درصد، نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۳۸ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۳۴ درصد افت، سه نماد سرخپوش پالایشی بودند.

بررسی تابلو معاملات پالایشی‌ها حاکی از آن است که شبهرن علاوه بر پیشتازی در رشد قیمت، در جذب پول حقیقی نیز برتری داشت و حقیقی‌ها ۶.۷ میلیارد تومان وارد این نماد کردند. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول حقیقی با مبلغ ۱۰ میلیارد تومانی مربوط به سهام پالایش نفت بندرعباس با نماد (شبندر) بود.

کدام نمادهای شیمیایی بیشترین بازدهی مثبت را داشتند؟

نمادهای شیمیایی در بورس امروز همسو با کلیت بازار حرکت کردند و در نهایت، شاخص این گروه افتی ۰.۱۷ درصدی را ثبت کرد. ارزش معاملات این صنعت در بازار امروز به حدود ۳۴۴ میلیارد تومان رسید و معاملات بین اشخاص حقیقی و حقوقی نیز تقریبا متعادل بود؛ طوری که خالص ورود پول حقیقی به این صنعت تنها ۳۸۲ میلیون تومان بود.

در بورس امروز ۲۲ نماد شیمیایی رشد قیمت داشتند و سهامداران ۳۹ نماد نیز کاهش ارزش سهام خود را شاهد بودند.

بیشترین بازدهی مثبت گروه شیمیایی در بازار امروز به سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، مدیریت صنعت شوینده (شوینده) و توکا رنگ فولاد سپاهان تعلق یافت که به ترتیب، ۶.۳۶ درصد، ۶.۲۱ درصد و ۵.۷۱ درصد رشد قیمت را رقم زدند.

در طرف دیگر اما بیشترین افت قیمت در نمادهای دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۱.۹ درصد، کف (شکف) با ۱.۳۲ درصد و کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) با ۱.۳۲ درصد رخ داد.

لازم به ذکر است که در صنعت شیمیایی‌ها، بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شرکت معدنی املاح ایران با نماد شاملا رسید. طوری که این نماد در بازار امروز، میزبان هشت میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.