کد خبر : 2638
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 17:23

روند رو به بالای شاخص کل ادامه یافت؛

خروج پول حقیقی‌های بورس از پرچمداران پالایشی

خروج پول حقیقی‌های بورس از پرچمداران پالایشی
با وجود اینکه بورس تهران امروز نیز به روند صعودی خود ادامه داد، اما بررسی بازار حاکی از آن است که خیلی هم نمی‌توان به تداوم این روند امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس،  بورس امروز موفق شد که چهارمین روز معاملاتی هفته اول شهریور را نیز در مدار صعود به پایان برساند و شاخص کل با رشد ۰.۵۲ درصدی، به ارتفاع دو میلیون و ۹۵ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز در بازار امروز صعودی بود و ۰.۲۷ درصد افزایش یافت.

با وجود اینکه شاخص‌های اصلی بورس از حال خوب بازار حکایت دارند، اما بررسی روند معاملات امروز می‌تواند تا حدودی نگران‌کننده باشد. چرا که شاخص‌ها نشان می‌دهند که فشار فروش در نیمه دوم بازار افزایش یافته و میزان رشد بورس را کاهش داده است.

از طرف دیگر، ارزش معاملات خرد نیز برای دومین روز متوالی کاهشی شد و پنج هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان رسید. سهامداران حقیقی نیز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

در این میان، برخی از اهالی بازار معتقدند که صعود بازار در هفته جاری، بیش از آنکه ناشی از ارزنده بودن سهام باشد، دلایل سیاسی دارد و رشدی دستوری، به دلیل هم‌زمانی با هفته دولت است.

«تاپیکو» به معاملات بازگشت

بررسی بازار امروز نشان می‌دهد با وجود اینکه همچنان بخش عمده نمادهای گروه پتروشیمی در روندی صعودی قرار دارند، تعداد نمادهای منفی در بورس امروز افزایش یافته است. طوری که در پایان معاملات، ۱۸ نماد طعم صعود را چشیدند و ۱۲ نماد منفی خوردند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پتروشیمی خارک (شخارک) با ۶.۹۵ درصد، پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۵.۰۴ درصد و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۴.۲۳ درصد شاهد بیشترین رشد قیمت بودند. در سوی دیگر اما بیشترین افت قیمت برای سهام تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد شبصیر بود که ۳.۳۴ درصد افت قیمت را ثبت کرد. نمادهای صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۲.۰۲ درصد و پتروشیمی دهدشت با ۱.۱۸ درصد کاهش قیمت پایانی نیز در رده‌های بعد جای گرفتند.

گفتنی است که نماد شخارک که بیشترین رشد قیمت امروز در گروه محصولات شیمیایی را به خود اختصاص داد، شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۱۵.۶ میلیارد تومان نیز بود. از سوی دیگر، ۱۶.۵ میلیارد تومان نیز توسط اشخاص حقیقی از سهام پتروشیمی پردیس (شپدیس) خارج شد.

معاملات امروز پتروشیمی‌ها شاهد سه بازگشایی بود؛ سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به معاملات بازگشت و ۳.۳۱ درصد رشد کرد، پتروشیمی آبادان (شپترو) پس از افشای اطلاعات گروه «الف»، با سه درصد رشد قیمت پایانی به معاملات بازگشت و پتروشیمی گلستان نیز پس از انتقال به تابلو بازار پایه زرد فرابورس، در سقف قیمتی خود بازگشایی شد.

بیشتر بخوانید:  دعوت هلدینگ خلیج‌فارس از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه راه‌حل‌های نوین در تصفیه آب و پساب

از سوی دیگر اما سهام شرکت پتروشیمی فارابی (شفارا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف» با دستور ناظر بازار متوقف شد و حدود یک ساعت پایانی بازار را از دست داد.

خروج ۳۳ میلیارد پول حقیقی از «شپنا» و «شبندر»

در صنعت فرآورده‌های نفتی نیز بازار کمی متعادل‌تر بود؛ پس از رشد قیمت ۹ نماد و افت دو نماد، شاخص این صنعت با افزایش ۰.۳ درصدی مواحه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت ۲۲۲ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از آن به ۵۰ میلیارد تومان رسید.

نمادهای نفت سپاهان (شسپا) با ۴.۲۴ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۳.۳۶ درصد و پالایش نفت شیراز (شراز) با ۱.۲ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و بیشترین افت قیمت نیز به سهام دو شرکت تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۶۸ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۴۶ درصد افت قیمت نیز، تنها نمادهای سرخ‌پوش پالایشی در بازار امروز بودند.

نماد شزنگ در حالی بیشترین افت قیمت را ثبت کرد که امروز پس از انتقال به بازار پایه نارنجی فرابورس بازگشایی شده بود اما سهامداران، با صف فروش به استقبال آن رفتند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۱۷ میلیارد تومانی به سهام پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا رسید. سهامداران حقیقی شبندر نیز ۱۶ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

افزایش نمادهای منفی در صنعت شیمیایی

در معاملات امروز صنعت محصولات شیمیایی، حدود ۶۶۰ میلیون برگه سهم جابجا شد و ارزش معاملات این صنعت به ۱۶۰ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها نیز ۱۲.۵ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند. به این ترتیب، در پایان زمان بازار، شاخص این گروه با افزایشی ۱.۱۶ درصدی مواجه شد.

صنعت شیمیایی در روزهای گذشته صعودی قدرتمند داشت اما معاملات این صنعت در روز جاری متعادل‌تر بود. به طوری که ۳۴ نماد این صنعت در طرف مثبت بازار ایستادند و ۲۸ نماد بازدهی منفی داشتند.

سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) و گلتاش (شگل) با رشد به ترتیب ۵.۸۹ درصد، ۵.۶۲ درصد و ۴.۸۳ درصدی شاهد بیشترین بازدهی مثبت بودند و در طرف دیگر، سهام شرکت‌های نیروکلر (شکلر) با چهار درصد، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۲۶ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۲۴ درص افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.