کد خبر : 3770
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 - 15:34

تنها ۹ نماد شیمیایی و پالایشی بورس صعودی شدند!

تنها ۹ نماد شیمیایی و پالایشی بورس صعودی شدند!

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام معاملات دومین هفته مهر ماه را با تداوم روند نزولی خود آغاز کرد؛ طوری که امروز شاخص کل بورس کاهشی ۱۳ هزار و ۳۹۹ واحدی معادل ۰.۶۴ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار در پایان نخستین روز معاملاتی هفته رقم دو میلیون و ۸۴ هزار

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام معاملات دومین هفته مهر ماه را با تداوم روند نزولی خود آغاز کرد؛ طوری که امروز شاخص کل بورس کاهشی ۱۳ هزار و ۳۹۹ واحدی معادل ۰.۶۴ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار در پایان نخستین روز معاملاتی هفته رقم دو میلیون و ۸۴ هزار واحد را به ثبت رساند.

به علاوه، شاخص کل هم‌وزن نیز با افتی ۰.۴۶ درصدی همسو با شاخص کل حرکت کرد. همچنین در بازار امروز بیش از ۹.۲ میلیون برگه سهم جابجا شد و ارزش معاملات خرد به چهار هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان رسید. به علاوه، سهامداران حقیقی نیز حدود ۲۸۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

به نظر می‌رسد که این روزها نرخ دلار مهم‌ترین محرک بازار سرمایه است و از آنجا که همچنان سیگنال‌های کاهشی از معاملات میدان فردوسی به معاملات بازار سهام مخابره می‌شود، بورس روند نزولی خود را ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که افزایش ۰.۱۱ واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی و رکوردشکنی این نرخ با ثبت رقم ۲۳.۸ درصدی نیز یکی دیگر از عوامل افت قابل توجه بورس امروز به شمار می‌رود.

کدام نمادهای پتروشیمی صعودی بودند؟

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که در بازار امروز تنها چهار نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۷ نماد با افت قیمت پایانی مواجه شدند. در این میان، نماد پتروشیمی گلستان (شستان) بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به معاملات خود پایان داد.

نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۳۳ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با دو درصد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۰.۴۳ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۱۲ درصد، چهار نماد صعودی بازار امروز گروه خود بودند.

در میان نمادهای نزولی نیز پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی ارومیه (شاروم) نیز با افت قیمت به ترتیب ۲.۸۹ درصد، ۲.۴۲ درصد و ۲.۲ درصدی مواجه شدند و بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، نماد شرکت پتروشیمی بوعلی سینا بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بود و بیش از ۹.۶ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد بوعلی خارج شد.

نفت پاسارگاد؛ تنها پالایشی صعودی بازار امروز

روند نزولی نمادهای پالایشی در معاملات اولین روز هفته جدید نیز ادامه یافت و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، افتی ۱.۲ درصدی را در بازار امروز تجربه کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری حدود ۱۳۷ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  بازگشت روزهای سرخ بورس/ فقط پنج نماد شیمیایی و پتروشیمی مثبت خوردند!

در بازار امروز تنها یک نماد پالایشی شاهد افزایش قیمت بود و ۱۲ نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. نفت پاسارگاد با رشد ۰.۱۵ درصدی، تنها سبزپوش گروه خود بود و نمادهای پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۸۲ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۵ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۳ درصد، بیشترین کاهش قیمت در گروه پالایشی را به ثبت رساندند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان بار دیگر ادامه یافت و حقیقی‌ها ۱۶.۸ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند که بیشترین رقم در گروه پالایشی بود. به علاوه، نمادهای شبندر و شتران نیز با خروج پول به ترتیب ۱۴.۴ میلیارد تومان و هشت میلیارد تومانی مواجه شدند.

افت شیمیایی‌ها همسو با کلیت بازار

نمادهای گروه شیمیایی نیز در بازار امروز وضعیت قابل قبولی نداشتند و شاخص این گروه افتی ۰.۱۵ درصدی را شاهد بود. همچنین از میان ۶۴ نماد این گروه که در بازار امروز معامله شدند، تنها هشت نماد در رنج مثبت قرار گرفتند و سهامداران باقی نمادها، شاهد افت ارزش دارایی خود بودند.

در بازار امروز ۲۵۸ میلیارد تومان سهام نمادهای شیمیایی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این گروه از ۴۰ میلیارد تومان عبور کرد. بیشترین خروج پول این گروه نیز در نماد شرکت گروه صنعتی پاکشو رخ داد و سهامداران حقیقی پاکشو حدود ۲.۴ میلیارد تومان پول خود را از این نماد خارج کردند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، پلی اکریل ایران (شپلی) و صنعتی دوده فام (شصدف) و با رشد به ترتیب، ۲.۶۹ درصد، ۱.۴۱ درصد و ۰.۴۲ درصدی، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

از سویی دیگر نیز نمادهای گلتاش (شگل) با ۴.۷۹ درصد، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۴.۳۱ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۴۲ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.