کد خبر : 5557
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 - 14:16

شاخص‌های بورسی در مدار نزولی؛

بازگشت روزهای سرخ بورس/ فقط پنج نماد شیمیایی و پتروشیمی مثبت خوردند!

بازگشت روزهای سرخ بورس/ فقط پنج نماد شیمیایی و پتروشیمی مثبت خوردند!
بورس امروز با افت شاخص‌های اصلی بازار سهام به پایان رسید و بخش عمده نمادهای سه گروه پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز معاملات ناامیدکننده‌ای برای سهامداران رقم زدند.

به گزارش انرژی پرس، شاخص کل بورس تهران در حالی که روز گذشته را با در مدار صعودی به پایان رسانده بود، در بازار امروز بار دیگر به روند نزولی خود بازگشت و این بار شاخص کل هم‌وزن را نیز با خود همراه کرد. وضعیت در صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز به مراتب وخیم‌تر از روز گذشته بود و در مجموع این سه صنعت تنها پنج نماد توانستند طعم صعود را بچشند.

شاخص کل بورس در طی معاملات روز جاری ۹ هزار و ۷۸۴ واحد افت کرد و با این کاهش ۰.۴۸ درصدی در پله دو میلیون و ۴۶ هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن که از ابتدای هفته در روند صعودی قرار گرفته بود نیز در بازار امروز کاهشی شد و افتی ۰.۴۷ درصدی را رقم زد.

با کاهش حجم معاملات سهام و حق تقدم به ۶.۷ میلیارد برگه سهم، ارزش معاملات خرد نیز در سطح دلسردکننده سه هزار و ۵۷۶ میلیارد تومانی ثابت باقی ماند. همچنین سهامداران حقیقی نیز به سهام خود چوب حراج زدند و خالص خروج پول حقیقی در بازار امروز به ۳۱۰ میلیارد تومان رسید.

بازگشت غایبان به معاملات پتروشیمی‌ها

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که در بازار امروز تنها سه نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۷ نماد با افت قیمت پایانی مواجه شدند. در این میان، نماد پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به معاملات خود پایان داد.

نمادهای پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۰۱ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۰.۰۷ درصد و پتروشیمی مارون (مارون) با ۰.۰۶ درصد، سه نماد صعودی بازار امروز گروه خود بودند و در بین نمادهای نزولی نیز پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی گلستان (شستان) و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) نیز با افت قیمت به ترتیب ۳.۲۵ درصد، ۲.۶۲ درصد و ۱.۹۵ درصدی مواجه شدند و بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

به علاوه، نماد شرکت پتروشیمی بوعلی سینا باز هم بیشترین خروج پول حقیقی در صنعت پتروشیمی را به نام خود زد و حقیقی‌ها ۷.۷ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. 

به علاوه، در بازار امروز ۶ نماد از هفت نماد گروه پتروشیمی که روز گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف» متوقف شده بودند، بازگشایی شدند. به این ترتیب سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، خراسان (خراسان)، فن آوران (شفن)، شیراز (شیراز)، کرمانشاه (کرماشا) و پردیس (شپدیس) به چرخه معاملات بازگشتند.

بیشتر بخوانید:  صعود سوت و کور بورس/ روند مثبت پتروپالایشی‌ها ادامه دارد

سقوط دسته‌جمعی سهام پالایشی

معاملات امروز بازار سهام در نمادهای پالایشی به طوری به پایان رسید که حتی یک نماد این صنعت نیز نتوانست بازدهی مثبت داشته باشد و ۱۰ نماد این گروه افت قیمت داشتند. سه نماد نفت بهران (شبهرن)، نفت پارس (شنفت) و پالایش نفت لاوان (شاوان) نیز در بازار امروز تغییر قیمتی نداشتند.

از سوی دیگر اما سهامداران نماد پالایش نفت تهران (شاوان) با ۱.۲۹ درصد، شرکت‌ نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۱۶ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۰۷ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار امروز ۰.۸۵ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش کمتر از ۸۰ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی بیش از ۲۶ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند؛ بیشترین خروج پول اما این بار دیگر مربوط سهام پالایش نفت تهران بود و خالص خروج پول حقیقی از شتران در بازار امروز، ۹.۳ میلیارد تومان رقم خورد. سهامداران حقیقی به طور خالص ۷.۷ میلیارد تومان نیز از سهام شپنا خارج کردند.

فقط دو نماد شیمیایی مثبت خوردند

نمادهای گروه شیمیایی نیز در بازار امروز ریزشی قابل توجه را تجربه کردند و شاخص این گروه افتی ۰.۴ درصدی را به ثبت رساند. همچنین از میان ۶۰ نماد این گروه که در بازار امروز معامله شدند، بدون در نظر گرفتن نمادهای پتروشیمی تنها دو نماد تولید سموم علف کش (شسم) با رشد ۰.۷۷ درصدی و نیروکلر (شکلر) با .۰۲۱ درصد افزایش قیمت، در رنج مثبت قرار گرفتند و باقی نمادها منفی خوردند. 

در میان نمادهای نزولی نیز سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۳.۹۷ درصد، توکا رنگ فولاد اصفهان (شتوکا) با ۳.۷۵ درصد و صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۳.۴۹ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

در بازار امروز فقط ۱۸۷ میلیارد تومان سهام نمادهای شیمیایی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این گروه به حدود ۵۰ میلیارد تومان رسید. با این وجود بیشترین ورود پول به گروه شیمیایی همچون روز گذشته در سهام معدنی املاح ایران رخ داد و سهامداران حقیقی نماد شاملا حدود ۱.۳ میلیارد تومان پول وارد این نماد کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.