کد خبر : 4866
تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 16:30

ترکش‌های جنگ غزه در بورس تهران/ تنها یک نماد پتروپالایشی جان سالم به در برد!

ترکش‌های جنگ غزه در بورس تهران/ تنها یک نماد پتروپالایشی جان سالم به در برد!
با تشدید درگیری‌ها بین حماس و رژیم صهیونیستی و افزایش ترس در بازار سهام، شاخص کل ریزش شدیدی داشت و اکثر قریب به اتفاق نمادهای پتروپالایشی شاهد افت قیمت بودند.

به گزارش انرژی پرس، اولین روز هفته برای بورس تهران با سقوط سنگین بازار سهام همراه بود. افزایش تنش‌ها در غزه سبب شد که بسیاری از معامله‌گران با توجه به ذات ترسوی بازار سرمایه در طرف عرضه سهام قرار گیرند و یکی از سنگین‌ترین افت‌های بورس را رقم بزنند. طوری که شاخص کل در بازار امروز ریزشی ۵۰ هزار و ۸۵۶ واحدی، معادل ۲.۵۴ درصد را تجربه کرد و با از دست دادن ابرکانال دو میلیونی، در سطح یک میلیون و ۹۵۱ هزار واحدی ایستاد. وضعیت در شاخص کل هم‌وزن اما نگران‌کننده‌تر از این هم بود و این شاخص با افت ۳.۴۸ درصدی مواجه شد.

اگر ریزبینانه‌تر به تابلو معاملات نگاه کنیم نیز خواهیم دید که امروز ۹۵ درصد از کل نمادهای بازار منفی خورده‌اند و از این میان، ۲۲۶ نماد افتی بیشتر از پنج درصد ثبت کرده‌اند. این درحالی است که در کل بازار، تنها یک نماد رشد قیمتی بیش از یک درصد را رقم زده است.

در پایان بازار امروز، ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام به چهار هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان افزایش یافت اما به نظر می‌رسد که این افزایش به دلیل تلاش سهامداران برای خروج از بازار بوده است؛ چرا که خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز به بیش از هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان رسید.

معاملات پتروشیمی نوری بار دیگر متوقف شد

در بورس امروز، وضعیت معاملات در صنعت پتروشیمی نیز قرمز بود؛ و این صنعت نیز بدون هیچ نماد صعودی به پایان بازار امروز رسید.

در میان نمادهای نزولی گروه پتروشیمی نیز سه نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) با ۵.۹۲ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۵.۳۸ درصد و پتروشیمی فن آوران (شفن)  با ۵.۰۳ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را تجربه کردند.

بررسی عملکرد معامله‌گران در معاملات امروز پتروشیمی‌ها نیز نشان می‌دهد که در این گروه، نماد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با مبلغ حدود ۱۱.۹ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بوده است.

گفتنی است که در معاملات امروز نماد پتروشیمی نوری (نوری) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف»، بار دیگر با دستور ناظر بازار متوقف شد.

سقوط دسته‌جمعی پالایشی‌ها

صنعت فرآورده‌های نفتی در بورس امروز وضعیتی نگران‌کننده داشت و همه نمادهای این صنعت، بار دیگر در سمت منفی بازار به کار خود پایان دادند. به این ترتیب و با معامله شدن ۱۹۳ میلیارد تومان از نمادهای پالایشی در بازار امروز، شاخص این گروه با افتی ۳.۶۵ درصدی مواجه شد. خالص خروج پول حقیقی از این صنعت نیز به حدود ۱۰۴ میلیارد تومان رسید.

بیشتر بخوانید:  گام بلند پالایشی‌ها در بورس امروز با موتور نفتی

در بازار امروز، نمادهای سرمایه‌گذاری صنعت (ونفت)، نفت بهران (شبهرن) و پالایش نفت لاون (شاوان) بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند و به ترتیب، افت ۵.۱۲ درصد، ۵.۰۲ درصد و ۴.۳۹ درصدی قیمت پایانی را رقم زدند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه معاملات امروز پالایشی‌ها، خروج پول سنگین سهامداران حقیقی‌ از نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) بود. به طوری که امروز حدود ۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شد. خروج پول از نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) نیز به ترتیب به ۲۲.۸ میلیارد تومان و ۲۲.۴ میلیارد تومان رسید.

«شسم»؛ تنها سبزپوش گروه شیمیایی

نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز وضعیتی متفاوت با دیگر صنایع بررسی شده نداشتند و شاخص این گروه نیز با کاهش ۱.۹۶ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی از ۳۲۳ میلیارد تومان گذر کرد و ۱۰۶ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شد.

از میان کل نمادهای این گروه تنها سهام شرکت تولید سموم علف کش (شسم) با رشد ۰.۶۲ درصدی شاهد افزایش قیمت پایانی بود و ۵۸ نماد شیمیایی با افت قیمت کار خود را در بازار امروز به پایان بردند.

در طرف دیگر بازار اما بیشترین کاهش قیمت در معاملات شیمیایی‌های بازار امروز به سهام سه شرکت صنایع بهداشتی ساینا، گلتاش و توکا رنگ فولاد سپاهان رسید؛ جایی که ساینا ۶.۸ درصد، شگل ۶.۵۵ درصد و شتوکا ۶.۳۴ درصد افت قیمت پایانی را شاهد بودند.

همچنین بیشترین خروج پول از گروه شیمیایی نیز به سهام ملی شیمی کشاورز (شملی) با مبلغ ۷.۸ میلیارد تومانی اختصاص یافت.

از دیگر نکات قابل توجه معاملات امروز شیمیایی‌ها بازگشایی دو نماد دوده صنعتی پارس (شدوص) و شیمیایی رنگین (شرنگی) با دستور ناظر بازار بود که معاملات آن‌ها در روزهای گذشته به دلیل افشای اطلاعات گروه «الف» متوقف شده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.