کد خبر : 4781
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آبان 1402 - 13:43

تخفیف چشمگیر ایران به چین در فروش نفت

تخفیف چشمگیر ایران به چین در فروش نفت
رویترز در گزارشی اعلام کرد که ایران طی 9 ماه اخیر معادل 4.2 میلیارد دلار تخفیف نفتی به چین ارائه داده است.

به گزارش انرژی پرس، در حالی که دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن خود مدام در حال تأکید بر رکوردشکنی فروش نفت ایران است، حال رویترز در گزارشی از تخفیف ویژه ایران به چین خبر داد. چنانکه طی ۹ ماه اخیر میزان تخفیف ایران به چین، بزرگ‌ترین خریدار نفتی خود، به ۴.۲ میلیارد دلار رسید.

این رقم فقط کمی پایین‌تر از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهایی نظیر کره جنوبی، قطر یا عراق به حساب می‌آید که دولت بارها با آن سعی در کشیدن ترمز بازار ارز داشته است. در مقایسه‌ای دیگر، این رقم حدود سه برابر میزان صادرات ایران به هند طی ۹ ماه تخمین زده می‌شود.

افزایش فروش نفت به بهای حراج منابع ملی

بر اساس آماری که شرکت‌های رصد محموله‌های نفتی در مورد تولید و صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا ارائه کردند تهران توانسته صاردات نفت خود را افزایش دهد؛ اما به نظر می‌رسد این افزایش فروش نفت به بهای حراج منابع ملی رقم خورده است.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی‌های شیراز و آبادان بیشترین افت قیمت در گروه پتروشیمی را رقم زدند

برخی از شرکت‌های ردیابی صادرات نفت خام ایران در ماه آگوست را بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. دولت و به‌ویژه وزارت نفت در حالی روی آمار منابع خارجی مانور می‌دهند که اصولاً آن‌ها را پیش از این منابعی ضد ایرانی قلمداد می‌کردند. اما اکنون همان منابع، از تخفیف باورنکردنی ایران به چین خبر داده‌اند.

از سوی دیگر، در حالی اکنون از فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت به‌عنوان دستاورد یاد می‌شود که حتی به فرض صحت آن، این رقم ۱.۳ میلیون بشکه کمتر از صادرات نفت ایران در زمان اجرای برجام است. بدین ترتیب مشخص نیست چرا دولتی که مدام بر افزایش فروش نفت ایران تأکید دارد، چرا تلاشی برای احیای برجام نشان نمی‌دهد و حتی نسبت به آن تا حدودی بی‌رغبت است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.