کد خبر : 9079
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 15:00

شاخص‌های بورس صعودی شدند؛

تاپیکو؛ ترمز صعود بورس را کشید/ پتروشیمی آبادان بیشترین رشد قیمت گروه خود را ثبت کرد

تاپیکو؛ ترمز صعود بورس را کشید/ پتروشیمی آبادان بیشترین رشد قیمت گروه خود را ثبت کرد
در روزی که شاخص‌ کل و هم‌وزن بار دیگر سبزپوش شدند، نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، بیشترین تاثیر منفی بر صعود شاخص‌ها را ثبت کرد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بازار سهام پس از افت قابل توجه در هفته گذشته، سومین هفته بهمن ماه را صعودی آغاز کرد و شاخص‌های اصلی بازار در مسیر رو به بالا قرار گرفتند. در این میان، نمادهای پتروپالایشی بورس نیز در مقایسه با روزهای معاملاتی قبل، بهبودی محسوس را تجربه کردند.

نماگر اصلی بازار سرمایه در روز جاری رشدی سه هزار و ۸۱۲ واحدی معادل ۰.۱۸ درصد را بجا گذاشت و معاملات امروز را در سطح دو میلیون و ۱۱۱ هزار واحد به پایان برد. همچنین تداوم اقبال سهامداران به نمادهای کوچک‌تر بازار سبب شد که رشد شاخص کل هم‌وزن تداوم شدیدتر از شاخص کل باشد و این شاخص رشدی ۰.۶۷ درصدی را شاهد باشد.

ارزش معاملات خرد اما تغییر چندانی نسبت به روزهای قبل نداشت و رقم سه هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان را به ثبت رساند. از سوی دیگر اما سهامداران حقیقی بازار بیش از ۸۳ میلیارد تومان در معاملات امروز تزریق کردند.

پیشتازی پتروشیمی آبادان در بین هم‌گروهی‌ها

در معاملات چهاردهمین روز از بهمن ماه، اغلب نمادهای پتروشیمی در سمت سبزپوش بازار قرار گرفتند. به نحوی که از میان ۳۲ نماد معامله شده این گروه در بازار امروز، ۱۷ نماد افزایش قیمت داشتند، یک نماد روی صفر تابلو معامله شدند و ۱۴ نماد نیز منفی خوردند.

در میان نمادهای صعودی، سه نماد پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۷۸ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۷۷ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۵۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

از سوی دیگر نیز نمادهای سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۴.۴ درصد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۰.۶۹ درصد و پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۰.۶۲ درصد شاهد بیشترین افت قیمت بودند. همچنین نماد تاپیکو با تاثیر منفی دو هزار و ۱۰۳ واحدی، اصلی‌ترین ترمز رشد بازار امروز بود.

به علاوه، سهام شرکت پتروشیمی نوری، در بازار امروز نیز شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در این صنعت بود و سهامداران حقیقی بیش از ۱۳ میلیارد تومان از معاملات نماد نوری خارج کردند.

معاملات بی‌جان در گروه پالایشی

نمادهای پالایشی پس از روند نوسانی که در هفته گذشته تجربه کردند، امروز معاملات متعادلی را رقم زدند؛ ‌طوری که پنج نماد صنعت فرآورده‌های نفتی با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند و پنج نماد شاهد افت قیمت بودند. به این ترتیب شاخص گروه پالایشی در بازار امروز ۰.۱۷ درصد رشد کرد.

بیشتر بخوانید:  پالایشی‌های بورس جانی برای صعود نداشتند/ پتروشیمی ارومیه به مجمع می‌رود

ارزش معاملات صنعت فرآورده‌های نفتی اما بار دیگر کاهش یافت و تنها معادل ۴۳.۷ میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی نیز کمتر از یک میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

بیشترین رشد قیمت سهام در میان نمادهای پالایشی به نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) رسید و این نماد افزایش قیمتی ۱.۱۱ درصدی را تجربه کرد. نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) نیز با رشد به ترتیب ۰.۸۷ درصد و ۰.۶۴ درصدی، پس از شزنگ بیشترین رشد قیمت را رقم زدند.

از سوی دیگر اما نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۰۵ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۴۹ درصد و پالایش نفت بهران (شبهرن) با ۰.۳۸ درصد کاهش قیمت مواجه شدند و متحمل بیشترین افت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

لازم به ذکر است که معاملات بین حقیقی‌ها و حقوقی‌های صنعت پالایشی در بازار امروز متعادل بود و هیچ کدام از نمادهای این گروه، ورود و خروج پول بیش از یک میلیارد تومان را شاهد نبودند.

عقب‌گرد ۰.۵۱ درصدی شاخص گروه شیمیایی

در بازار امروز گروه محصولات شیمیایی، در مجموع ۳۴۰ میلیارد تومان برگه سهم دست به دست شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت از ۵۰ میلیارد تومان عبور کرد. به این تریتب، در معاملات امروز ۰.۵۱ درصد از ارتفاع شاخص گروه محصولات شیمیایی کاسته شد.

در بازار امروز ۳۵ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار قرار گرفتند و ۲۷ نماد با کاهش قیمت به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند.

بیشترین بازدهی در این صنعت متعلق به سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۳.۲۸ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی (وپترو) با ۳.۲۳ درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۸۸ درصد رشد قیمت بود.

از سوی دیگر نیز سهام شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۶۳ درصد، گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۲.۳۴ درصد و کف (شکف) با ۰.۹۹ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان نمادهای شیمیایی را به نام خود زدند.

به علاوه، بیشترین ورود پول حقیقی در نمادهای گروه شیمیایی نیز به سهام سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) با مبلغ ۱.۵ میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.