کد خبر : 3897
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 16:31

سبز کمرنگ بورس؛

پالایشی‌های بورس جانی برای صعود نداشتند/ پتروشیمی ارومیه به مجمع می‌رود

پالایشی‌های بورس جانی برای صعود نداشتند/ پتروشیمی ارومیه به مجمع می‌رود
در روز پرنوسان و صعودی شاخص کل بورس تهران، بخش عمده نمادهای پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی بورس به روند نزولی خود ادامه دادند.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران در سومین روز هفته جاری، معاملات پرنوسانی داشت. شاخص کل بورس امروز را صعودی آغاز کرد و ۴۵ دقیقه اول بازار را نیز در محدوده مثبت بازار گذراند. شاخص اما پس از آن منفی شد و تا حدود ساعت ۱۱ سرخ پوش بود. با این وجود افزایش تقاضا در ادامه معاملات امروز بازار سهام سبب شد که شاخص پس از افت‌های متوالی، در روزها و هفته‌های اخیر، طعم صعود را بچشد.

به این ترتیب نماگر اصلی بازار رشد ناچیز ۳۶۳ واحد معادل ۰.۰۲ درصدی را در بازار امروز تجربه کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۳۲ درصد به ارتفاع خود افزود.

با این وجود ارزش معاملات خرد در بازار امروز با کاهش نسبی در مقایسه با روز گذشته مواجه شد و به سه هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان رسید. خالص خروج پول حقیقی نیز تنها حدود ۹ میلیارد تومان بود.

«شاروم» به مجمع می‌رود

با وجود اینکه روند کلی بورس امروز بهتر از روزهای قبل بود، اما سهامداران گروه پتروشیمی بهبودی در وضعیت خود احساس نکردند و بخش عمده نمادهای این گروه به روند نزولی خود ادامه دادند.

در بازار امروز هفت نماد پتروشیمی افزایش قیمت داشتند و ۲۳ نماد نیز منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۲.۲۴ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۷ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۰.۸۱ درصد رشد قیمت بود.

در طرف دیگر اما نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۷۶ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۳۹ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۹۹ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود را رقم زدند.

همچنین بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس اختصاص یافت؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص حدود ۳.۳ میلیارد تومان از معاملات فارس خارج کردند.

گفتنی است که در پایان معاملات امروز، نماد شرکت پتروشیمی ارومیه جهت برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده و عمومی عادی بطور فوق‌العاده صاحبان سهام متوقف شد و شاروم در معاملات روز آینده غایب خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  پورتفوی پترول ۲۹ درصد افزایش یافت

تداوم سقوط دسته جمعی پالایشی‌ها

بورس امروز برای نمادهای پالایشی در شرایطی به پایان رسید که حتی یک نماد این صنعت نیز نتوانست صعودی شود. طوری که ۱۲ نماد این گروه افت قیمت داشتند و نماد نفت سپاهان (شسپا) نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان داد.

در این میان، سهامداران نماد نفت بهران (شبهرن) با ۱.۳۸ درصد، شرکت‌ پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۷۱ درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۶۸ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار امروز ۰.۲۸ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش کمتر از ۹۸ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی ۱۰ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بین نمادهای این گروه، بیشترین خروج پول حقیقی نیز مربوط به دو سهام پالایش نفت تهران و تبریز بود. طوری که خالص خروج پول حقیقی از شتران و شبریز در بازار امروز، ۳.۵ میلیارد تومان رقم خورد.

افت شاخص گروه شیمیایی ادامه دارد

معاملات سهام در گروه محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز تعریفی نداشت و شاخص این گروه در پایان زمان بازار افتی ۰.۱۵ درصدی را شاهد بود.

در معاملات روز جاری، ۲۲ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۳۷ نماد منفی خوردند. بیشترین صعود در سهام شرکت‌های گلتاش (شگل)، صنایع شیمیایی کشاورزی و کود زنجان (زنجان) و دوده صنعتی پارس (شدوص) رخ داد و قیمت این نمادها به ترتیب ۶.۸۸ درصد، ۲.۵۵ درصد و ۱.۴۳ درصد افزایش یافت.

در سوی دیگر بازار، نیز سهامداران سه نماد تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۹۱ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۸۶ درصد و لعابیران (شلعاب) با ۲.۶۱ درصد بیشترین افت ارزش را در دارایی‌های خود مشاهده کردند.

گفتنی است، نماد گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) علاوه بر اینکه رشد قیمت ۰.۱۶ درصدی را در بازار امروز تجربه کرد، با جذب حدود ۲.۶ میلیارد تومان حقیقی در بازار امروز، از این منظر پیشتاز گروه خود بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.