کد خبر : 11880
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردین 1403 - 17:14

بهره‌برداری عراق از میدان گازی «الحلفایه»

بهره‌برداری عراق از میدان گازی «الحلفایه»
عراق تاریخ بهره برداری از پروژه های سرمایه گذاری گاز در میدان های الحلفایه، الناصریه و الغراف را مشخص کرد.

به گزارش انرژی پرس، وزیر نفت عراق با تشریح جزئیات سرمایه گذاری گاز در این کشور و تاکید بر اینکه قرارداد با شرکت فرانسوی توتال، آب و برق لازم برای مصارف کشاورزی را تامین خواهد کرد؛ تاریخ بهره برداری از پروژه های سرمایه گذاری گاز در میدان های الحلفایه، الناصریه و الغراف را مشخص کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، حیان عبدالغنی روز سه شنبه اعلام کرد: با توجه به آنکه گاز به عنوان انرژی قابل اتکا در سال های آینده به شمار می آید، وزارت نفت گام های بزرگی در زمینه سرمایه گذاری در گاز برداشته است تا از سوخت گاز در میدان های مختلف بکاهد.

وی افزود: بسیاری از پروژه ها نظیر پروژه بصره (NGL) که توسط شرکت گاز بصره و با مشارکت شرکت شل و گاز جنوب اجرا می شود، فعالیت خود را آغاز کرده اند ضمن آنکه قراردادهایی نیز با شرکت فرانسوی توتال به امضا رسانده ایم.

وزیر نفت عراق در ادامه خاطر نشان کرد : این قرارداد یکی از قراردادهای بزرگ وزارت نفت برای سرمایه گذاری گاز با ظرفیت ۶۰۰ میلیون فوت مکعب و استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق و همچنین استفاده از آب دریا برای تزریق و پر کردن مخازن است که می توان از این رهگذر پنج میلیون بشکه آب رودخانه را برای مصارف کشاورزی تامین کرد.

وی افزود که این پروژه جزو پروژه های سازگار با محیط زیست به حساب می آید.

وزیر نفت عراق خاطر نشان کرد پروژه هایی برای سرمایه گذاری گاز در میدان حلفایه در استان میسان با ظرفیت ۳۰۰ میلیون فوت مکعب وجود دارد که به مراحل نهایی بهره برداری آزمایشی رسیده است و طی دو یا سه ماه آینده به بهره برداری نهایی خواهد رسید و گاز مورد نیاز برای نیروگاه ها به شبکه سراسری هدایت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  گاز طبیعی اصلی‌ترین عامل آلودگی تهران

وی در ادامه به ظرفیت پالایشگاه های نفت کربلا و بیجی با حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز و همچنین پروژه گاز استان ناصریه با ظرفیت ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز اشاره کرد و گفت این پروژه نیز توسط شرکت امریکایی «بیکر هیوز» در حال اجرا است و به پیشرفت ۶۵ درصدی رسیده است و در سه ماهه سوم سال جاری با ظرفیت جزئی ۶۰ میلیون فوت مکعب به بهره برداری خواهد رسید ضمن آنکه در میدان های ناصریه و الغراف نیز سرمایه گذاری شده است.

روز گذشته، وزارت برق عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، بر اساس قرارداد منعقد شده، شرکت فرانسوی توتال در چهار مرحله و به مدت دو سال یک نیروگاه خورشیدی را در میدان ارطاوی در استان بصره احداث خواهد کرد که طی آن در هر مرحله سامانه ملی به ۲۵۰ مگاوات انرژی مجهز خواهد شد. ‏

وزیر برق عراق پس از انعقاد این دو قرارداد در خصوص مزایای حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر در تقویت زیرساخت‌های برق کشور و دستیابی به خودکفایی در انرژی سخن گفت و از تلاش‌های کمیته‌های ذیربط برای دستیابی به این مقصود و رفع موانع تشریفات اداری، تکمیل الزامات اجاره زمین و اخذ موافقت وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی تقدیر کرد.

گفتنی است سال گذشته، دولت فدرال قراردادی را با توتال تحت نظارت محمد شیاع السودانی نخست عراق به امضا رساند که شامل بسته ای از پروژه های نفت و گاز و تولید انرژی خورشیدی برای مدت ۲۵ سال بود.

منبع: میدل ایست نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.